مقالات

علوم پلاس (۴)


خلاصه :

اندامک‌های درون سلول

میتوکندری: اندامکی است که انرژی شیمیایی غذا را آزاد کرده وبا توجه به استفاده سلول آن را ذخیره می‌کند. این اندامک تنفس سلول را انجام می‌دهد.به میتوکندری نیروگاه یاخته نیز می‌گویند.

میتوکندری‌ها می‌توانند در داخل یاخته جابجا می‌شوند واز غشای دولایه پوشیده شده‌اند.

واکوئل:به شکل کیسه‌هایی از جنس پلاسمایی وانباشته از آب ومواد غذایی واملاح است.مواد زاید تا زمانی که یاخته آنها را دفن کند در واکوئل باقی می‌مانند.

در بسیاری از سلول‌های گیاهی واکوئل‌ها فضای زیادی را در داخل سلول اشغال می‌کنند.مایع درون واکوئل به شادابی گیاهان کمک می‌کند.

واکوئل با جذب آب به بزرگ شدن سلول گیاهی کمک می‌کند.

جسم گلژی: اجزای کیسه مانندی هستند که کنار هسته‌اند.در سیتوپلاسم، بسته‌بندی و نشانه‌گذاری و ذخیره‌ی مواد شیمیایی که اکثر مواقع باید از سلول خارج ویا در آن جمع شوند وظیفه‌ی گلژی است.

در یاخته‌هایی که بزاق دهان را می‌سازند تعداد زیادی اجسام گلژی وجود دارند.

لیزوزوم:کیسه‌های کوچکی هستند که عوامل تجزیه کننده دارند وکارهای مختلفی همانند تجزیه‌ی مولکول‌های درشت وازبین بردن میکروب‌های واردشده برعهده آنهاست.همچنین بلعیدن وگوارش اندامک‌های آسیب‌دیده یاپیر یکی دیگر از کارهای لیزوزوم است.شبکه‌ی آندوپلاسمی زبر ودستگاه گلژی لیزوزوم‌ها را تولید می‌کنند.لیزوزوم کیسه‌ای غشاءدار است که آنزیم‌های تجزیه کننده دارد.بدون لیزوزوم هیچ یاخته‌ای توانایی این را ندارد که آنزیم‌های گوارشی داشته باشد.

آنزیم‌ها موادی هستند که کار آنها کمک به انجام واکنش‌های شیمیایی در گوارش است.آنزیم‌ها تغییردهنده‌ی سرعت واکنش‌های شیمیایی اند.

ریبوزوم: ریبوزوم‌ها از اجزای بسیار ریز واندامک‌های یاخته‌اند.وظیفه‌ی ریبوزوم‌ها مشارکت در پروتئین‌سازی است.در حقیقت پروتئین‌سازی در ریبوزوم‌ها صورت می‌گیرد.دستور ساخت پروتئین را DNA می‌دهد.

دریاخته‌های سرطانی تعداد ریبوزوم‌ها بیشتر می‌شود.

شبکه‌ی آندوپلاسمی:کیسه‌هایی که بین غشای هسته وغشای سلول هستند وحمل مواد و مرتبط کردن غشای سلول وغشای هسته را برعهده دارند.این اندامک در دونوع زبر وصاف وجود دارد.وظیفه‌ی شبکه‌ی آندوپلاسمی زبر ساخت غشاء وساخت پروتئین‌هایی مانند پادتن هاست و وظیفه‌ی شبکه‌ی آندوپلاسمی صاف سم‌زدایی وذخیره‌ی کلسیم و تنظیم قند آزاد در کبد است.

آندوپلاسم در زبان یونانی به معنای «درون سلول» است.

سانتریول: دو لوله‌ی عمود برهم که وظیفه اش تشکیل دوک ودخالت در تقسیم یاخته‌ای است.

پلاست:پلاست‌ها در سلول‌های گیاهی‌اند وانواع مختلفی مانند کلروپلاست دارند.کلروپلاست‌ها انرژی نور را جذب کرده وبه غذاسازی کمک می‌کنند.

سیتوپلاسم:مایعیست که همه‌ی اندامک ها را در بر می‌گیرد.

هسته: مرکز فرماندهی سلول است که از مولکول‌های پروتئینی،DNA و... تشکیل شده‌است.هسته کنترل فعالیت‌های سلول وتقسیم سلول را برعهده دارد.

غشاءی سلول: پرده‌ی نازکی که اطراف سلول است و کنترل ورود وخروج مواد را برعهده دارد واز سلول نیز محافظت می‌کند.

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب لذت برده باشید.

حتماً لایک کنید واگه نکته‌ای داشتید بنویسید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۵ سال پیش
ديدم(.)(.)

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

بسیار عالی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران