رویدادهای عمومی

شگفت انگیز

خفاش ماهی لب قرمز

عجیب


خلاصه :

ماهی خیلی عجیب

دنیای زیر آب همیشه مرموز و حیرت آور است و هر ازگاهی دانشمندان موجودی عجیب و باورنکردنی در اعماق اقیانوس کشف می کنند. امروز می خواهیم در مورد یکی از این موجودات صحبت کنیم. چیزی که این موجود را در نگاه اول خاص و متمایز می کند ظاهر عجیب اوست. این موجود خفاش ماهی لب قرمز است و لب هایی قرمز و برجسته دارد. لب های این ماهی آنقدر عجیب است که در نظر اول فکر می کنیم عکس ها فتوشاپ و دستکاری شده است، اما باید بدایند که این ماهی واقعا به همین شکل و با همین  لب ها در اعماق اقیانوس زندگی می کند. علاوه بر این، عجیب بودن این ماهی تنها به ظاهرش ختم نمی شود و ویژگی های منحصربفرد و عجیب دیگری هم دارد. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا در مورد خفاش ماهی لب قرمز بیشتر آشنا شویم.

ماهی با لب های قرمز

اگر داروین بود به این ماهی افتخار می کرد!

مطالب مرتبط:
موجودات در اعماق اقیانوس چطور زندگی می کنند؟
چرا دریای خزر کوسه ندارد؟
تنها موجوداتی در جهان که هرگز نمی میرند!

خفاش ماهی لب قرمز که به نام خفاش ماهی گالاپاگوس هم شناخته می شود گونه غیرمعمول و نادر از خفاش ماهی هاست که در جزایر گالاپاگوس (Galapagos) اقیانوس آرام و پرو و در عمق ۳ تا ۷۶ متری دریا زندگی می کند. نام علمی این ماهی Ogcocephalus darwini است و قسمت دوم اسمش به افتخار داروین نامگذاری شده است. چرا؟ چون چارلز داروین نظریه مشهور تکاملش را پس از تحقیق و بررسی در جزایر گالاپوس ارائه کرده است، همچنین خفاش ماهی لب قرمز به خوبی سیر تکامل و انتخاب طبیعی برای بقاء و همزیستی با شرایط مختلف را نشان می دهد. این ماهی شباهت های زیادی با خفاش ماهی لب صورتی دارد که در جزیره کوکوس زندگی می کند. رنگ بدن این ماهی قهوه ای روشن و در قسمت پشت کمی خاکستری است و شکمش هم سفید است. لب های خفاش ماهی لب قرمز بسیار برجسته و قرمز رنگ است و در نور کم هم به خوبی دیده می شود و همین موضوع باعث نامگذاری این گونه از ماهی شده است. طول خفاش ماهی لب قرمز تا بیش از ۲۰ سانتی متر هم می رسد؛ هرچند طول حدود ۴۰ سانتی متر هم در مورد این ماهی گزارش شده است.

خفاش ماهی

ماهی عجیبی که راه می رود!

لب های این ماهی به گونه ای است که انگار آرایش کرده است! هرچند همین رنگ و ظاهر خاص لب ها باعث شهرت خفاش ماهی لب قرمز شده است اما باید بدایند که عجیب و غریب بودن ماهی به همین جا محدود نمی شود. این ماهی رفتار خاص و عجیب دیگری هم دارد: با وجودی که خفاش ماهی لب قرمز قادر به شنا کردن در بستر دریاست، ظاهرا ترجیح می دهد به جای شنا کردن راه برود! باله های این ماهی روی سطح دریا قرار می گیرند و عملکردی شبیه به پا پیدا می کنند و امکان راه رفتن کف دریا را به ماهی می دهند. این شبه پاها موقع راه رفتن در بستر دریا درست مثل پا عمل می کنند و هنگامی که ماهی در آب شنا می کند مثل چرخ هواپیما به سمت بالا جمع می شوند.

موجودات عجیب دریا

خفاش ماهی لب قرمز چه می خورد؟

این ماهی با ظاهر عجیب و زیبایش (!) بسیار پرخور و شکموست و روزانه حجم زیادی گوشت باید بخورد. خفاش ماهی لب قرمز شکارچی بسیار ماهری است و از ماهی های کوچک تر، میگو، حلزون ها و نرم تنان و خرچنگ تغذیه می کند. این ماهی ها از باله هایش و همین طور پوزه شاخ مانند روی سر و لب های قرمزش برای تطمیع و به دام انداختن شکار استفاده می کنند! همان طور که وقتی اولین بار عکس این ماهی را می بینید سریع محو لب های او می شوید ظاهرا طعمه های از همه جا بی خبر هم حواسشان پرت لب های قرمز و درخشان ماهی می شود و به راحتی شکار می شوند!

وقتی خفاش ماهی لب قرمز به بلوغ می رسد باله های زیر بدنش به شکلی تغییر شکل می دهند که عملکردی شبیه به پا پیدا می کنند و به ماهی امکان نشستن و راه رفتن کف دریا را می دهند. به همین دلیل با این که خفاش ماهی لب قرمز ماهی دریاهای عمیق است اما شناگر ماهری نیست و در شنا کردن بسیار کند و ناشیانه عمل می کند و تنها برای فواصل کوتاه می تواند شنا کند. به همین دلیل ترجیح می دهد به جای شنا کردن در دریا راه برود.

ماهی عجیب

بالای سر این ماهی پوزه ای دراز و شاخ مانند وجود دارد که در کنار رنگ قرمز و خیره کننده لب هایش برای فریب و جذب طعمه استفاده می شود! البته برخی دانشمندان معتقدند که رنگ قرمز لب ها توسط ماهی های نر و برای جذب ماده ها هم به کار می رود! البته این موضوع هنوز در حد فرضیه است و دانشمندان تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام بدهند.

 

۴ سال پیش
انگار داره میگه یه بوس میدی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران