آموزش

ژاپن وآلمان

علت پیشرفت ...


خلاصه :

چرا بعد جنگ جهانی پیشرفت کردند ولی ما نه....

ژاپن

یکی از عوامل پیشرفت شگفت انگیز تولید ملی اقتصاد ژاپن فرهنگ بالای تولید در مردم این کشور است. در این دهه ها مردم ژاپن نه تنها برای سود تولید می کردند، بلکه تولید و کار را امری مقدس و ارزشمند می دانستند. ژاپنی ها همچنین برای ارتقای بهره وری و کارآیی خود تلاش می کردند. آنها با کنجکاوی به پیگیری مهارت ها و روش های مناسب تر برای کار و تولید می پرداختند. درواقع انگیزه نیروی کار ژاپنی برای بهبود کارآیی خود، فراتر از آنکه تحت تاثیر نظام انگیزشی اقتصادی باشد به صورت درونزا و با انگیزه های شخصی صورت می گرفت. ارزش قائل شدن برای کار و تولید، تلاش مضاعف و نیز تلاش برای ارتقاء دانش و مهارت سه ویژگی مهم نیروی کار ژاپنی هستند.

اما بهترین مکمل برای فرهنگ اقتصادی قوی مردم ژاپن سیاست های دولتی این کشور طی دهه های پیشرفت بوده، سیاست هایی که منجر به ارتقای دانش و فناوری و در نهایت رشد بالای تولید ملی در این کشور می شده است.

ژاپن پس از استقلال توانست به سرعت خود را به یک ابر قدرت اقتصادی بدل کند، در سال ۱۹۸۰ بیش از۸۰درصد از رشد ژاپن ناشی از رشد صادرات بود که قسمت اعظمی از آن به آمریکا صورت می‌گرفت. در داخل خاک آمریکا، شرکتهای ژاپنی به سرعت از رقیبان آمریکایی خود پیشی گرفته بودند. بالاخره گسترش مازاد تجاری ژاپن در مقابل آمریکا، به ایجاد منازعات و فشارهایی از طرف آمریکا برای محدودیت صادرات منجر شد.

آلمان

بعد از جنگ جهانی دوم اقتصاد آلمان مخروبه‌ای کامل بود. جنگ و سیاستِ‌ زمین سوخته‌ی هیتلر باعث شده بود ۲۰ درصد مناطق مسکونی در ویرانی افتاده باشد.

وقتي جنگ با شكست كامل آلمان خاتمه يافت، طبيعي است كه با از هم پاشيدن آن نظم متمركز استبدادي، در عرصه فعاليت‌هاي اقتصادي و مبادلات چيزي جز هرج و مرج و بلاتكليفي نمي‌توانست برقرار شود. قواي اشغالگر كوشيدند از طريق قوانين نظامي، نظم اداري و سيستم جيره‌بندي نازيها را ادامه دهند تا فقر و ناامني و امراض و هرج و مرج بيشتر ادامه نيابد.

به موجب تصميم كشورهاي اشغال‌كننده در ۲۸ مارس ۱۹۴۶، توليدات كلي آلمان در حد ۵۰ تا ۵۵ درصد توليدات سال ۱۹۳۸ محدود مي‌شد و براي رسيدن به اين هدف مي‌‌بايستي از طريق پياده كردن كارخانه‌ها به‌عنوان غرامت جنگ، ممنوعيت توليد كالاهاي صنعتي خاص و محدود كردن توليدات عمومي كالاها اقدام كرد. در كم كردن توليدات صنعتي و كشاورزي علاوه بر پياده كردن ۱۸۰۰ كارخانه عمده، جداكردن اراضي حاصل‌خيز كشاورزي رايش سوم (آلمان دوران هيتلر) نيز مؤثر بود بدين‌معنا كه ۲۵ درصد اراضي كشاورزي، ۲۵ درصد جنگل‌ها و مراتع و ۳۵ درصد ظرفيت صنايع سنگين قبل از خاتمه جنگ و ۴۰ درصد ظرفيت صنايع ديگر كم مي‌شد.

.....

سلام امیرجان
مطالب بسیار مفید و قشنگ و ارزشمندی داری. امیدوارم ما هم مثل این کشورها بتوانیم کشور عزیزمون ایران رو به قله های اقتصادی ببریم.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران