مقالات

معرفی

بزرگترین حوادث طبیعی جهان

#تحقیق مطالعات اجتماعی_پایه هفعم


خلاصه :

از چیزی در حدود ۲۰۰ هزار سال پیش که انسان مدرن بر روی زمین شروع به راه رفتن کرد، فجایع طبیعی گوناگونی باعث مرگ و میر جمعیت قابل‌توجهی از انسان‌ها در گوشه گوشه جهان شده‌اند

گردباد کورنیگا، 1839

در 25 نوامبر سال 1839 شهر بندری کورینگا در هندوستان دچار گردباد سهمگینی شد که موج‌هایی با بلندی 12 متر را به وجود آورد و به گزارش بخش تحقیقات طوفان و اقیانوس شناسی NOAA، در حدود 20 هزار کشتی و قایق را کاملا نابود کرد و جان 300 هزار نفر را گرفت.

زلزله شاآنشی، 1556

بر اساس اطلاعات موجود،‌ مخرب‌ترین و مرگبارترین زلزله تاریخ در 23 ژانویه سال 1556، استان شمالی شاآنشی را لرزاند؛ این زلزله منطقه‌ای به وسعت هزار کیلومترمربع را با خاک یکسان کرده است.

تخمین زده می‌شود که حدودا 830 هزار نفر از ساکنان منطقه به دلیل ویرانی خانه‌ها و آتش‌سوزی‌های ناشی از این فاجعه جان خود را از دست دادند؛ همچنین، شدت دقیق زلزله هنوز مشخص نیست، اما برخی زمین شناسان می‌گویند که زمین لرزه شاآنشی حدودا 8 ریشتر قدرت داشت.

سیل‌های مرکز چین، 1931

بزرگترین فاجعه طبیعی از نظر برخی سیل‌هایی است که در سال 1931 مرکز چین را ویران کردند. در جولای و آگوست آن سال آب شدن برف‌های زمستانی در فصل بهار به همراه باران‌های شدید باعث شد که ‌آب رودخانه یانگزی  به سطح فوق‌العاده بالایی برسد و در کنار رودخانه‌هایی مانند هوانگ هی،‌ حدودا 180 هزار کیلومترمربع از مناطق اطراف را دچار سیل‌زدگی کند.

متاسفانه آمار و ارقام دقیق در مورد این فاجعه عظیم در دست نیست و در حالی که دولت وقت تلفات را چیزی در حدود 2 میلیون نفر اعلام کرد، گزارش‌های NOAA نشان می‌دهند که بیش از 3.7 میلیون نفر در این سیل مهیب جان خود را از دست دادند.

بزرگترین حوادث طبیعی ایران

زلزله منجیل

این رویداد در ۳۱ خردادماه سال ۱۳۶۹، برابر با بیستم ژوئن سال ۱۹۹۰ در ناحیه رودبار، منجیل و لوشان در بخش باختری البرز، در ساعت ۳۰ دقیقه و ۱۳ ثانیه بامداد در استان گیلان رخ داد.  بزرگی این زلزله بین ۷.۳ تا ۷.۷ در مقیاس ریشتر بود 

این زلزله نزدیک به ۳۵ هزار نفر کشته، ۶۰ هزار نفر مجروح و بیش از ۵۰۰ هزار نفر بی‌خانمان داشت

زلزله ۱۳۹۶ کرمانشاه و غرب ایران

این زمین لرزه در شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی شهر ازگله در استان کرمانشاه و در نزدیکی مرز ایران و عراق، در مقیاس ۷.۳ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری زمین اتفاق افتاد

برطبق آخرین اخبار بیش از ۴۳۰ نفر کشته و ۶۷۰۰ نفر مصدوم تلفات داشته است

 

زمین لرزه بم

زمین لرزه بم در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۸۲ در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه در جنوب شرقی کشور و در جنوب شرقی کرمان رخ داد و بزرگی آن ۶.۶ ریشتر بود. این زلزله در ساعات آغازین بامداد که اکثر افراد خواب بودند اتفاق افتاد. آمار تلفات رسمی این زلزله بیش از ۲۵ هزار نفر و مجروحان نیزحدود ۵۰ هزار نفر اعلام شدند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز در این زلزله بی خانمان شدند.

 

۵ سال پیش
بسيار خوب

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران