بدون مجموعه

قرآن

روایات در موردتلاوت قر ان کریم در ماه مبارک رمضان

ماه رمضان


خلاصه :

در ماه مبارک رمضان قرآن بخوانید

سوره قدر از سوره های مکی قرآن می باشد و حاوی 5 آیه است.

این سوره در شب قدر بر قلب مبارک پیامبر اکرم (ص) نازل شده است و اشاره به این موضوع دارد که این شب بسیار با عظمت بوده و ارزش و قدر آن بهتر و برتر از هزار ماه در سال است.

شب قدر در ماه مبارک رمضان رخ داده و اشاره به نزول قرآن و اهمیت این شب پربرکت دارد.

"خواندن سوره قدر در ماه مبارک رمضان" بسیار توصیه شده است و فضایل بی شماری برای آن شمرده اند.

تشویق و اهمیت دادن به این سوره نشان می دهد که فضیلت خواندن سوره قدر در ماه مبارک رمضان از آن کسی است که بخواند و حقیقت را درک کند و به محتوای آن عمل کند.

به راستی چرا فضیلت های بسیاری برای تلاوت سوره قدر ذکر شده است؟ ان شاء الله امید است همگی به معرفت قدر دست یابیم.

اگر می خواهید با فضیلت خواندن سوره قدر در ماه مبارک رمضان آشنا شوید با باشگاه خبرنگاران جوان همراه باشید.

فضیلت خواندن سوره قدر در ماه رمضان از زبان ائمه ائمه تاکید بسیاری بر خواندن سوره قدر داشته اند.

عظمت سوره قدر از زبان ائمه در چند روایت در زیر آمده است. سوره قدر در ماه مبارک رمضان نازل شده است و به مناسبت آغاز آن با "انا انزلناه" به این نام نیز شهرت دارد.

فضائل و خواص بی شماری برای تلاوت کنندگان این سوره شمرده اند.

پیامبر اکرم (ص) در بیان خواص قدر فرمودند: هر کسی سوره قدر را تلاوت کند همانند فردی است که کل ماه رمضان را روزه گرفته و شب قدر را احیا داشته است و ثواب آن کسی را دارد که در راه خدا جهاد کرده است.

حضرت علی (ع) تاکید بسیاری بر خواندن سوره قدر در ماه مبارک رمضان دارند و در کلامی زیبا فضیلت خواندن این سوره را اینگونه توصیف کرده اند: هر چیز میوه ای دارد و میوه قرآن سوره قدر است، هر چیز گنجی دارد و گنج قرآن سوره قدر است، هر چیز یاری گری دارد و یاری گر ضعیفان سوره قدر است، و هرچیزراه آسانی دارد و راه آسان برای درماندگان سوره قدر است و هر چیز عصمتی دارد و عصمت مؤمنان سوره قدر است و هر چیز هدایتی دارد و هدایت صالحان سوره قدر است، هر چیز سروری دارد و سرور قرآن سوره قدر است.

هر چیز زینتی دارد و زینت قران سوره قدر است، هر چیز بشارتی دارد و بشارت مردم سوره قدر است و برای هر چیز حجتی است و حجت بعد از پیامبر اکرم (ص) سوره قدر است پس به آن ایمان بیاورید. امام صادق (ع) در روایتی فرموده اند: سوره قدر در گنجینه رحمت الهی است و هر روز هزاران فرشته گرداگرد این سوره طواف کرده، آن را تعظیم و تکریم می کنند.

هم چنین از این امام بزرگوار نقل است این سوره گنج مردم مستمند است و چنان چه کسی تنگ دست باشد و مداومت بر خواندن این سوره مبارک کند روزی او از جایی می رسد که انتظار آن را ندارد.

از امام صادق نقل است که فرمودند: نوری که پیشاپیش مومنان در روز قیامت است نور سوره قدر است.

امام باقر (ع) فرمودند: هر کس این سوره را آهسته قرائت نماید مانند آن کسی است که در راه خدا در خون خود غلتیده است.

و هر کس قدر را ده بار بخواند خداوند تمامی گناهان او را محو و پاک می کند و اگر در نماز واجب خواندید صدایی از جانب خداوند آن کس را صدا می زند که ای بنده من! بخشیدم بر تو گناهان گذشته را و اعمالت را از سر بگیر.

از امام رضا (ع) نقل شده است: هر کس که نزد قبر برادر مؤمن خود از هر جانب که بگذارد دست خود را، هفت بار انا انزلناه را بخواند از بیم و هراس روز قیامت در امان خواهد بود.

فضیلت خواندن سوره قدر در ماه رمضان برکات و آثار خواندن سوره قدر در ماه رمضان ادای دین و قرض یکی از آثار و برکات خواندن سوره قدر تسریع در پرداخت بدهی و خروج از دین است.

امام باقر (ع) در جواب شخصی که نمی توانست قرض خود را ادا کند فرمودند: زیاد استغفار کنید و سوره قدر را فراوان بخوانید.

امام علی (ع) سوره قدر را بهترین رفیق انسان که به وسیله آن می تواند قرض خود را ادا کند معرفی می کند.

درمان دردهای بی درمان در حدیثی از امام جعفر صادق (ع) ذکر شده است: هر کس که دردی دارد کوزه ای نو بگیرد و در آن آب بریزد و این کار را خود به عهده گیرد سپس سوره قدر را به شیوه ترتیل سی بار بر آن آب بخواند . 

آنگاه از آن آب بنوشد و با آن وضو بگیرد و هر مقدار که از آب کم شد بر آن بیفزاید سه روز بر او نمی گذرد مگر اینکه به اذن خداوند درد او درمان می شود.

امام صادق در حدیثی فرمودند : هر کس سوره قدر را بر آب بخواند و سپس از آن بنوشد خداوند نوری زیبا در چشمان او قرار می دهد.

از بین رفتن درد زایمان سخت از دیگر فضیلت های خواندن سوره قدر است.

صاحب فرزند شدن عده ای از افراد از داشتن فرزند و یا جنسیت دلخواه محروم اند.

امام باقر (ع) به زنان باردار سفارش می کند سوره قدر را با مشک و زعفران بنویسند و سپس بشوید.

 درمان بیماری های مختلف امام صادق (ع) : اگر سوره قدر را بر سفالی جدید نوشته و با آب باران شسته شود سپس مقداری شکر بر آن اضافه کنند و کسی که درد کبد دارد آن را بنوشد به اذن خداوند خوب می شود.

فضیلت خواندن سوره قدر در ماه رمضان داشتن خواب آرام و آرامش در هنگام خواب به نقل از امام صادق (ع) : هر کس بعد از نماز 15 بار سوره قدر را قرائت کند تا شب آینده در امان خداوند است.

و هر که هفت بار این سوره را قبل از خواب قرائت نماید تا صبحگاه در پناه حق خواهد بود.

اجابت شدن دعاها در حدیثی از امام جواد (ع) این طور آمده است که : هر کس سوره قدر را در یکی از نمازهای خود قرائت نماید نمازش مورد قبول و ثوابش دو برابر می شود و هر کس این سوره را بخواند و آنگاه دعا کند دعایش در لوح محفوظ مستجاب نوشته می شود.

آمرزیده شدن گناهان امام جعفر صادق (ع) روایت کرده اند: هر که سوره قدر را در یکی از نمازهای واجب قرائت نماید منادی ندا می دهد : ای بنده خدا گناهان گذشته تو را آمرزیده است پس اعمالت را از سر بگیر.

امام رضا علیه السلام بیان فرموده اند: هر مومنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج می شود مانند ان روزی که از مادر زاده شد.

طلب آمرزش برای اموات یکی از حقوقی که بر عهده عموم انسان ها خصوصا مومنین است به یاد داشتن و طلب آمرزش از درگاه ایزد منان برای اموات و درگذشتگان به ویژه والدین، بستگانی است که از دنیا به سرای باقی رفته اند می باشد.

در بیانات امام هشتم در رابطه با خواندن سوره قدر این طور آمده است که : هر کس قبر مومنی را زیارت کند و در کنار قبر آن سوره قدر را هفت مرتبه قرائت کند، خداوند هم او و هم صاحب قبر را می آمرزد.هم چنین بخوانید: بهترین احادیث درباره فضیلت ماه مبارک رمضان همانطور که خواندید بر فضیلت خواندن سوره قدر در ماه رمضان توصیه اکید شده است.

ماه مبارک رمضان بهترین فرصت است تا از برکات الهی بهره مند شویم و از خداوند بخواهیم معرفت سوره های گران قدر را برای ما ارزانی دارد. خواندن سوره قدر در ماه رمضان برای هر روز توصیه شده است. امید است در این ماه شب قدر پر برکتی داشته باشید ان شاء الله .

۳ سال پیش
من تونستم اندکی را بخوانم ولی جالب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
علاقه مند میشم مطلب من رو هم دنبال کنید درباره ماه رمضان
https://hedayatmizan.ir/site/content/27200

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران