دلنوشت

حفظ طبیعت و محیط زیست


خلاصه :

حفظ طبیعت و محیط زیست و یادگیری حفظ آن

تعریف محیط زیست:

به همه ی محیط هایی که در اون ها نوعی از زندگی جریان داشته باشه «محیط زیست» گفته می شه و محیط زیست پاک یعنی انسان سالم. ما در تمام این کره ی خاکی، کمر به نابودی زمین و محیط زیست بستیم و انگار نمی دونیم که اگر حفاظت از محیط زیست رو جدی نگیریم، منجر به نابودی خودمون می شه.

هر روز جای کشف راه های بهتر برای زندگی، انگار که راهی برای مردن کشف می کنیم. آیا این خواسته ی واقعی ماست؟ بیشتر آسیب هایی که به انسان می رسه از نا آگاهی خودش سرچشمه می گیره. ما در زمینه ی حفاظت محیط زیست نا آگاهیم و چاره ای نداریم جز این که سطح آگاهی و دانش خودمون و اطرافیانمون رو بالا ببریم.

آیا کاری از من ساخته است؟!

این سوالیه که شاید به ذهن خیلی از ما ها خطور کنه و بخوایم بدونیم به عنوان عضو کوچکی از جامعه جهانی چه قدم مؤثری برای حفاظت محیط زیست و مراقبت از زمین، می تونیم برداریم؟! در ابتدا شاید فکر کنیم که ما یک تنه نمی تونیم باری از دوش زمین برداریم اما این طور نیست.

هر انسان به عنوان جزئی از هفت میلیارد انسان روی زمین، می تونه کارهای مؤثری برای حفاظت محیط زیست انجام بده، فقط کافیه تصمیم بگیریم که هر روز برای کاهش تولید گازهای گلخونه ای، جلوگیری از اتلاف انرژی، مقابله با کاهش فضای سبز، اقدام برای کاهش تولید زباله و همچنین آگاهی بخشی به اطرافیان مون، اقدامی عملی انجام بدیم.

شاید در نگاه اول مسئولین امر رو متهم های ردیف اول مشکلات زیست محیطی بدونیم (البته که برنامه ریزی های دقیق و فرهنگ سازی مناسب از طرف مسئولین می تونه کمک زیادی به آگاهی بخشی مردم برای حفاظت محیط زیست داشته باشه) اما مردم سراسر دنیا هم در تخریب محیط زیست بی تقصیر نبودن؛ رها کردن زباله ها در طبیعت، عدم توجه به بازیافت و تفکیک زباله، استفاده نادرست از منابع آبی، شکار بی رویه حیوانات و ... تنها بخشی از آسیب هاییه که انسان خواسته یا ناخواسته به محیط زیست وارد کرده.

با این حال برای محافظت از محیط زیست نیازی به اقدامات عجیب و دشوار نیست؛ هر کدوم از ما در هر جای این کره ی خاکی، با هر زبان و فرهنگی می تونیم با انجام یه سری اقدامات ساده و کم هزینه، سهمی در نجات محیط زندگی مون داشته باشیم؛ یکی از مهم ترین این اقدامات، آموزشه.

ضرورت آموزش:

خانواده اولین نهادیه که کودک واردش می شه و اولین درس های زندگی رو در محیط خانواده یاد می گیره. متاسفانه چون همیشه کاری که وظیفه خودمون هست رو مسئولیت اشخاص دیگری می‌ دونیم، هیچ وقت به اون چه که شایسته ‌اش هستیم نمی ‌رسیم یا خیلی دیرتر می رسیم و یا شاید هرگز بهش نرسیم.

اگر ما هم مثل کشورهای پیشرفته، آموزش مسایل مهم و حیاتی رو از سنین کم با فرزندامون شروع کنیم، قطعا در آینده با مشکلات کمتری رو به ‌رو می شیم؛ چرا که کودکان هر چیزی رو که در کودکی یاد بگیرن، هرگز فراموش نمی‌ کنن.

البته ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه ست! ما هم اگر بخوایم و از حالا شروع کنیم، حتما به نتیجه ی لازم می رسیم. برای آشنا کردن کودک با محیط زیست و حفاظت محیط زیست، اصلا لازم نیست کارهای عجیب و غریب و پیچیده ای انجام بدیم.

به عنوان مثال با جمع کردن بعضی وسایلی که دیگه مورد نیازمون نیست یا وسایل شخصی فرزندمون و استفاده مجدد از اون ها، می تونیم به راحتی مسأله بازیافت رو آموزش بدیم. یا مثلا با کمک فرزندمون البته با رعایت بهداشت، قوطی های نوشابه یا زباله های دیگه رو جمع آوری کنیم و براش توضیح بدیم که با این کار می تونیم به بازیافت اون ها کمک کنیم.

حفاظت محیط زیست در سفرهای بین شهری:

حفاظت از محیط زیست

متاسفانه بخش زیادی از زباله های تولیدی، شامل زباله هاییه که در مسافرت یا تفریح در طبیعت تولید می کنیم. کار به جایی رسیده که طبیعت گردهای واقعی که دغدغه های محیط زیستی دارن، از معرفی مکان های جدید و بکر به دیگران خودداری می کنن؛ چرا که به محض ورود گردشگرها، دیگه اثری از اون طبیعت ناب و بکر باقی نمی مونه و با کوهی از زباله مواجه می شیم. چه باید کرد؟

  • کمترین زباله رو تولید کنیم:

می تونیم در سفرهامون از مواد، وسایل و مواد غذایی استفاده کنیم که کمترین زباله رو تولید کنه و تا جایی که می شه از ظرف ها و بطری های پلاستیکی استفاده نکنیم، چون آسیب هایی که مواد پلاستیکی به طبیعت وارد می کنن، جبران ناپذیر خواهند بود.

  • زباله ها رو جمع آوری و به سطل زباله برسونیم:

تا جای ممکن زباله‌ هاتون رو تا شهر و به نزدیک ‌ترین سطل زباله منتقل کنید. شما می‌تونید با کمترین هزینه به مقدار نیاز کیسه زباله خریداری کنید و همیشه همراه خودتون داشته باشید تا اگر زباله ای تولید کردید، اون رو داخل کیسه زباله بریزید یا حتی اگه در مسیر زباله ای دیدید جمع آوری کنید تا در نزدیک ترین سطل زباله ای که مشاهده کردید بریزید.

  • چهره طبیعت رو زشت نکنیم:

خیلی از ما زباله‌ های تر خودمون رو با فکر برگشت‌ پذیر بودن به طبیعت و قابل بازیافت بودن اون، در طبیعت رها می کنیم و چهره ی زیبای طبیعت رو به راحتی زشت می کنیم. بهتر نیست زباله ها رو در دو کیسه جداگونه بریزیم تا وقتی که به شهر رسیدیم اون ها رو داخل سطل های زباله مناسب قرار بدیم؟!

  • هیچ اثری در طبیعت به جا نذاریم:

بهتره سعی کنیم همون طور که پا به طبیعت گذاشتیم، همون طور هم ازش خارج شیم، بدون تولید حتی یک زباله. البته ممکنه عده ای قبل از ما طبیعت رو آلوده کرده باشن و درست همین جاست که اگر ادعا می کنیم دغدغه ی زیست محیطی داریم، باید تا جایی که می تونیم به جمع آوری زباله های رها شده در طبیعت بپردازیم؛ چرا که زمین خونه ی ماست و ما در برابرش مسئولیم.

  • در طبیعت اختلال و آلودگی ایجاد نکنیم:

چرا وقتی می تونیم در طبیعت از صدای پرنده ها، حیوون ها، رودخونه، آبشار، باد و حتی صدای برگ ها هم لذت ببریم، با سر و صدا و بلند کردن موزیک، این آرامش رو به هم بزنیم؟! بهتره بدونیم که این کار باعث اختلال در حیات وحش می شه.

  • یادگاری ممنوع:

حفاظت از محیط زیست

بهتره خاطرات مون رو با عکاسی ثبت کنیم و از برداشت هر گونه نمونه جانوری، گیاهی، زمین شناختی یا رسوبات و فسیل ها خودداری کنیم؛ چرا که برداشت هر تکه ازون ها چرخه ی اکوسیستم رو بر هم می زنه.

  • از تخریب گران طبیعت حمایت نکنیم:

اگر در طول سفر با افرادی مواجه شدیم که از عناصر طبیعت برای درآمدزایی استفاده می کنن، به هیچ وجه از اون ها خرید نکنید و دلیلش رو هم عنوان کنید.

  • در طبیعت از مسیر تردد استفاده کنیم:

در رفت‌ و آمدهای خود به طبیعت بهتره سعی کنیم از مسیرهایی تردد کنیم که کم ترین آسیب و فرسایش رو به طبیعت بزنه؛ مسیرهایی که قبلا از اون ها استفاده شده.

  • با مطالعه و آگاهی سفر کنیم:

برای برنامه های سفر باید مسئولیت ‌پذیر باشیم و کمی درباره ‌ی منطقه‌ ای که قراره بهش سفر کنیم مطالعه کنیم تا با گونه های مختلف گیاهی و جانوری اون منطقه آشنا شیم و اگر مراقبت ویژه ای لازم هست، حواسمون باشه و به همسفرهامون هم اطلاع بدیم تا مبادا گونه های نایاب رو از بین ببریم. و در نهایت این که طبیعت در سفر میزبان ماست؛ پس باید تمام تلاش مون رو بکنیم که میهمان خوبی باشیم و به حقوق میزبان احترام بذاریم.

روش هایی ساده برای حفاظت محیط زیست

برای فعالیت های روزمره چی کار می شه کرد؟! آیا راهکارهایی وجود داره که بتونیم از محیط زندگی مون محافظت کنیم؟! در این جا به روش هایی ساده برای حفاظت از محیط زیست اشاره می کنیم:

  • مراقب خرید های خود باشیم:

بسیاری از برندها حتی در حوزه ی مد و لباس به صنعت بازیافت توجه ویژه ای دارن و سعی می کنن کالاهایی که ارائه می دن رو به روشی تولید کنن که امکان بازیافت اون ها وجود داشته باشه. سعی کنید تا حد امکان سراغ برندهایی برید که به تعهدات شون در حفاظت محیط زیست عمل می کنن.

یا اگر می دونید بعضی شرکت ها با آزار حیوانات یا ایجاد آلودگی های زیست محیطی، اقدام به تولید کالا می کنن، می تونید با تحریم اون برندها و اطلاع رسانی به دیگران، تولیدکننده ها رو مجبور به تغییر الگوی تولیدات شون بکنید.

  • کیسه ‌ی پارچه‌ ای فراموش نشه:

حفاظت از محیط زیست

باور کنید کار سختی نیست! همیشه یه کیسه ‌ی پارچه ‌ای همراه تون باشه تا خریدتون رو داخلش بگذارید. اگر هم بدون قصد خرید از منزل خارج شدید و در راه خرید کردید، می تونید اون رو داخل کیف تون بگذارید. تا جایی که می شه باید از گرفتن کیسه های پلاستیکی خودداری کرد.

  • تفکیک زباله:

بله شاید در نظر اول، تفکیک زباله کار سختی به نظر بیاد اما وقتی بدونیم این کار چه تاثیر بزرگی در بازیافت و حفاظت محیط زیست داره، می تونه جز عادات روزانه مون بشه؛ مهم نیست در آپارتمان محل زندگی مون دو تا سطل جداگونه برای زباله ی خشک و تر وجود داره یا نه؛ ما باید از خونه ی خودمون شروع کنیم و اطرافیان مون رو هم به این کار تشویق کنیم.

در محل کار یا محیط های دیگه ای هم که به اون رفت و آمد داریم، می تونیم تفکیک زباله رو به راحتی انجام بدیم. باور کنید همین دو سطل جداگونه، می‌تونه تغییرات مثبت و بی ‌حد و حصری رو در حفاظت محیط زیست ایجاد کنه.

  • حواس مون به دورریزها باشه:

بخشی از وسایلی که ما اون ها را دور می ‌ریزیم، معمولا با کمی تغییر به شکلی دیگه قابل استفاده هستن. گاهی هم ممکنه برخی از لباس ‌هامون که هنوز نو و مناسب هستن، دیگه اندازه ‌ی ما نباشن. خب بهتر نیست جای دور انداختن، به کسانی که بهش نیاز دارن، بخشیده بشن؟!

  • هفته ای یک بار گیاه خواری:

حفاظت از محیط زیست

برای تولید محصولات حیوانی ۲ تا ۱۵ برابر بیشتر از محصولات گیاهی آب مصرف می شه. علاوه بر اون وقتی فقط یک روز در هفته گوشت نخورید، بعد از یک سال، میزان کاهش گازهای گلخونه ای از طرف شما تقریبا برابر می شه با بیرون نیاوردن اتومبیل تون از منزل، به مدت یک ماه! امکان نداره با یه روز در هفته، خللی در رژیم غذایی متداول تون پیش بیاد. پس جدی تر بهش فکر کنید!

  • بلیط های الکترونیکی تهیه کنیم:

شاید به نظر شما این اقدام تاثیر چندانی در میزان مصرف کاغذ و هزینه های تولیدش نداشته باشه اما این طور نیست. کوچک ترین اقدامات هم اگر توسط جمع زیادی از انسان ها صورت بگیره، تاثیرات بی نظیری در حفاظت محیط زیست خواهد داشت.

  • بانکداری الکترونیک رو دریابیم:

امروزه اکثر بانک ها در ایران، امکان بانک داری الکترونیکی رو برای مشتریان خودشون فراهم کردن. شما می تونید بدون نیاز به تردد در سطح شهر پشت کامپیوتر یا موبایل خود بنشینید و به راحتی کارهای بانکی تون رو انجام بدید. با این شیوه علاوه بر اینکه کاغذ بسیار کمتری مصرف می شه، با کم شدن رفت و آمد از آلوگی هوا هم کاسته می شه.

  • دوچرخه سواری و پیاده روی:

وقتی با دوچرخه به محل کارتون تردد می کنید، یا مسیری رو پیاده قدم می زنید، شما به تنهایی، زمین رو از شر ۲۵۰ گرم کربن در ازای هر یک کیلومتر مسافت، راحت می کنید. علاوه بر اون دوچرخه سواری و پیاده روی ورزش های مناسبی برای سلامتی بیشتر هم هست.

  • لوله هایی که نشتی دارن رو تعمیر کنیم:

شاید باورش سخت باشه اگر بدونیم وقتی یک لوله آب رو تعمیر و از نشتی اون جلوگیری می کنیم، بصورت میانگین از هدر رفت حدود ۴۰ هزار لیتر آب در سال جلوگیری کردیم! پس بهتره کوتاهی نکنیم.

  • لامپ های کم مصرف استفاده کنیم:

استفاده از یک لامپ کم مصرف به جای یک لامپ معمولی باعث می شه تا ۷۵ درصد در مصرف انرژی برق صرفه جویی بشه

۴ سال پیش
امید وارم بتونیم ایده های جدی و کاربردی را برای تولید انرژی های پاک و تولید گل و گیاه در گلخانه مدرسه اجرایی کنیم .
این امر همت بچه های حکومت را میطلبد

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۴ سال پیش
خیلی مفید بود ممنون

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران