معرفی

آشنایی با اماکن تاریخی

مسجد جامع یزد


خلاصه :

معرفی مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد در زمینی به زیر بنای ۹۸۰۰ متر مربع ساخته شده است.مسجد جامع یزد مسجدی تاریخی است با بیش از ۹۰۰ سال قدمت و از نظر معماری از سازه‌های مورد توجه مورخین و دانشمندان علوم معماری به شمار می‌رود. این مسجد دارای مرتفع ترین مناره های به کار رفته در مساجد جهان است.
مسجد جامع یزد
ابتدا در این مکان آتشکده ساخته شده که در قرن ششم به مسجد تبدیل شده است. این مسجد در سال۱۳۱۳ بازسازی شده و مناره ها تخریب و از نو ساخته شده اند. در زمان بازسازی از تربت سید الشهدا و گلاب به جای خاک و آب استفاده شده است‌. در ساخت این مسجد از آهن استفاده نشده است و تمام بناها با تاق ضربی، کاهگل و گچ استوار ساخته شده است. ارتفاع دو مناره ۵۲ متر و قطر آنها ۸ متر است. ایوان بلند با مجموعه ای از زیباترین تزئینات کاشی معرق و نقوش اسلیمی و گیاهی همچنین گره چینی پوشانده شده است.گنبد زيباي مسجد از نوع دو پوسته پيوسته بوده و بر آن، نقش گل صابونکي معقلي با ظرافت اجرا شده است و بر ساقه آن عبارت "الملک الله" به خط کوفي تکرار شده است.
خطاطی روی گنبد
بلنداي اين مناره ها و اينکه کاشي کاري منحصر به فردي حتي در اوج مناره ها انجام شده، تعجب همگان را بر مي انگيزد زيرا اين مناره ها هرچه به سمت بالا رفته باريکتر شده و تنها يکي از آنها نيز داراي پلکان است از اينرو ظرافت کاشي کاري در اين ارتفاع به واقع قابل تحسين است.
مسجد جامع يزد

۴ سال پیش
بسیارخوب

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۴ سال پیش
خوبست

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران