بدون مجموعه

مجموعه امیر چخماق


خلاصه :

.

میدان امیر چخماق نام میدانی در شهر یزد است.مجموعه امیر چخماق یزد شامل بازار ، تکیه ، مسجد و دو آب انبار است که قدمت آنها به دوره تیموری بر میگردد. در شرق این میدان، بازاری به نام حاجی قنبر وجود دارد واغلب محل خیزش های حماسی مردم یزد مانند راهپیمایی22 بهمن یا روز قدس است

آب انبار امیر چخماق.

آب انبار امیر چخماق که قدمتش به  دوره صفویه برمی گردد در کنار بازارچه حاجی قنبر قرار دارد و در سال ۱۳۸۵ ثبت ملی شده است. این میدان در کل سه آب انبار داشته که امروز فقط دوتای آن باقی مانده است.

میدان امیر چخماق اثری است مربوط به قرن نهم که توسط امیر جلال الدین چخماق ساخته شده است. او که از سرداران حکومت تیموری بود، با همکاری همسر خود مجموعه امیر چخماق را برای آبادانی یزد بنا کرد. مهم ترین بنای این مجموعه مسجد جامع نو است که در جلوی آن، میدانگاهی بزرگ ایجاد شده است. کمی بعد تر میدان و مسجد را امیر چخماق نامیدند. در دوره صفوی و در زمان حکومت شاه عباس تغییرات زیادی برای بازسازی این مجموعه صورت پذیرفت که مهم ترین آن ساخت چهار سوقی بر روی کاروانسرا بود. همچنین در قرن سیزدهم هم میدان جلوی مسجد و سردر بازار تبدیل به حسینیه شد که احتمالا کاربری امروز حسینیه را نداشته است. در دوره صفویه و در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار هم بخشی هایی به شبستان افزوده و قسمت هایی هم مرمت شد.

 

۴ سال پیش
يادش به خير

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران