مقالات

لـطفـاً دوربین مغزِ فرزندتان را قوی‌تر کنید!


خلاصه :

با چه روش‌هایی می‌توان حافظه‌ی دیداری کودکان را تقویت کرد؟

یافتن راه‌هایی برای بهبود حافظه‌ی بصری در کودکان، موضوعی است که نگرانی بسیاری از والدین را به دنبال دارد. به خاطر داشته باشید که می‌توانید از همین سنین دبستان حافظه‌ی او را تقویت کنید.

حافظه‌ی دیداری خوب، مهم است؛ زیرا به طور قابل توجهی باعثِ پیشرفت مهارت‌های شناختی و درک مطلب کودکان می‌شود. این حافظه‌ را می‌توان به نوعی دوربین مغز نامید.

 

کودک با حافظه‌ی بصری ضعیف، ممکن است دچار مسائل زیر شود که البته به سادگی حل خواهد شد:

  • عدم توانایی در شناسایی دقیق و حفظ کردن نشانه‌های فارسی و سایر نمادهای متداول
  • اختلال حافظه‌ی دیداری در نوشتن کلمات
  • کاهش قدرت درک مطلب
  • حواس‌پرتی و عدم تمرکز

 

برای بهبود عملکرد حافظه‌ی بصری در کودکان، چه کار کنیم؟

در اینجا انواع راهـــکارها را در چهار قســـمت راهبـــردی قرار می‌دهیـــــم:

 

  • بـــــــــــازی

بهترین ابزار برای تقویت انواع مهارت‌ها در کودکان استفاده از معجزه‌ی بازی است. امروزه در دنیا روشِ «یادگیری مبتنی بر بازی» خریدار بسیاری دارد،  چرا که می‌توان انواع فعالیت‌های هدفدار را در قالب یک سرگرمی مفرح و در بازه‌ی زمانی چندساعته انجام داد.

در اینجا چند بازی برای بهبود حافظه بصری کودکان پیشنهاد می‌شود:

 

بازی کلمات زنجیره‌ای:

با گفتن یک کلمه بازی را شروع کنید. سپس کودک شما، باید کلماتی را بگوید که با آخرین هجای حرف قبلی شروع می‌شود. شاید این بازی برای سنین قبل از دبستان کمی سخت به نظر برسد اما غیرممکن نیست؛ وقتی شما کلمه‌ی «خرس» را به زبان می‌آورید، کودک شما می‌تواند به صدای «ســ» برسد و این موضوع به آواشناسی کودک کمک شایانی خواهد کرد.

بازی «حدس بزن»:

کودک خوب به محیط اطرافش دقت کند و سپس چشمانش را ببندد. شما با توصیف کلامی از یکی از اشیاء اطراف، منتظر حدس فرزند خود باشید!

بازی «جست‌وجوی تفاوت»

سه وسیله را روی میز قرار دهید. از او بخواهید که چشمان خود را ببندد و در حالی که یک شیء را جایگزین می‌کنید، بپرسید که کدام یک متفاوت است؟ این بازی را با خلاقیت خودتان به طرق مختلف اجرا کنید.

کلاس بازی و طراحی بازی‌های مختلف با هدف یادگیری مهارت‌های زندگی، یکی از برنامه‎های جدی مدارس مجری روش میزان است که یکی از اصول یازده‌گانه‌ی آن، «شادابی و نشاط» است.

 

 

  • داســــــــــتان

یک داستان از خودتان بسازید؛ «یک بار یک پسر ۷ ساله بود که می‌خواست دوست‌های زیادی پیدا کنه» سپس ،کودک باید جملاتی را اضافه کند. این کار تخیل او را قوی می‌کند و به همان میزان ظرفیت حافظه‌ی دیداری او را افزایش خواهد داد.

دوباره شما یک خط به داستان اضافه کنید و سپس فرزندتان ادامه دهد. از او بخواهید شخصیت‌هایی را که به داستان اضافه می‌شود، به خاطر بیاورد.

 

اصل خلاقیت، یکی دیگر از اصول یازده گانه روش میزان است که معمولا در بیشتر اهداف فعالیت‌ها در نظر گرفته می‌شود. تربیت کودکانی «خلاق و سازنده» یکی از آرمان‌های مؤسسه است.

 

  • مشـــــــــــــاهده

مشاهده و تأمل مهم است. وقتی به یک سرگرمی خانوادگی می‌روید، با کودک خود در مورد بسیاری از جزئیات آن بحث کنید و دقت او را برانگیزید. به عنوان مثال، شما با قطار به مشهد سفر کردید و سه روز در آنجا اقامت داشتید.

بعد از بازگشت؛ از فرزندتان بخواهید همه چیز ممکن را توصیف کند. حتی رنگ‌ها، تضادها، شکل‌ها و جزئیات کوچک!

پژوهش و اکتشاف یکی از ارکان اساسی مدارس مجری روش میزان است. در کلاس پژوهش قدرت مشاهده بچه‌ها تقویت می‌شود که اهمیتِ اصلِ یادگیری اکتشافی (مبتنی بر تلاش) را دوچندان می‌کند.

 

  • اطــــلاعـــــــات

با استفاده از اطلاعات مفید و ضروری، حافظه‌ی کودک را تقویت کنید. مثلا دانستن آدرس منزل و شماره تلفن والدین که برای کودک شما راهگشا خواهد بود. اگر کودک شما هنوز الفبا را نمی‌داند، می‌تواند شکل ساختاری نام خودش را به خاطر بسپارد. استفاده از کتاب‌های مصور ویژه‌ی کودکان، حافظه‌ی دیداری کودک را افزایش خواهد داد.

 

در پایان تأکید می‌شود اگرچه این تمرینات بر رشد حافظه‌ تأثیر می‌گذارد اما لزوما کودک شما صاحب حافظه‌ی «انیشتین» نخواهد شد و حافظه‌ی خوب هم ضامن رشد همه‌جانبه‌ی فرزندتان نیست! پس لطفا از هرگونه نگرانی و اضطراب در این مورد خودداری کنید.

 

#روش_میزان

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران