رویدادهای مدرسه

عبدالباسط عبدالصمد

تلاوت هاي ماندگار (۳)

مقاطعي از تلاوت قاريان بزرگ


خلاصه :

مقاطعي از تلاوت استاد عبدالباسط عبدالصمد

روزنامه قطری العرب در مقاله‌ای با عنوان «عبدالباسط عبدالصمد.. ملك التلاوة في القرن العشرين: عبدالباسط عبدالصمد؛ سلطان تلاوت در قرن بیستم» آورده است: عبدالباسط با صدای دلنشین و جذابی که داشت، شایسته است که به‌عنوان سلطان تلاوت در قرن بیستم میلادی معرفی شود و این قاری نامدار مصری با حنجره طلایی خود به بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی سفر کرد و به تلاوت قرآن پرداخت.

در این مقاله آمده است:

تمام قاریان بر این مسئله متفق‌القول هستند که شیخ عبدالباسط عبدالصمد، امام القراء(پیشوای قاریان) در زمینه قرائت و فن تلاوت است. بسیار کم‌سخن بود و با ایجاز و اختصار سخن می‌گفت و در زندگی کسی کنکاش نمی‌کرد. این انسان آرام در تلاوت قرآن همچون ستاره‌‌ای می‌درخشد، تا این که سلطان قاریان شد و جایگاه و منزلت ویژه‌ای نسبت به دیگر قراء کسب کرد.

شیخ عبدالباسط عبدالصمد در سال ۱۹۲۷ در روستای «المزاعزه» از توابع شهر «ارمنت» واقع در استان «قنا»ی مصر متولد شد، او در خانواده‌ای قرآنی بزرگ شد، پدربزرگش عبدالصمد از حافظان قرآن شناخته‌شده بود که به حفظ قرآن کریم و تجوید و احکام آن تسلط داشت و پدربزرگ مادری او نیز «ابو داود» از عرفای شهر ارمنت بود. همچنین، پدر عبدالباسط عبدالصمد نیز به تجوید قرآن تسلط کامل داشت.

این قاری مصری در خاطراتش نقل کرده است: «در سن ۱۰ سالگی کل قرآن را حفظ کردم، و از پدرم و جدم خواستم که قرائات‌ قرآنی را یاد بگیرم، لذا به من گفتند که باید به شهر «طنطا» بروم تا علوم قرآن و علم قرائات را نزد شیخ «محمد سلیم» فرا بگیرم، اما مسافت بسیار طولانی بود، بنابراین یک روز قبل از این که من تصمیم بگیرم برای فراگیری قرائات قرآنی به شهر طنطا بروم، شنیدیم که استاد محمد سلیم به «ارمنت» آمده تا قرائات قرآنی را در مؤسسه دینی این شهر تدریس کند، بر همین اساس نزد وی رفتم و علوم و قرائات قرآنی را فرا گرفتم و سپس «الشاطبیه»(کتابی در زمینه آموزش تجوید) را حفظ کردم.

 

ورود به رادیو مصر 

عبدالباسط در سال ۱۹۵۰ به قاهره نقل مکان کرد و در سال ۱۹۵۱ وارد رادیو مصر شد، نخستین تلاوت‌ او از سوره مبارکه فاطر بود، وی در سال ۱۹۵۲ میلادی به‌عنوان قاری مسجد «امام شافعی» و در سال ۱۹۸۵ میلادی نیز به جای «شیخ محمد علی البنا» به‌عنوان  قاری مسجد «امام حسین(ع)» در قاهره تعیین شد.

با ملحق شدن شیخ عبدالباسط عبدالصمد به راديو، اقبال مردم براى خريد راديو زياد شد و پس از آن دعوت‌نا‌مه‌ها از سراسر دنیا برای وی ارسال شد و در هر کشوری که می‌رفت به طور رسمی و مردمی مورد استقبال قرار می‌گرفت.

رئيس‌جمهور كشور پاكستان در فرودگاه به استقبال این قاری برجسته مصری آمد و با او مصافحه کرد، عبدالباسط در بزرگ‌ترین مساجد شهر جاكارتا،‌ پایتخت اندونزى به تلاوت قرآن كريم پرداخت در حالى كه هر گوشه مسجد از حاضرين پر شده بود و جمعيتی بالغ بر ۲۵۰ هزار  نفر در حالى كه سرپا ايستاده بودند به صداى او گوش مى‌دادند.

 

مساجد مشهوری که میزبان استاد عبدالباسط شدند

از مشهورترين مساجدى كه شیخ عبدالباسط در آن‌ها قرآن را تلاوت کرد، می‌توان به مسجدالحرام در مكه مکرمه، مسجدالنبی(ص) در مدينه منوره، مسجدالاقصى در قدس، مسجد ابراهيمى در الخلیل فلسطين، مسجد اموى در دمشق و مساجد مشهور آسيا، آفريقا، آمریکا، فرانسه، انگلستان، هند و دیگر كشورهاى جهان اشاره کرد.

در سال ۱۹۵۶ میلادی، کشور سوریه با اعطای نشان شایستگی از وی تجلیل کرد، همچنین، لبنان نیز با اهدای نشان برنج از این قاری نامدار مصری تجلیل کرد و کشور مالزی نیز به وی نشان طلا اهدا کرد. استاد عبدالباسط عبدالصمد همچنین، نشان‌های زیادی از رؤسای جمهور مختلف کشورهای اسلامی و غیر اسلامی دریافت کرد.

 

وفات عبدالباسط عبدالصمد

عبدالباسط تلاش کرد با رعایت‌کردن در خوردن غذاها و نوشيدنى‌هاى مختلف با بيمارى دیابت مبارزه کند، اما با اضافه‌شدن بیماری التهاب كبدى، ديگر توان مقاومت با اين دو بیماری را نداشت. سرانجام روز چهارشنبه ۳۰ دسامبر ۱۹۸۸ پس از عمری خدمت به قرآن، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. در مراسم تشیيع وی سفرای كشورهاى مختلف جهان به نمایندگی از مردم و رؤسای کشورهای خود حضور داشتند.

مقاطعي از تلاوت هاي ايشان در ذيل تقديم ميگردد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران