محتوای درسی

معرفی

پنج شاعر برتر

ایرانی


خلاصه :

اول از همه باید گفت در مورد موضوع رتبه بندی شاعرانی که در تاریخ شعر سروده اند و جایگاه ویژه ای برای خود کسب کرده اند بحث های فراوان شده و نتیجه کاملی بدست نیامده. 

 در این مطلب سعی شده نتیجه ای گفته شود که بیش ترصاحب سخنان این حوزه بر آن تاکید دارند..

۱سعدی

مشرف الدین مصلح ابن عبدالله شیرازی شاعر و نویسندهٔ بزرگ قرن هفتم هجری قمری است که به اسم سعدی شناخته میشود. از آثار مهم سعدی میتوان به بوستان و گلستان و دیوان اشعار اشاره کرد. سخنان سعدی با همه طبقات مختلف اجتماعی سازگاری دارد و همین امر باعث شده که ارتباط خوبی با مخاطب خود برقرار کند تا انجا که رالف امرسون كتاب گلستان را یكی از کتاب های مقدس دینداری جهان می‌داند و معتقد است كه دستور و پند های اخلاقی آن مانند قوانین عمومی و بین‌المللی است.

هر که عیب دگران پیش تو آورد و شمرد
بی گمان عیب تو پیش دگران خواهد برد

۲)حافظ

خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی متخلص به حافظ از شاعران نامدار ایرانی و غزلسرای بزرگ ادب فارسی است. ازآثار مهم او میتوان به دیوان حافظ اشاره کرد که شامل رباعیات و غزل ها و قصاید است. حافظ در اشعار خود مانند سعدی صفت های پست انسانی را مورد سرزنش و نکوهش قرار داده و هم چنین بدلیل تعارضات فکری که در اشعار خود جای داده باعث به دل نشین تر شدن ابیات و جذب مخاطب شده. اما همه طبقات اجتماعی را هدف قرار نداده بلکه روی سخن او با مخاطبان خاص است و البته همین پیچیدگی در گفتار او باعث محبوبیت او شده.

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت

که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش

هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت

 

 ۳)مولوی

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. از اثار مهم او میتوان به دیوان شمس ، فیه و مافیه ، مثنوی و معنوی اشاره کرد. مولانا در اشعار خود علاوه بر سخنان عرفانی سخنانی قابل فهم و روان برای مخاطبان خود نیز سروده است اما بیش تر به خاطراشعار عرفانی و هم چنین عاشقانه خود باعث کسب جایگاه بالایی در میان دیگر شاعران شده.

بشنو این نی چون شکایت می‌کند

از جداییها حکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند

در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق

تا بگویم شرح درد اشتیاق

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش

باز جوید روزگار وصل خویش

۴)فردوسی

پارسی‌گو میدانند د که  مانند خیاماز شهرت جهانی برخوردار است.مهم ترین اثرفردوسی شاهنامه است و طبق گفته خودش برای آن سی سال زحمت کشیده و تنها از کلمات فارسی استفاده کرده. فردوسی علاوه بر این که داستان هایی را در شاهنامه روایت میکند پند های اخلاقی و داستان های عاشقانه را در آن جای داده تا این اثر گرانبها را بسیار ابوالقاسم فردوسی طوسی زاده قرن سوم قمری و از شاعران حماسه‌ سرای  به شمار می اید. عده ای نیز فردوسی را بزرگ ‌ترین سرایندهٔ شیرین و شیوا برای مخاطبانش قرار بگیرد.

بسی رنج بردم در این سال سی                                        عجم زنده کردم بدین پارسی

ندانی که ایران نشست منست                                         جهان سر به سر زیر دست منست

 

۵)خیام

امام غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری از شاعران و ریاضیدانان اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است. هم چنین او در علم طب مهارت داشت. به دلیل آن که شغل پدرش خیمه دوزی بوده به او خیام میگقتند. اشعار خیام بیش تر درقالب رباعی و ساده و بدون پیچیدگی و شیوا سروده شده. در عین سادگی رباعیات وی معانی عمیق فلسلفی زندگی قرار گرفته. به دلیل ارتباط ویژه ای که رباعیات خیام با مخخاطب خود برقرار میکند باعث شده او نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز شناخته شود.

دریاب که از روح جدا خواهی رفت

در پرده اسرار فنا خواهی رفت

می نوش ندانی از کجا آمده‌ای

خوش باش ندانی به کجا خواهی رفت

۳ سال پیش
بسیار خوب

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران