معرفی

برلین؛ از میانجی‌گری برای تحویل اسرا تا تحریم حزب الله لبنان

قسمت دوم


خلاصه :

...

چرا آلمان در قبال حزب الله مستقل عمل نکرد؟

برلین همواره در سیاست خاورمیانه ظاهرا دیپلماسی مستقلی داشته و به دنبال منافع خود بوده است. در لبنان هم دولت آلمان در کنار برخی کشورهای دیگر به ویژه در تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی نقش خوبی ایفا کرده بود و حتی ارتباط قوی با حزب الله لبنان داشت. در زمینه تبادل اسرا در بسیاری موارد، مقاومت در لبنان روی دیپلماسی امنیتی برلین حساب کرده و در مواردی گروه‌های مقاومت برای واسطه‌گری و مذاکرات دیپلماتیک، آلمان را انتخاب کرده بودند. باتوجه به این امر می‌توان گفت که برلین از نظر دیپلماتیک در خاورمیانه و به ویژه لبنان از جایگاه خوبی برخوردار بوده  و این روابط با روی کارآمدن دولت‌های مختلف در دو کشور همچنان دنبال می‌شد.

حزب الله

برای مثال فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس دولت آلمان در دیدار با "میشل عون" همتای لبنانی خود  وعده‌های بسیاری برای کمک به بازسازی لبنان داده بود و روابط دو کشور را رو به جلو ارزیابی کرده بود. این رویکرد ادامه داشت، اما به یک‌باره سیاست‌های این کشور اروپایی در قبال بیروت و مقاومت دستخوش تغییر می‌شود.

با این حال دنباله‌روی برلین از سیاست‌های آمریکا و دولت ترامپ منحصر به این اقدام علیه حزب‌الله نیست. پیش از این نیز مقامات آلمان و اتحادیه اروپا در زمینه خروج  واشنگتن از توافق بین‌المللی و چندجانبه برجام، با آنکه ظاهراً اقدام یک‌جانبه دولت ترامپ را تقبیح می‌کردند، اما سرانجام همراه با آمریکا، ایران را سرزنش کرده و به دلیل تهدید واشنگتن هیچ‌کدام از تعهدات برجامی خود را عملی نکردند.

در همین رابطه سیدحسن نصرالله تاکید کرد که آلمان هیچ دلیلی برای تروریستی‌بودن فعالیت‌های حزب الله ارائه نکرده و تصمیم آنها کاملا سیاسی بوده و تحت فشار آمریکا و در راستای رضایت رژیم اشغالگر گرفته شده است. 

پیوستن برلین به جبهه آمریکا علیه حزب الله، تلاشی برای افزایش مشکلات سیاسی و اقتصادی حزب الله و متحدان آنها در لبنان است. اما باید دید به جز زیر نظرگرفتن شهروندان لبنانی در آلمان، سیاست اتخاذی جدید برلین چه تاثیری بر حزب الله دارد.

مقاومت اسلامی حزب الله در لبنان نه فقط در میان شیعیان بلکه بین همه مذاهب از محبوبیت و پایگاه مردمی بسیار گسترده و قدرتمندی برخوردار است. چرا که به عنوان نیروی مقاومت ملی لبنان همواره از حاکمیت این کشو ر دفاع کرده و نگاه آنها صرفا متوجه شیعیان یا مسلمانان نبوده است و به همین دلیل به باور تحلیلگران، اقدام اخیر آلمان یک اشتباه محاسباتی و صرفا جهت همسویی با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

نقش موساد در اقدام آلمان علیه حزب‌الله لبنان

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در خبری گفت که سازمان جاسوسی موساد، اطلاعات "حساسی" را از فعالیت‌های ادعایی حزب‌الله لبنان در آلمان، در اختیار برلین قرار داده است که به دنبال ارائه این اطلاعات، برلین فعالیت‌های حزب‌الله را ممنوع و آن را یک گروه "تروریستی" اعلام کرد.

حزب الله

در بخشی از این اطلاعات ادعا شده که تعدادی از بازرگانان در زمینه تجارت و پولشویی فعالیت کرده و صد‌ها میلیون یورو را به حساب‌های بانکی وابسته به حزب‌الله انتقال داده‌اند. این رسانه عبری زبان مدعی شد که این پول‌ها در زمینه فعالیت‌های گروه‌های حزب الله  استفاده شده است. این اظهارات تاکنون تایید نشده واکنش دبیر کل حزب الله را به دنبال داشته است.

سید حسن نصرالله در سخنرانی خود گفت: "آلمان هیچ دلیلی برای تروریستی بودن فعالیت‌های حزب‌الله ارائه نکرده است. تصمیم آلمان یک تصمیم کاملا سیاسی بوده و تحت فشار آمریکا و در راستای رضایت رژیم اشغالگر انجام شده است.

واکنش‌ها به تروریستی اعلام کردن حزب الله از سوی آلمان

با وجود اینکه مهاجران لبنانی بسیاری در اروپا، آمریکای لاتین و کانادا زندگی می‌کنند، حزب الله اعلام کرده است که این گروه فعالیتی در این کشور‌ها ندارد. دبیرکل این گروه در این ارتباط تاکید کرد که " وقتی می‌گوییم در آلمان فعالیت نداریم، صد در صد صادق هستیم. سال‌هاست سازمانی در کشور‌های جهان بویژه اروپا یا آمریکای لاتین نداریم. از سال‌ها پیش دریافته‌ایم که نمی‌خواهیم عزیزان‌مان در خارج را به دلیل وجود ارتباطی به دردسر بیندازیم".

دبیر کل حزب‌الله لبنان همچنین گفت با وجود اینکه حزب الله سالهاست فعالیت‌هایش در اروپا و دیگر نقاط جهان را متوقف کرده است، با این حال دور از انتظار نیست که کشور‌های بیشتری در اتحادیه اروپا روش آلمان را در ممنوع کردن فعالیت‌های سیاسی حزب‌الله پیش بگیرند.

برلین از میانجیگری برای تحویل اسرا تا تحریم حزب الله

روز سه شنبه هم لبنان در اعتراض به اقدام آلمان در «تروریستی» خواندن جنبش حزب‌الله سفیر آلمان در بیروت را احضار کرد. علاوه بر این رویکرد برلین  در قبال گروه مقاومت در عرصه بین الملل هم بی پاسخ نبوده و با مخالفت‌های بسیاری روبرو شده است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام دولت آلمان در قرار دادن حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی را محکوم کرد و گفت: "برخی کشور‌ها در اروپا مواضع خود را بدون در نظر گرفتن واقعیات منطقه غرب آسیا و تنها با در نظر گرفتن اهداف آمریکا و اسرائیل اتخاذ می‌کنند. "

جنبش انصارالله یمن هم اقدام آلمان مبنی بر قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی را محکوم کرد.

انصارالله یمن این اقدام را در راستای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی و پروژه‌های مخرب آن‌ها در منطقه توصیف و بر حمایت کامل خود از حزب‌الله لبنان و همبستگی خود را با این گروه تاکید کرد.

وزارت خارجه سوریه اقدام آلمان علیه حزب‌الله لبنان را به شدت محکوم کرد و این تصمیم دولت آلمان را تحتِ فشار و دیکته‌های صهیونیسم جهانی و تبعیت حقیرانه از سیاست‌های آمریکا دانست و گفت که برلین هیچ استقلالی در سیاست‌های داخلی و خارجی خود ندارد.

سوریه بار دیگر بر نقش بارز حزب‌الله به عنوان یکی از مهم‌ترین جنبش‌های مقاومت علیه اشغالگران تاکید و  این تصمیم ظالمانه دولت آلمان را اعتراف آشکار به این نقش دانست.

در مقابل انتقادات گسترده در میان دولت های مختلف، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان از طرح آلمان در مقابله با گروه مقاومت لبنان استقبال کردند.

همچنین هانی الثوابته، از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز در واکنش به اقدام آلمان در قرار دادن نام حزب الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی ضمن تاکید بر ضرورت جبهه گیری همه گروه‌های مقاومت علیه این تصمیم دولت آلمان و مقابله و محکومیت آن، گفت: این حقانیت گروه‌های مقاومت در مقابله با سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه را نشان می‌دهد.

او مبارزه با این هجمه و پروژه آمریکایی در منطقه را حق مشروع همه گروه‌های مقاومت و همه جنبش‌های آزادی بخش در منطقه دانست.

تلاش برای تضعیف حزب الله، آبی که آلمان در هاون می‌کوبد

دولت آلمان در اواخر ماه سپتامبر سال گذشته میلادی رویکرد خصمانه خود نسبت به حزب‌الله در این کشور را تشدید  و با صدور مجوزی دادستانی آلمان را موظف به تعقیب و پیگرد فعالان حزب‌الله در این کشور کرد. هرچند آمریکا و رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که از آلمان درخواست کرده‌اند فعالیت نیرو‌های حزب‌الله را در کشور خود ممنوع کند، اما این فشارها در ماه‌های گذشته به وضوح افزایش  یافته بود.

برلین از میانجیگری برای تحویل اسرا تا تحریم حزب الله

به نظر می‌رسد تصمیم اخیر آلمان در ارتباط با حزب‌الله لبنان حرکتی تبلیغاتی جهت راضی‌ کردن آمریکا و رژیم صهیونیستی و همچنین کاهش فشارها بر برلین بوده، چراکه حزب‌الله به صورت رسمی و غیررسمی تشکیلات و یا دفتری در آلمان ندارد. علاوه بر این دولت لبنان به طور جدی پشت این گروه مقاومت ایستاده است و در چنین شرایطی تقابل با حزب الله به منزله مقابله با دولت لبنان خواهد بود.

با وجود تمام تبلیغات منفی سیاسی و رسانه ای غرب، محبوبیت حزب‌الله حتی کمرنگ هم نشده است. دلیل این امر را به صورت عمده می توان در دو موضوع رویت کرد. یکی ارائه خدمات اجتماعی مانند کمک در حوزه‌های سلامت و بهداشت، حمایت‌های آموزشی و دیگری دفاع از مرز‌ها و تمامیت ارضی لبنان که برای دهه‌ها برعهده این حزب و طرفدارانش بوده است.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران