بدون مجموعه

چرا باید هدف

هدف چیست

گذاری کنیم


خلاصه :

هدف گذاری چیست؟  

تعریف هدف گذاری چیست ؟هدفگذاریفرآیندی است که طرح ریزی و پیاده سازی پیشرفت یک شخص یا گروه از طریق آن انجام می شود. این فرآیند به خصوص باعث ایجاده انگیزه شده و فرد یا گروه را تا رسیدن به هدف یا مقصد مورد نظر راهنمایی می کند.

 

هدف گذاری یکی از مهمترین و اصلی ترین موضوعات مطرح شده در کتاب ها و مباحث مربوط به حوضه یموفقیت، مدیریت و توسعه ی فردی می باشد.

مبحث هدفگذاری از کجا شکل گرفت؟

پاسخ به این سوال که هدف گذاری چیست و چرا در زندگی اهمیت دارد، برای اولین بار توسط شخصی به نام“سسیل مک” مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفت، اما این تحقیقات کافی نبود.

 

بعد از آقای مک محققی به نام “ادوین ای لاک” در دهه ی ۱۹۶۰ موضوع هدف گذاری و چرایی آن را مورد تحقیق و همچنین مورد آزمایش قرار داد.

 

این تحقیقات حدود ۳۰ سال به طول انجامید و فرآیند هدف گذاری مورد آزمایش قرار گرفت.

سرانجام آقای ادوین لاک نظریه ی هدف گذاری خود را با عنوان انگیزه ی هدف ارائه داد.

 

آقای لاک در نظریه ی خود که توانست به سوالاتی همچون: هدف گذاری چیست؟ چه اهمیتی دارد و چرا باید هدف گذاری کرد؟ جواب درستی بدهد و نشان داد که رابطه ی مثبت و مستقیمی بین هدف و میزان عملکرد و کارایی افراد وجود دارد.

 

در واقع لاک به این نتیجه رسید که هدف، باعث بروز عمل و اقدام در یک شخص می شود.

تحقیقات لاک به طور کلی به  نتایج زیر منجر شد:

 

اهداف واضح و مشخصی که دستیابی به آن ها سخت و مشکل است، نسبت به اهدافی که این ویژگی را ندارند، کارایی و عملکرد را بسیار بیشتر افزایش می دهند.

 

یک هدف چگونه واضح و مشخص خواهد شد؟

 

 به دو شکل:

ارزش گذاری یا مقدار دهی: که باعث می شود یک هدف قابل سنجش و یا قابل اندازه گیری شود.

مثلاً: رسیدن به درآمد ۵ میلیون تومان در ماه به جای اینکه فقط بگویید می خواهم میلیونر شوم .

 

تعریف کردن: تعریف و تشریح کردن وظایف، مراحل و یا قدم هایی که شما را به هدفتان می رساند. توجه داشته باشید منظور تعریف خود هدف نیست، بلکه تعریف قدم های رسیدن به هدف است. 

مطلب مرتبط: تعریف هدف چیست؟ کامل ترین تعریف هدف

 فرآیند هدف گذاری چه اهمیتی دارد و چه تاثیری در فعالیت های ما خواهد داشت؟

هدف گذاری سبب ۴ تغییر یا تاثیر مثبت در زندگی و شخصیت شما خواهد شد:

 

۱- انتخاب و تصمیم گیری: وقتی شما درک کردید که هدف گذاری چیست و فرآیند هدفگذاری را انجام دادید، اهداف شما باعث خواهند شد تا توجهشما فقط بر روی موضوعاتی محدود و متمرکز شود که مربوط به اهدافتان است. و فعالیت های غیر مرتبط با اهدافتان بی اهمیت جلوه خواهند کرد.

 

در نتیجه قدرت انتخاب و تصمیم گیریدر شما به علت افزایش تمرکز و توجه شما بر روی اهدافتان، افزایش پیدا می کند.

۲- تلاش و عمل: هدف میزان کار و تلاش شما را بسیار افزایش می دهد.

 

به عنوان مثال اگرشما تا به امروز ماهانه ۲ میلیون تومان در آمد داشته اید و حالا هدفتان این می شود که درآمدتان ماهانه ۵ میلیون تومان باشد، باید تلاش بیشتری بکنید چرا که رسیدن به این هدف نیازمند کار و زحمت بیشتری است.

 

۳- تحمل: هدف گذاری و تعیین هدف باعث افزایش تحمل شما در هنگام مواجه با مشکلات و موانع موجود در راه رسیدن به زندگی ایده آلتان می شود.

 

۴- پیشرفت: داشتن هدف باعث می شود تا رفتار و اعمال شما تحت تاثیر آن هدف قرار بگیرد. مثلا میزان مطالعه و یاد گیری شما را افزایش می دهد. دانش شما را نسبت به هدف مورد نظرتان و به طور کلی نسبت به جهان اطرافتان افزایش می دهد و این می تواند سبب پیشرفت شما شود.

 

برخی از شرکت ها و سازمان ها بر  اساس نظریه ی هدف گذاری لاک، تحقیقاتی را بر روی کارمندان سازمان خود انجام دادن تا تاثیر هدف گذاری را بر میزان عملکرد کارکنان و در نهایت کل سازمان بسنجند. و از فرایند هدفگذاری برای رشد سازمان خود استفاده کنند.

 

این تحقیقات در نهایت ۳ عامل اصلی را که موفقیت در هدف گذاری را تعیین می کنند، مشخص کردند:

 

۱- خروجی و نتیجه: نتیجه ای که در پایان کار و رسیدن به هدف می گیرید، چقدر برایتان اهمیت دارد؟

اهمیت این نتیجه تاثیر زیادی در موفقیت فرایند هدفگذاری شما دارد.

 

۲-خودکار آمدی: چقدر به خود و توانایی های خود برای رسیدن به اهدافتان باوردارید؟ آیا به خود باور دارید که می توانید از مسیر پر پیچ و خم رسیدن به اهدافتان عبور کنید.

 

۳- تعهد به خود: چقدر حاضرید پای قولی که برای رسیدن به هدفتان داده اید باقی بمانید. افرادی که به خود قولمی دهند و متعهد می شوند که به اهدافشان برسند، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

 

البته تعهدی که به اطرافیان خود مثل خانواده برای رسیدن به هدفتان می دهید نیز تاثیر مهمی در موفقیت شما در رسیدن به هدفتان دارد.

 

حالا که با تعریف هدف گذاری آشنا شدید و به پاسخ این سوال که هدف گذاری چیست رسیدید و اهمیت آن را درک کردید آیا هنوز تصمیمی برای انجام هدف گذاری در زندگیتان نگرفته اید؟

 

آیا هنوز هم باید بیشتر بدانید تا عمل کنید؟ دیگر چقدر؟

الان وقت عمل است!

عمل به دانسته ها

عمل به آنچه که درست است.

 

دست از فکر کردن بردارید، از همین الان شروع کنید، برای خود یک هدفتعیین کنید و نتیجه را ببینید.

 

پایان

نویسنده: عباس عابدینی

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران