مقالات

مسجد حظیره


خلاصه :

در این مطلب قصد داریم مسجد حظیره را برای شما معرفی کنیم

مسجد حظیره یا روضه محمدیه یکی از بناهای تاریخی شهر یزد است که تاریخ ساخت این بنا به سال 834 هجری قمری باز می گردد.مسجد حظیره در طول تاریخ بار ها و بارها باز سازی شده و توسعه یافته و در حال حاظر یکی از بناهای زیبا و دیدنی شهر یزد است.
بانی مسجد حظیره حاج شمس الدین محمدبن زین الدین علیشاه میبدی است.حاج علی شاه مسجد را برای اسکان دادن فقرا و محلی عبادت نمازگزاران ساخت.گفته می شود زمانی همسر حاج علیشاه بیماری سختی می گیرد و هیچ راهی برای درمان جواب نمی دهد.در یک شب زمانیکه حاج علیشاه از دروازه فتح وارد یزد می شود نذر می کند که اگر همسرش خوب شود در این مکان مسجدی بهمراه حمام،اب انبار و مکانی برای اسکان فقرا و مسافران بسازد.زمانی که همسرش خوب شد بنای اولیه مسجد در همان مکان ساخته می شود.البته از بنای اولیه مسجد فقط سنگ مرمر مهراب باقی مانده. ساخت بنای فعلی مسجد در سال 1357 و قبل از انقلاب به سرپرستی ایت الله صدوقی اغاز شد.
مشخصات:بنای کنونی مسجد و کلیه کاشیکاری ها به جز سنگ مرمر جدید و تازه ساز است.بنای اولیه مسجد به شکل اتاق ساده با پوشش داخلی گچی بوده که پشت بام نمایی اجری داشته .مسجد سه درب ورودی دارد که درب اصلی یک درب فلزی بزرگ است که با خطوط هندسی تزئین شده و به خیابان امام (ره) باز می شود.فضای  درونی مسجد دارای ستون های بلند و منظمی است .دیوار ها از کف تا نیمه با سنگ مرمر پوشیده شده و بخش انتهایی ان تا سقف نیز با کاشی های ابی رنگ معرق  و امیخته با نقوش و خطوطی زیبا اراسته شده .داخل مسجد نیز با ستون های بلند و قطور با کاشی های معرق و سقفی پوشیده از شیشه های رنگین و سنگ است. نمای خارجی مزین به خطوط کوفی است.5 مناره کوچک در بدنه مسجد وجود دارد.تمامی مناره ها با خطوط کوفی و گلچین اجر تزئین شده اند.که پایه های انها سنگی است.
این مکان در دوران مبارزات انقلابی از سوی ایت الله صدوقی به مکانی برای بسیاری از فعالیت های انقلابی تبدیل شده بود. برپایی نماز های اعیاد مختلف مانند غدیرخم ،عید فطر،برگزاری عزاداری از عمده فعالیت های این مسجد است. 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران