معرفی

اشنایی با پدیده هایی تا حالا نامشان را نشنیده اید

پدیده هایی به ال نینو و لانینا


خلاصه :

در مطلب می خواهیم اطلاعات اندک اما مفیدی از پدیدهای موئر بر جو زمین به نام ال نینو و لانینابه شما دوستان عرضه نماییم

ال‌نینو» یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر دو تا هفت سال یکبار اتفاق افتاده و موجب ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود. از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی اشاره کرد.

حداقل در عرض‌های جغرافیایی پایین عمده چیزی که به آن تغییر اقلیم اطلاق می‌شود، در واقع همان تاثیرات پدیده «ال‌نینو» است، ال‌نینو یک پدیده اقلیمی کلان است که به وسیله تغییرات دمایی در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ داده و موجب تغییر جهت آب‌های سرد و گرم و باد‌های این منطقه می‌شود.

با توجه به اینکه پدیده «لانینو» برعکس پدیده «ال‌نینو» است،در معنای کلی«لانینو» وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی اقیانوس آرام رخ داده و موجب سردتر شدن آب از حالت طبیعی خود می‌شود و سرد شدن آب بیش از حد طبیعی آب سبب سرد شدن بیشتر آب در خشکی و کاهش بارندگی می‌شود.

بنابراین گرچه این پیش‌بینی‌ها صد درصد نیست، اما به طور کلی هنگامی که از پدیده «ال‌نینو» صحبت می‌کنیم بیشتر منتظر تغییرات آب و هوایی هستیم که منجر به افزایش سیلاب و بارندگی‌ها شود، اما در پدیده «لانینو» انتظار داریم که سال خشک و کم بارشی داشته باشیم

 با توجه به اینکه پدیده «ال‌نینو» 90 درصد کره زمین را متاثر می‌کند، پس تاثیر پدیده «لانینو» کمتر و حدود 60 درصد است، اما با این وجود ایران نیز از این پدیده بی نصیب نخواهد بود.

هسته بارندگی‌ها در خاورمیانه و غرب اقیانوس هند و شرق دریای سرخ تحت تاثیر پدیده «ال‌نینو»  می توان عنوان کرد و گفت: شاید تاثیرات پدیده «لانینو» کمتر باشد، اما قطعا کشور ایران از این پدیده مستثنی نخواهد بود و به احتمال زیاد این تغییرات را شاهد خواهیم بود

لانینا

 لا نینا وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس ارام، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود. لانینا تقریباً متضاد ال نینو است. لانینا در هر سه تا هفت سال اتفاق می‌افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می‌شود. این پدیده حاصل تغییر اختلاف فشار منطقه است و اجازه می دهد سطح آب‌های اقیانوس در قسمت شرقی سردتر از حالت معمول شود و در قسمت‌های حاره غربی گرم‌تر از حالت عادی گسترش یابد. علل لانینا برعکس عواملی است که در ایجاد ال نینو مؤثر هستند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران