مقالات

فعالیت علوم

گوارش پرندگان


خلاصه :

تفاوت گوارش پرندگان و جانوران

دهان:

زبان پرندگان کوچک و نوک تیز و دارای یک پوشش شاخی است.سقف درون دهان، از چین های بلندی تشکیل می شود. پس از دهان گلوی کوتاهی وجود دارد.

مری:

 بعد از آن مری، که لوله ای ماهیچه ای و دراز است و تا پایین گردن امتداد می یابد.مری در قاعده وسیع شده و به صورت چینه‌دان  در می آید.

چینه دان:

چینه دان دیواره ی نازکی دارد و غذایی که سریع بلعیده می شود را  در خود ذخیره و مرطوب می شود.

معده:

معده  شامل یک بخش نرم جلویی به نام پرووانتریکول (پیش شکمچه) با دیواره ای است که قادر به ترشح شیره ی معده می باشد و گوارش فیزیکی و شیمیایی درون معده شروع می‌شود.

سنگدان:

در سنگدان پرندگان وجود شن های ریزی که جانور هنگام دانه خوردن می بلعد، به عنوان آسیابی جهت خرد کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع سنگ ریزه ها عملا نقش دندان را بازی می کنند.  

روده باریک:

بعد از معده، روده قرار دارد که باریک بوده و دارای ساختمانی مارپیچی است. روده طیور برخلاف پستانداران دارای قسمت های مشخص نمی باشد. قسمت اول روده باریک را دوازدهه می نامند که ترشحات پانکراس و کبد در این قسمت به داخل روده می ریزد. هضم و جذب غذا  به طور عمده در روده ی کوچک انجام می گیرد. غذا در روده به شکل امولسیون درمی آید. داخل روده کوچک برجستگی های  کوچکی  وجود دارد. وجود این برجستگی ها باعث گسترش سطح جذب در روده کوچک می شود. بعد از روده ی کوچک راست روده که بزرگ تر است قرار دارد. در محل اتصال راست روده، دو روده ی کور بلند یا کیسه های بسته ای وجود دارد که عمل گوارش روده و سطح جذب مواد غذایی را افزایش می دهد.

کبد و پانکراس:

کبد ترشحات خود را در انتهای دوازدهه به روده می ریزد. کبد پرندگان سرخ رنگ، بسیار بزرگ و دو لپی است و قطعه راست بزرگ تر بوده و کیسه ی صفرا به آن متصل است. و همچنین دارای دو مجرای صفراوی می باشد.

پانکراس معمولا دارای سه مجراست، که همه ی آن ها به داخل بخش جلویی روده گشوده می شوند.

 

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد اینست که چون طول دستگاه گوارش پرندگان کم می باشد لذا  زودتر گرسنه می شوند  و نیاز به غذا خوردن در آن ها دارای دوره بسامد کوتاه تری می باشد. 

 

یکی از علل سحر خیزی پرندگان نیز اینست که چون در طول شب غذایی دریافت نمی کنند و در نتیجه گرسنه می شوند صبح زودتر از دیگر حیوانات بیدار می شوند.  

بعضی پرندگان همه چیز خوارند واز حشرات،دانه ها و میوه ها تغذیه می‌کنند(مثل مرغ خانگی و گنجشک)اما بعضی گوشت خوارند و ازموش و پرندگان کوچک و ماهی و مار و حشرات تغذیه می کنند(مثل عقاب و جغد و مرغ ماهی خوار)

نکته:تیترها ویا مطالبی که زیر آنها خط کشیده شده است در انسان فرق دارند

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران