مقالات

خلاصه مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

ویژگی های مسجد جامع یزد


خلاصه :

گزارش مسجد جامع یزد

بسمه تعالی
یا رب از ابر هدایت برسان بارانی            پیشتر زآنکه چوگردی زمیان برخیزم
سپاس و ستایش خدا برای آنکه ما قادر هستیم به عبادت او و او به ما فکر و عقل و فهم داده که ما به آفریده هایش توجه کنیم و فکر کنیم که ما دربرابر خداوند متعال هیچ چیز نیستیم و مهربان ترین و قوی ترین و عاقل ترین فرد او است.
هر سال هر پایه از مدرسه هدایت میزان به اردوی خارج از شهر می رود وام سال پایه هشتم به اردوی یزد (شهر یزد) رفته است و ماجرا جوری ها و تجربه های زیاد و با اماکن تاریخیو علوم بومی آشنا شده است.
یکی از این اماکن تاریخی دیده شده مسجد جامع یزد بوده است.
این مسجد از هنر های معماری خاصی بر خوردار بوده است . زیبایی و نوع ساخت این مسجد به طوری است که فرد را به وجه در می آورد . همچنین نوع ساخت آن به انسان آرامش می دهد و باعث می شود که انسان از نمازی که در آنجا می خواند لذت ببرد .این مسجد حدود 900 سال قدمت دارد.
بهتر است بدانید که این مسجد در زمان  ساسانیان
به عنوان آتشکده می خواستند درست شود;اما به دلیل آمدن دین اسلام به ایران ساخت این آتشکده متوقف شد . دز زمان تیموریان این آتشکده را نابود کردند و در زمان صفویان شروع به ساخت مسجد شد.
همچنین در زمان صفویان این مسجد مورد حمایت قرار گرفت و در زمان قاجاریان این مسجد کاملا ساخته شد و تا الان درذحال باز سازی است.
جالب است بدانید که زیر بنای این مسجد حدود 9800 متر مربع است که 500متر مربع آن کاشی کاری های آن است . نوشته های کتیبه ها سوره فتح وقف نامه مسجد نام های حضرت محمد(ص) حضرت علی (ع) پنج تن آل عبا امام حسین(ع) اشاره کرد.
این مسجد دارای یک شبستان مستطیلی و دو مناره بزرگ دارد که ارتفاع آن 52 متر و قطر آن 8متر است.
ستون های این مسجد از تیر آهن تشکیل نشده است
و با قرار گیری دیوار ها به صورت مخروطی سقف و گنبد را نگه داشته.نوع ساخت ستون ها و دیوار ها صوت زیاد را دفع میکرد و باعث دوری حیوانات موذی را از مسجد دور می کرد تا افراد با خیال راحت نماز بخوانند. این مسجد الگوی خیلی از مساجد دیگر ایران بوده است.
امید وارم که مطلب نوشته شده لذت برده باشید. 
موفق و پیروز باشید.
نویسنده : محمد جواد علایی 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران