بازی‌های رایانه‌ای

تعداد بازی‌های ایمن و مهارت‌افزای میزان از ۵۰ عبور کرد!


خلاصه :

بازی کردن در فضای ایمن و کسب مهارت!

اکنون پس از حدود یک سال تلاش راهنمای والدین میزان، مجموعه‌ی نسبتاً گسترده‌ای از بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی ایمن و مهارت‌افزا در اختیار والدین عزیز قرار گرفته است تا  برای استفاده‌ی فرزندان عزیزشان در نظر بگیرند. این بازی‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را در افراد ارتقاء دهند. از جمله مهارت‌هایی از قبیل حل مسئله، خلاقیت، سرعت عمل، هوش درون‌فردی، هوش میان‌فردی، کار گروهی، تفکر استراتژیک و توجه و تمرکز و همچنین مهارت‌های درسی برای یادگیری و فهم بهتر دروسی مانند ریاضیات، فیزیک، هندسه و زبان‌انگلیسی به طوری که پس از انجام هر یک از بازی‌های حاظر بر روی سایت راهنمای والدین میزان، چندین مهارت در بازیباز ارتقاء خواهد یافت. مجموعه‌ی راهنمای والدین میزان امیدوار است تا در آینده با افزایش تعداد بازی‌های معرفی شده و ایجاد آشنایی بیشتر والدین در سراسر کشور با نظام رده‌بندی بازی‌های ایمن و مهارت‌افزای میزان، بتواند در جهت ارتقاء سواد رسانه‌ای جامعه و تربیت افرادی تواناتر گام‌های مؤثری را بردارد.

                  

 

 enlightenedوالدین عزیز! شما می‌توانید با مراجعه به بخش راهنمای والدین سایت مؤسسه‌ی فرهنگی هدایت میزان که آدرس آن در زیر آورده شده است، از بازی‌های معرفی و رده‌بندی شدهی موجود در این سایت استفاده نمایند.

آدرس سایت:        

  www.hedayatmizan.ir

 

شما همچنین می‌توانید با مراجعه و عضویت در صفحات اجتماعی راهنمای والدین میزان، ضمن برقراری ارتباط بیشتر، نظرات و پیشنهادات خود را به طور مستقیم با کارشناسان این مجموعه به اشتراک بگذارید.

اینستاگرام:

@pg_mizan

تلگرام:

@PG_MizanGame

بله:

@PG_MizanGame

سروش:

@mizan_game

ایمیل:

egames.hedayatmizan@gmail.com

 

 

 

 

اصول حاکم بر نظام رده‌بندی بازی‌های ایمن و مهارت‌افزای میزان به شرح زیر می‌باشد:

  1. این نظام رده‌بندی بازی‌های دیجیتالی با در نظر گرفتن ساحت‌های تربیتی شش‌گانه مندرج در «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» و با توجه به روان‌شناسی رشد و بررسی مهارت‌های ذهنی و علمی و مهارتی لازم برای کودکان و نوجوانان در سنین مختلف شکل گرفته است و هدف اصلی آن تربیت جامع متربیان و فرزندان در ساحت‌های مختلف تربیتی و مهارتی است. چرا که بازی‌های دیجیتالی علاوه بر سرگرم‌کننده بودن دارای جنبه‌های مفید آموزشی و تربیتی نیز می‌باشند.
  2. این نظام صرفاً به رده‌بندی بازی‌های مهارت‌افزا در جنبه‌های مختلف می‌پردازد. مهارت‌هایی هم چون: ارتقاء علمی و‌ آموزشی، رشد عاطفی، توانمندی‌های ذهنی، پرورش خلاقیت، ارتقاء ذایقه‌های هنری، رشد نگرش دینی، مهارت‌های اخلاقی، توان مدیریتی، بینش سیاسی، مهارت‌های اجتماعی، ارتقاء نگرش اقتصادی، توجه به مسائل زیست‌ محیطی و سایر مهارت‌های شناختی مانند: حل مسئله، تمرکز، سرعت‌عمل، تفکر استراتژیک، تقویت حافظه، مهارت کارگروهی، هوش درون‌فردی و هوش میان‌فردی و غیره.
  3. نگاه این نظام رده‌بندی به صورت سلبی نمی‌باشد. یعنی توصیف نمی‌کند که با توجه به محتوای هر بازی پایین‌تر از چه سنی مجاز به انجام آن نیستند، بلکه با نگاهی ایجابی و متفاوت با سایر نظام‌های رایج رده‌بندی‌ موجود در دنیا (مانند ESRB در آمریکا، PEGI در اتحادیه اروپا، CERO در ژاپن، ESRA در ایران)، بازی‌هایی که دارای ارزش‌های مهارت‌افزایی هستند را انتخاب و رده‌بندی می‌کند. به این صورت که تجویز می‌کند از آن بازی‌های پیشنهادی در چه سنی و برای افزایش چه مهارت‌هایی می‌توان استفاده نمود.
  4. بازی‌هایی که در این نظام توسط تیم کارشناسی، تحت رده‌بندی قرار می‌گیرند، از لحاظ عدم مغایرت با اصول اخلاقی، دینی، هنجارهای اجتماعی و هم‌چنین عدم مغایرت با هنجارهای نظام اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرند. به علاوه بازی‌هایی که دارای هیجانات غیر واقع‌گرایانه و یا دارای سطح تخیل و توهم بالا و بیفایده هستند، در رده‌بندی قرار نخواهند گرفت. لذا والدین و مخاطبین این نظام رده‌بندی می‌توانند بدون نگرانی تربیتی از بازی‌ها استفاده نمایند.
  5. بازی‌ها بر اساس مهارت‌هایی که می‌توانند در افراد افزایش دهند، ارتقاء علمی که در جریان بازی صورت می‌پذیرد، سنی که بهتر است بازی در آن مورد استفاده قرار گیرد، جنسیتی که مناسب است آن را بازی کند و پلتفرمی که بازی در آن عرضه شده است، مورد دسته‌بندی قرار می‌گیرند. ممکن است بعضی از بازی‌های رده‌بندی شده دارای ملاحظاتی باشند. این ملاحظات در کنار مشخصات بازی و به همراه پیشنهادهایی (مانند لزوم همراهی والدین با فرزندان در بعضی بازی‌ها یا مدت زمان توصیه شده) به اطلاع مخاطبین می‌رسد.

                                                                                                                           برای تربیت نسلی تواناتر

                                                                                                                                با ما همراه باشید

 

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران