دلنوشت

اولورو: عجیب‌ترین جاذبه‌ی استرالیا


خلاصه :

درباره آیزر راک (عقیق سرخ) یا اولورو

یکی از معروف‌­ترین نمادهای استرالیا «اولورو» (Uluru) است که در قلب پارک ملی اولورا کاتا جوتا (Uluru-Kata Tjuta) قرار دارد. اولورا به عنوان یک چشم‌­انداز باستانیِ غنی از معنویت و فرهنگ بومی استرالیا شناخته می‌شود و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

راه‌­های بسیاری برای تجربه عظمت و زیبایی این چشم‌­انداز صحرایی منحصر به فرد وجود دارد. می‌توانید با یک راهنمای بومی همراه شوید و در مورد داستان‌­ها و سنت‌­های کهن روزگار رویا (Dreamtime) از آن‌ها بپرسید؛ می‌توانید با هلیکوپتر و بالن آن را از بالا مشاهده کنید، حتی می‌توانید سوار بر موتور سیکلت و یا شتر در صحرای سرخ‌رنگ این پارک ملی به گردش بپردازید. اگرچه بالا رفتن از اولور امکانپذیر است اما صاحبان سنتی به دلیل اهمیت معنوی آن این کار را انجام نمی‌­دهند و با توجه به فرهنگ خود درخواست می­‌کنند که دیگران هم از آن بالا نروند. «آنان‌گو‌»‌ها (Anangu) که متولیان سنتی اولورا هستند باور دارند که این چشم‌­انداز توسط اجداد آنها در آغاز روزگار ایجاد شده و آن‌ها از آن زمان تاکنون از این سرزمین مقدس محفاظت کرده‌­اند.

تپه اولورو

اولورا حدود ۴۶۰ کیلومتری جنوب غرب آلیس اسپرینگز است که شما می‌توانید با یک رانندگی شش ساعته به آنجا برسید. بسیاری از بازدید کنندگان برای کاوش جاهای دور افتاده استرالیا، رانندگی در جاده‌ای که به «راه مرکزی سرخ» معروف است را با سرعت دلخواه خود برمی‌­گزینند. این راه فرصتی جهت کشف بسیاری از جاذبه­‌های مهم سرزمین شمالی (Northern Territory) از جمله «آلیس اسپرینگز»، «اولورا»، پارک‌های ملی «Watarrka» و «Kings Canyon» و غرب محدوده مکدانل را برای آن‌ها فراهم می‌کند. 

مرکز فرهنگی «اولورا کاتا جوتا» (Uluru-Kata Tjuta) در یک تور استرالیا، نقطه‌‌ی شروع مناسبی برای بازدید کنندگان منطقه اولورو است. می توانید در آنجا به کارگاه‌های نقاشی بروید، جایی که در آن هنرمندان بومی به شما نشان خواهند داد که چگونه فرهنگ خود را از طریق هنر بیان می­کنند؛ احتمالاً از آنجا دست‌خالی بیرون نخواهید آمد و آثار هنری و اصل را به عنوان یادگاری با خود به منزل خواهید برد. یادتان باشد که به هیچ عنوان طلوع و غروب الورو را از دست ندهید. در حالی که خورشید در طول روز جای خود را عوض می‌کند، رنگ­‌های بی‌نظیری را در آسمان و بر روی اولور پدید می‌آورد؛ شما خواهید دید که رنگ تپه به مرور از صورتی به بنفش، خاکی، قرمز تیره و ... تغییر می‌کند!

اولورو استرالیا

اگرچه پارک ملی «اولورا کاتا جوتا» خشک و خشن به‌نظر می‌رسد اما خانه‌ی صدها گونه از حیوانات، پرندگان و گیاهان نادر است. منطقه اولورا بهشت واقعی پرنده‌نگران با بیش از ۱۷۰ گونه پرنده است. انواع کانگوروها، «امو‌»ها (نوعی شترمرغ‌­ استرالیایی)، نوعی سگ استرالیایی و نوعی کانگوروی گردن قرمز با نام «والابی» (wallaby) در شن‌­های قرمز بیابان پرسه می‌­زنند و شما فرصت­ کافی برای مشاهده‌ی آن‌ها را خواهید داشت. حیوانات و گیاهان، بخش مهمی از داستان خلقت اولورا هستند. حتماً در مورد این افسانه که چگونه حیوانات، چشم­‌انداز اولورا را تشکیل دادند از یک جنگل­بان پارک سؤال کنید.

اولورو استرالیا

وقت‌گذرانی در اولورو

هنگامی که در این منطقه هستید شام را در دل کویر و زیر هزاران ستاره در (Sounds of Silence) تجربه کنید و در مورد داستان­‌های آسمان شب جنوبی از «star talker» (کسی که در مورد ستارگان صحبت می­‌کند) بیشتر بیاموزید و با خوراک­‌های لذیذ و اصیل استرالیا مانند «باراموندی» (barramundi)، کانگورو و تمساح که با نوشیدنی‌های عالی استرالیا سرو می‌شود شب‌تان را کامل کنید. در طول جغرافیایی «۱۳۱» نزدیک­ترین محل اقامت به اولورا قرار گرفته است و مناظر تماشایی طلوع و غروب خورشید را از چادر سفری لوکسی در میان تپه‌­های شنی بر فراز صخره پیشکش شما می‌­کند. همچنین شما می‌توانید در اردوگاه صخره آیرز (Ayers Rock Campground) در زیر سایه درختان بومی صحرایی چادر بزنید. حتی می‌­توانید در یک مزرعه دور افتاده و اصیل استرالیایی در (Kings Creek Station) اقامت داشته باشید.

اقامت در اولورو

اگر می‌خواهید بیشتر لذت ببرید یک روز را صرف بررسی تشکیل صخره‌ی مرموز و ۵۰۰ میلیون ساله نزدیک Kata-Tjuta بکنید، صخره‌ای که به اندازه اولورا پر ابهت است! همچنین می‌توانید با یک راهنما به دره بادها (Valley of the Winds) بروید و نمونه‌­هایی از میوه‌ و گیاهان بومی استرالیا را در جمع­‌آوری کنید. مرکز قرمز استرالیا نه تنها یک منظر فرهنگی فوق‌العاده، بلکه خانه‌ی گیاهان و حیوانات نادر استرالیایی نیز به شمار می‌رود که در هر جای دیگری یافت نمی‌­شوند. تنها سه ساعت از اولورا می‌توانید به Kings Canyon برسید که یکی دیگر از شگفتی‌­های طبیعی با دیوارهای بلند ماسه سنگی، آبشارها و مناظری است که در سراسر صحرا امتداد یافته‌­اند. در اینجا می‌توانید گنبدهای هوازده شده شهر گمشده و باغ عدن را ببینید!

۴ سال پیش
جالب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران