مقالات

نکته های و باور های غلط در مورد ویروس کرونا


خلاصه :

۱۵ باور رایج اما غلط در مورد ویروس کرونا + فیلم

۱. آیا سشوار می‌تواند به کشتن ویروس کرونا منجر شود؟

خیر. سشوار نمی‌تواند ویروس کرونا 2019 را بکشد. برای اینکه از خودتان در برابر ویروس کرونا جدید محافظت کنید، باید دست‌های خودتان را با پد الکلی پاک کنید یا آن را با آب و صابون بشویید. پس از آنکه دست‌های شما تمیز شد، باید آن را کاملاً با استفاده از دستمال کاغذی یا باد گرم سشوار، خشک کنید.

۲. آیا لامپ‌های ضدعفونی کننده ماورای بنفش می‌توانند ویروس کرونا را بکشند؟

لامپ‌های ماورای بنفش نمی‌توانند برای استریل کردن دست‌ها یا سایر نواحی پوست استفاده شوند، زیرا ماورای بنفش باعث تحریک پوستی می‌شود.

۳. اسکنر های گرمایی چقدر می‌توانند در تشخیص افراد آلوده شده به ویروس کرونا مؤثر باشند؟

اسکنر گرمایی در تشخیص افرادی که تب دارند (دمای بالاتر از دمای نرمال کردن) به دلیل ایجاد عفونت توسط ویروس کرونا مؤثر است.با این حال، آن‌ها نمی‌توانند افرادی که عفونت دارند اما تب ندارند را تشخیص دهند. این بدان دلیل است که 2 تا 10 روز طول می‌کشد تا افراد بیماری خود را نشان دهند و تب کنند.

۴. آیا پاشیدن الکل و کلر روی بدن می‌تواند ویروس کرونا را بکشد؟

خیر. پاشیدن الکل و کلر روی بدن نمی‌تواند ویروسی که وارد بدن شما شده است را بکشد. افشاندن این مواد ممکن است برای غشا‌های مخاطی (مثل چشم و دهان) مضر باشد و لباس‌های شما را خراب کند. بدانید که الکل و کلر می‌توانند برای ضدعفونی کردن سطوح به کار گرفته شوند، اما باید به شکل صحیح مورد استفاده قرار بگیرند.

۵. آیا دریافت کردن مرسولات کشور چین می‌تواند ایمن باشد؟

بله ایمن است. افرادی که مرسولات چینی را دریافت می‌کنند، در معرض ویروس کرونا قرار ندارند. براساس تحلیل‌های پیشین می‌دانیم که ویروس کرونا برای مدت طولانی روی اجسام باقی نمی‌ماند.

۶. آیا حیوانات خانگی می‌توانند ویروس کرونا را منتقل کنند؟

در حال حاضر، شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به ویروس کرونا آلوده باشند. با این حال، بهتر است پس از تماس با این حیوانات دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. این کار می‌تواند از شما در برابر باکتری‌های مختلف که از حیوانات خانگی منتقل می‌شوند، محافظت کند.

۷. آیا واکسن ذات الريه می‌تواند از شما در برابر ویروس کرونا جدید محافظت کند؟

خیر؛ واکسن پنوموکوکال و واکسن هموفیلوس آنفلوانزا تیپ ب (Hib) نمی‌توانند محافظتی در برابر ویروس کرونا جدید ایجاد کنند.این ویروس، جدید است و نیازمند تولید یک واکسن جدید می‌باشد. محققان در حال تلاش برای ساخت واکسنی برای 2019-nCoV می‌باشند و سازمان جهانی بهداشت از آن‌ها حمایت می‌کند.هرچند که این‌ واکسن ها در برابر ویروس کرونا 2019 مؤثر نیستند، اما واکسیناسیون علیه بیماری‌های تنفسی جهت حفظ سلامتی همواره پیشنهاد می‌شود.

۸. آیا شستن بینی با آب نمک می‌تواند به جلوگیری از عفونت ویروس کرونا جدید کمک کند؟

خیر. شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه شستن منظم بینی با آب نمک بتواند از افراد در برابر ویروس جدید کرونا محافظت کند.شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه شست‌وشوی منظم بینی با آب نمک می‌تواند به افراد در بهبود سریعتر در سرماخوردگی عمومی کمک کند. با این حال، شست‌وشوی منظم نمی‌تواند مانع از عفونت‌های تنفسی شود.

۹. آیا خوردن سیر می‌توانند مانع از عفونت به ویروس کرونا شود؟

سیر یک غذای سالم است که دارای ویژگی‌های ضد میکربی فوق‌العاده‌ای است. با این حال، شواهدی وجود ندارد که خوردن سیر مانع از آلودگی افراد به ویروس کرونا جدید شده باشد.

۱۰. آیا استفاده از روغن کنجد می‌تواند مانع از ورود ویروس کرونا به بدن شود؟

خیر. روغن کنجد نمی‌تواند ویروس کرونا را بکشد. مواد شیمیایی ضدعفونی کننده وجود دارند که می‌توانند ویروس مذکور را روی سطوح بکشند مانند ضدعفونی کننده‌های مبتنی بر کلر/ سفیدکننده، حلال های اتانول، پراستیک، و کلروفرم 75%.با این حال، در صورتی که آن‌ها را روی پوست یا بینی خودتان بمالید، تأثیری روی کشتن ویروس نخواهد داشت. این کار حتی می‌تواند برای پوست شما خطرناک باشد.

۱۱. آیا ویروس کرونا روی افراد مسن اثر می‌گذارد یا جوانان بیشتر در معرض آسیب‌ هستند؟

همه سنین می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند. افراد مسن و افرادی که بیماری‌های دیگری از قبل داشته‌اند (مثل دیابت و بیماری‌های قلبی) آسیب‌پذیری بیشتری در برابر این ویروس خواهند داشت.سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد می‌کند که همه افراد اقدامات لازم را برای محافظت از خودشان در برابر ویروس انجام دهند، مثلاً بهداشت دست‌ها و بهداشت تنفسی را به شکل مناسبی رعایت کنند.

۱۲. آیا آنتی‌بیوتیک ها می‌توانند در جلوگیری و درمان بیماری کرونا مؤثر باشند؟

خیر آنتی‌بیوتیک می‌تواند در برابر ویروس کاری انجام دهد و تنها باکتری‌ها را از میان می‌برد.کرونا یک ویروس است و در نتیجه آنتی‌بیوتیک نباید به عنوان ابزاری برای جلوگیری یا درمان آن به کار گرفته شود.بااین‌حال اگر شما به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده اید، ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شود زیرا عفونت‌های باکتریایی در بیمارستان محتمل هستند.

۱۳. آیا داروی خاصی برای جلوگیری یا درمان بیماری کرونا وجود دارد؟

تا به امروز هیچ داروی بخصوصی برای جلوگیری یا درمان بیماری کرونا معرفی نشده است.با این حال، افراد مبتلا به این ویروس باید تحت مراقبت قرار بگیرند و از نظر علایم درمان شوند، و کسانی که بیماری آن‌ها شدت یافته است می‌بایست مراقبت‌های بهینه کمکی دریافت کنند. برخی از درمان‌های خاص مورد بررسی هستند، و از طریق کارآزمایی‌های بالینی تحت آزمایش قرار گرفته‌اند. سازمان جهانی بهداشت در حال کمک به تسریع تحقیقات و توسعه همراه با تعداد زیادی از گروه ها است.

۱۴. آیا همه کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، فوت می کنند؟

بیمار شدن در اثر کرونای جدید مساوی با مرگ نیست : بسیاری به دلیل وحشتی که در نتیجه انتشار آمار ها از مرگ و میر ناشی از ویورس به علط تصور می کنند که بیمار شدن در اثر کرونا مساوی با مرگ است در صورتی که حدود هشتاد در صد افرا مبتلا به این ویروس هیچ علامت مشخصه حادی ندارند و بیست درصد از افرا بیمار نیاز به مراجعه به پزشک پیدا می کنن و تنها دو درصد افراد مبتلا فوت می کنند.

۱۵. چگونه مطمئن شویم که ناقل ویروس کرونا نیستیم؟

در زمان نهفتگی فرد بیمار ندانسته ناقل بیماری است. در تحقیقاتی که در طی دو ماه اخیر انجام شده نشانه ای از امکان انتشار بیماری توسط فرد دارای بیماری نهفته بدست نیامده است. دلیل منطقی هم برای آن وجو دارد زیرا ویروس در دستگاه تنفسی بیمار زندگی کرده و از طریق ترشحاتی مانند عطسه و سرفه منتشر می شود که فرد به ظاهر سالم (ناقل در دوران نهفتگی) معمولا فاقد آن است.

۴ سال پیش
ممنون .جالبه

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
خوب بود.
ممنون می شوم در نظر سنجی من شرکت کنید.
https://hedayatmizan.ir/site/content/27491

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران