مقالات

پرچم کشورها: ۲۵ مشهورترین پرچم جهان با معنی


خلاصه :

سلام

۲۵. انگلستان

پرچم کشورها, انگلستان

صلیب‌های متقاطع ترکیبی از نشانه‌های قدیسین محافظ انگلیس، ولز و اسکاتلند است. خود انگلیسی‌ها اصطلاحا به پرچمشان Union Jack می‌گویند. گفته می‌شود پرچم انگلیس یکی از قدیمی‌ترین پرچم‌های ملی جهان است و قدمتش به سال ۱۸۰۱ بازمی‌گردد.

پرچم کشورها ۲۴: اتریش

پرچم کشورها, اتریش

گفته می‌شود وقتی لئوپولد پنجم، دوک اتریش، از نبرد برگشت، لباس رزمش آغشته به خون بود. ولی وقتی کمربندش را باز کرد، لباس زیرینش سفید و تمیز مانده بود. این چیزی است که امروزه درباره ریشه پرچم دورنگ اتریش گفته می‌شود. در هر حال، پرچم این کشور از معدود پرچم‌های قدیمی‌تر از پرچم ملی انگلستان (۱۲۳۰ میلادی) است.

مطلب مرتبط: ۲۵ سودمندترین کشورها برای جهان که باید بشناسید

۲۳. آروبا

پرچم کشورها, آروبا

درباره پرچم کشور آروبا حرف و سخن زیاد است. بعضی می‌گویند ستاره چهارپر آن نشانی از چهار زبان این جزیره (زبان محلی پاپیامنتو، اسپانیولی، انگلیسی و هلندی) می‌باشد. رنگ آبی زمینه آن بیشتر گفته می‌شود نماد دریا و آسمان است و نوارهای زردش از صنعت طلای آروبا الهام گرفته شده. البته برخی دیگر می‌گویند زرد نشانه آزادی و فراوانی نعمت است.

پرچم کشورها ۲۲: بنگلادش

پرچم کشورها, بنگلادش

حتما متوجه شده‌اید دایره قرمز دقیقا در مرکز پرچم قرار ندارد. علتش آن است که هنگام اهتزاز بیرق، در مرکز دیده شود. سبز زمینه سمبل کشور بنگلادش و زیست‌بوم سبز آن و طراوت مردمش است. اما قرمز نماد شفق و خورشید در حال طلوع و قربانی‌هایی است که مردم بنگلادش در راه وطن داده‌اند.

مطالب مرتبط: ۱۰ راحت ترین کشور برای گرفتن ویزای  شینگن

۲۱. اتیوپی

پرچم کشورها, اتیوپی

اتیوپی نخستین کشور افریقایی است که استقلال خود را به‌دست آورد. برای همین پرچم خود را به رنگ‌های معروف پان آفریکن یعنی قرمز، زرد و سبز آراسته. این رنگ‌ها امروزه نماد افریقای آزاد و متحد است.

۲۰. مالزی

پرچم کشورها, مالزی

از خود پرچم مالزی مشهود است که تاریخش با نام انگلستان آمیخته است. مربع آبی سمت چپ بالای پرچم اساسا اشاره به همین ارتباط دارد. ۱۴ نوار روی آن هم نماد ۱۳ ایالت به علاوه منطقه فدرال کوالالامپور است.

پرچم کشورها ۱۹: نیجریه

پرچم کشورها, نیجریه

رنگ سبز پرچم نیجریه تبعا نماد طبیعت سبز آن و صنعت کشاورزی آن است. و رنگ سفید بیانگر صلحدوستی مردم این سرزمین.

۱۸. کانادا

پرچم کشورها, کانادا

گرچه پرچم کانادا به پرچم افرابرگ مشهور است، در واقع این نماد برگ تا سال‌ها وجود نداشت تا اینکه لستر پیرسون، نخست وزیر کانادا، در اثنای جنگ جهانی اول وقتی متوجه شد بسیاری از رزمندگان یک برگ افرا روی نشان نظامی خود دارند، درخواست اضافه شدن آن را کرد.

۱۷. دانمارک

پرچم کشورها, دانمارک

گفته می‌شود پرچم دانمارک قدیمی‌ترین پرچم ملی جهان است. صلیب سفید نماد مسیحیت است. در این باره افسانه‌ای وجود دارد که می‌گوید درست در روز ۱۵ ژوئن سال ۱۲۱۹، وقتی شاه والدمار دوم در جنگ استونیایی‌ها را شکست داد، این پرچم از آسمان افتاد!

مطلب مرتبط : ۱۰ راحت ترین کشور برای مهاجرت

۱۶. میانمار (برمه)

پرچم کشورها, میانمار

با این‌که این کشور دو بار تغییر نام داده، پرچمش دست نخورده باقی مانده. آبی نماد صلح و پایداری، قرمز نماد دلاوری و سفید نماد افتخار است. چرخ دندانه‌دار و خوشه‌های گندم هم معرف صنعت کشاورزی برمه و کارگرانش است.

۱۵. ایالات متحده امریکا

پرچم کشورها, ایالات متحده امریکا

پرچم امریکا گاه به اسامی «شکوه ماندگار» یا «ستاره‌ها و نوارها» هم شناخته می‌شود. وجه تسمیه عنوان دوم ۱۳ نوار به نشانه ۱۳ جامعه کهن امریکا و ۵۰ ستاره به نشانه ۵۰ ایالت این کشور است.

۱۴. فرانسه

پرچم کشورها, فرانسه

«سه‌گانه فرانسوی» مشهور بر اساس سه رنگ قرمز، سفید و آبی است. این سه رنگ از لباس شاه لوییز شانزدهم در حالی که در پاریس در حال هدایت یک گردهمایی انقلابی بود، برگرفته شده است.

۱۳ . یونان

پرچم کشورها, یونان

پرچم یونان از قدیم الایام به همین صورت بوده؛ فقط ابعاد نوارهای آبی آن از زمان انقلاب یونانی‌ها علیه عثمانی‌های ترک چندین بار تغییر کرده است.

مطلب مرتبط : ۱۶ بهترین کشور اروپا برای کار پیدا کردن

۱۲. افریقای جنوبی

پرچم کشورها, آفریقای جنوبی

رنگ‌های بیرق افریقای جنوبی رسما مفهومی ندارند ولی سبز، مشکی و قرمز برگرفته از رنگ‌های حزب سیاسی نلسون ماندلا، کنگره ملی افریقا، و جمهوری‌خواهان سابق بوئری هستند. حالت Y شکل پرچم اشاره دارد به اتحاد فرهنگی ملت افریقای جنوبی.

۱۱. آنتیگوا و باربودا

پرچم کشورها, آنتیگوا و باربودا

پرچم آنتیگوا و باربودا یکی از منحصر به فردترین و خاص‌ترین پرچم‌ها محسوب می‌شود، در واقع به وسیله یک معلم هنر دبیرستان طراحی شده است. خورشید نشانه آغاز عصری جدید پس از کسب استقلال است، قرمز معرف انرژی مردم و رنگ آبی نشانه امید.

۱۰. غنا

پرچم کشورها, غنا

به مثابه اتیوپی، پرچم غنا هم حاوی سه رنگ پان آفریکن یعنی قرمز، زرد و سبز است. به علاوه رنگ سیاه که امروزه در پرچم اغلب کشورهای افریقایی دیده می‌شود و سمبل مردم قاره سیاه و آزادی‌شان است.

۹. آلمان

پرچم کشورها, آلمان

گرچه قرمز، سیاه و طلایی از قرون وسطا نشانه دولت آلمان بودند، رنگ‌های کنونی این پرچم معرف رزم‌آورانی هستند که قرن نوزدهم در جنگ‌های ناپلئونی برای آلمان جنگیدند.

۸. استرالیا

پرچم کشورها, استرالیا

زمانی همه کشورهای تحت نظر ملکه انگلیس موظف بودند در پرچمشان از نماد انگلیس استفاده کنند. پرچم استرالیا هم از این امر مستثنا نیست. ستاره‌ هفت‌پر نشانگر ۶ ایالت استرالیا به علاوه یک پر برای مستعمرات است. دیگر ستاره‌ها اشاره دارد به صورت فلکی صلیب جنوبی که از همه جای استرالیا قابل رویت می‌باشد.

۷. بوتسوانا

پرچم کشورها, بوتسوانا

رنگ‌های پرچم بوتسوانا برگرفته از نشان دولتی این کشور است. آبی سمبل آب (روی نشان دولتی چنین نوشته شده: بگذار ببارد) و سیاه و سفید نماد تطابق نژادی است. نوارها هم ملهم از حیوان ملی این کشور، گورخر است.

۶. ویتنام

پرچم کشورها, ویتنام

رنگ قرمز پرچم ویتنام نماد خونی است که ریخته شد تا کشور استقلال خود را به‌دست آورد. ستاره پنج پر هم اشاره دارد به اتحاد کارگران، سربازان، دهقانان، جوانان و روشنفکران که با هم برای ساخت جامعه سوسالیستی تلاش می‌کنند.

۵. باهاما

پرچم کشورها, باهاما

نوارهای آبی اشاره دارد به سواحل شنی ۷۰۰ جزیره باهاما. آبی به آب و مثلث سیاه به مردم باهاما که به سوی هدفشان در جهت توسعه زمین و دریا در حرکتند.

۴. پاراگوئه

پرچم کشورها, پاراگوئه

یکی از چندین پرچمی که از پرچم فرانسه الگو گرفته. رنگ‌های آن سمبل آزادگی و استقلال هستند. آرم وسط پرچم اشاره دارد به ۱۴ می‌۱۸۱۱، تاریخ استقلال رسمی کشور پاراگوئه.

۳. چاد و رومانی

پرچم کشورها, چاد و رومانی

عجیب است؛ ولی با اینکه این دو کشور در دو قاره مختلف واقع شده‌اند و هیچ سنخیت جغرافیایی و فرهنگی با هم ندارند، ولی پرچمشان دقیقا مانند هم است!

 

۲. هندوستان

پرچم کشورها, هند

خود هندی‌ها به پرچمشان – که سال ۱۹۳۱ ابداع شد – می‌گویند «تیرانگا» که در زبان هندی به معنای سه رنگ می‌باشد. نوارهای این پرچم نماد دو جامعه اصلی هند هستند. سبز، مسلمانان و نارنجی، هندوها. نوار سفید بیانگر آرزوی صلح و صفا بین این دو گروه است. گرچه طی زمان تفاسیر متفاوتی از این رنگ‌ها شده. چرخ وسط پرچم ۲۴ پره دارد که تصور می‌شود هر یک اشاره به یک ساعت از شبانه‌روز دارد.

۱. ایران

پرچم ایران

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پرچم و نشان رسمی کشورمان نیز تغییر یافت. طبق اصل هجدهم قانون اساسی پرچم به ترتیب عمودی از سه رنگ مساوی سبز، سفید و سرخ (نه قرمز) تشکیل شده است که با علامت  مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر است. در ترکیب پرچم ایران در نظام جمهوری اسلامی ، کلمه توحید یعنی عبارت  لا اله الا اله  آمده است. این عبارت در طرحی موزون به رنگ قرمز به شکل واژه  الله  طراحی شده است تحلیل هنری این نشان لاله سرخی است که از خون شهیدان انقلاب سر برآورده  و چهار قسمت آن شبیه هلال و جزء قائم میانی آن یادآور شمشیر  است که خود نشانی از قدرت و ایستادگی ملت مسلمان ایران محسوب می شود.

شعار الله اکبر به نشانۀ بیست و دوم بهمن « یازدهمین ماه هجری شمسی » یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی جمعاً بیست و دو بار با خط بنایی ( یعنی همان خطی که الله اکبر را بر مناره های مساجد نقش می کند) به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می شود.

رنگ سبز پرچم، نشانه آبادانی است، و منعکس کننده آرمانهای ملت بزرگ ایران است برای داشتن کشوری آباد و توسعه یافته. همچنین این رنگ نشانه دین مبین اسلام که دین ۹۹٪ مردم ایران است، می باشد.

رنگ سفید پرچم، بیانگر صلح طلبی ملت بزرگ ایران است، ملت مسلمان ایران تحت تاثیر تعلیمات دین مبین اسلام، صلح و آرامش را برای تمام همنوعان خود می خواهد.

رنگ قرمز پرچم، نشانه صلابت و پایداری ملت مسلمان ایران در برابر تجاوزکاران و ستمکاران است، ملت مسلمان ایران همچنانکه در عمل نیز نشان داده است در دفاع از حقوق مرز وبوم و اعتقادات خویش تا پای جان می ایستد.

 

۴ سال پیش
خوب بود.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۴ سال پیش
بسیارخوب

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران