مقالات

کتاب کودک

روز جهانی کتاب کودک


خلاصه :

روز جهانی کتاب کودک۲آوریل (برابر ۱۴فروردین) به افتخار زادروز ،هانس کریستیان آندرسن نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده‌است.

 

چرا روز جهانی کتاب‌خوانی؟

کتاب‌خوانی علاوه بر اینکه به رشد فرد و اجتماع کمک می‌کند، لذتی غیرقابل‌وصف دارد. انتخاب، تردید، ترس، خطر، عشق و غیره را هر فردی در زندگی تجربه‌ کرده. خواندن وصف این حالات از زبان کسانی که دیدی عمیق به زندگی دارند و بیدار شدن حس هم‌ذات‌پنداری لذتی بی‌مانند دارد. با کتاب می‌توان به احساسات نهفته و رژفای اندیشه نویسندگان راه یافت. هم‌چنین کتاب‌ها افق‌های جدید را به روی‌مان می‌گشایند و مذاهب، اخلاقیات و فرهنگ‌های مختلف را به تصویر می‌کشند. از دیگر فواید کتاب و کتاب‌خوانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدفمند شدن زندگی
  • پاسخ به برخی سوالات درونی
  • بهبود شیوه زندگی
  • افزایش دایره لغات

اهمیت و تاثیر کتاب‌خوانی در زندگی بیش از هر چیزی است. با این فرهنگ کم‌هزینه می‌توان تغییرات چشمگیری برای بهبود زندگی ایجاد کرد. همین موضوع سبب شد روزی را به عنوان روز جهانی کتاب‌خوانی در نظر بگیرند. این روز بهانه‌ایست که اهمیت کتاب را به خود و دوستان‌مان یادآور شویم.

چطور روز جهانی کتاب‌خوانی را جشن بگیریم؟

مهم‌ترین فلسفه این روز یاد دادن فرهنگ کتاب‌خوانی به کودکان است. این روز در جهان، به شکل‌های مختلفی جشن گرفته می‌شود. برخی کشورها به افراد بن کتاب می‌دهند یا مثلا در بریتانیا کودکان لباس شخصیت‌های مورد علاقه‌شان را می‌پوشند. این روز که تقریبا در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود، روزی برای ارتباط خوانندگان با نویسندگان و تصویرگران است. فراموش نکنیم روز جهانی کتاب روزی برای یادآوری حقوق نویسنده نیز است. در این روز «حق امتیاز» و «کپی رایت» را جدی بگیریم و به کودکان‌مان در این مورد آموزش دهیم. 

در روز جهانی کتاب‌خوانی این چند کار ساده را امتحان کنید:

1. ساده‌ترین کاری که در این روز می‌توانیم انجام دهیم خواندن یک کتاب یا استفاده از تجربیات دوستان‌مان از کتاب‌خوانی است.

2. در مورد سرانه مطالعه در ایران و دیگر کشورها اطلاع کسب کنیم.

3. این روز را با هدیه دادن کتاب به دوستان‌مان جشن بگیریم.

4. در مورد ارزش کتاب و کتاب‌خوانی فکر کنیم.

5. در این روز سعی کنیم با چند نویسنده معاصر و آثار آن آشنا شویم.

6. به کودکان‌مان آموزش دهیم که کتاب را از روی لذت بخوانند و نه اجبار.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران