معرفی

نگاه اجمالی به کلاس کتاب خوانی

سال تحصیلی ۹۹-۹۸ دبستان۱


خلاصه :

فعالیت هایی که در یک سال تحصیلی در کتابخانه ی دبستان میزان انجام شده

در این مطلب کارهایی که از ابتدا, اتفاق افتاد به صورت کلی بیان شده و لینک اختصاصی هر موضوع به اشتراگ گذاشته شده تا در صورت تمایل برای مطالعه ی بیشتر به آن مطلب رجوع نمایید. smiley

https://hedayatmizan.ir/site/content/33738

 

1_ جلسه اول:

برای شروع، با بچه ها کمی در مورد کتاب و نشان کتاب و فواید و کاربردهای آن صحبت کردیم.

بعد با ابزار و وسایلی که در اختیارشان گذاشتیم،در طول زنگ مشغول ساخت نشان کتاب شدند.

 

2_جلسه دوم:

برای کلاس اول ها کتاب "شلی، گوسفند پشمالو" و برای کلاس های دوم و سوم کتاب "هر وقت خوک ها پرواز کنند" را خواندم. که موضوع آن ها برای تصمیم گیری درست و حل مساله و توانایی فکر کردن و پیدا کردن راه درست به بچه ها کمک می کرد و هدفمون این بود یک کاری به بچه ها بدیم که صفر تا صد آن را خودشان پیش ببرند و بتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند و به نتیجه برسند و آن را عملی کنند. 

و دفترچه های کوچک چند برگی براشون درست کردم تا در آن با سلیقه و خلاقیت خود یک کتاب کوچک با موضوع دلخواه بنویسند. 

 

3_جلسه سوم:

کتابخانه ی مدرسه تازه به دستمون رسیده بود و کتاب ها هنوز در راه پله ی پشت بام بودند. برای ایجاد حس مفید بودن و همکاری و مسئولیت پذیری بچه ها، از آن ها خواستم در طول زنگ کتاب ها را بیاریم پایین و مرتب و دسته بندی کنیم.

 

4_جلسه چهارم:

برای کلاس اولی ها کتاب "بوسه هایی برای بابا" را خواندم. بچه ها، نقاشی هایی در مورد داستان ترسیم کردند. 

برای کلاس دومی ها کتاب "همه ی آن ها یک گربه دیدند" را خواندم و بچه ها در نوارهای کاغذی، از منظر خود، بخشی از کتاب را نوشتند و در آخر با کنار هم قرار دادن نوارها، داستان های جدیدی خلق شد. 

برای کلاس سومی ها کتاب "درخت بخشنده" را خواندم و قسمت آخر داستان را کمی دیرتر خواندم و از بچه ها خواستم با خلاقیت و فکر و نظر خود کتاب را تمام کنند که پایان های جالبی برای کتاب، توسط بچه ها نوشته شد. 

 

5_جلسه پنجم:

در این هفته میلاد رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم قرار داشت و کتابی را انتخاب کردم که در مورد ایشان بود. 

و فعالیت این هفته درست کردن ریسه های رنگی، برای تزئین فضای کتابخانه بود. 

 

6_جلسه ششم:

کتابی که این هفته خواندیم "بهترین دوست من" نام داشت و کتاب را به عنوان یکی از بهترین دوستانش معرفی کرده بود. 

به بچه ها گفتم در یک طرف برگه بهترین دوستانشون را معرفی کنند که بعضی هاشون کتاب را هم به عنوان بهترین  دوست نوشته بودند و بعد از خواندن کتاب و گفتگو، در طرف دیگر آن اسم کتابهای مورد علاقه شون را بنویسند و به هم معرفی کنند. 

 

7_جلسه هفتم:

از کتاب " کلاغ سیاه به سفر می رود" دو عدد در کتابخانه داشتیم که متن نسبتا ساده و کمی داشت و برای تقویت مهارت خواندن بچه ها مناسب بود.

بچه ها را دو گروه کردم و چند عدد کارت کاغذی و یک کتاب به هرگروه دادم تا هر نفر از یک صفحه کتاب چند کلمه بنویسد و بعد کارت گروهها باهم تعویض شود و هر کدام با نگاه کردن به کلمات کارتی که به او داده شده دنبال آن صفحه بگردند که مجبور به نوشتن و خواندن در قالب بازی بشوند.

این فعالیت را کلاس دوم و سوم انجام دادند. 

 

8_جلسه هشتم:

این هفته کتاب "اخلاق خوب" از مجموعه کتاب های مهارت های زندگی، برای بچه ها انتخاب شد. 

در بالای برگه ای حدیث کوتاهی از امیر المومنین علیه السلام، در مورد راستگویی تایپ شده بود و داستانی در این باره خواندیم و از بچه ها خواسته شد تا از خاطرات یا دانسته های خود، مطلبی در مورد راستگویی بنویسند. 

 

9_جلسه نهم:

"کتاب برای خرس" داستانی بود که برای این جلسه در نظر گرفته بودم. 

برای بالا بردن دقت و توجه به کتاب و تثبیت شدن بهتر کلمات در ذهن بچه ها و همکاری باهم (و یادگیری اکتشافی برای کلاس اولی ها) کلماتی از هر صفحه را روی کارتها نوشته بودم و موقع خواندن ان را به بچه ها نشان می دادم که بسته به هر پایه کلمات متفاوت بود. 

 

10_جلسه دهم:

بعد از دو هفته تعطیلات آلودگی هوا تشکیل شد.

در ایام تعطیلات، اطلاعیه ای در کانال ها قرار داده بودیم که هر کدام از دانش آموزان با موضوع " کارهای خوبی که در تعطیلات انجام دادم" یک متن یا نقاشی تهیه کنند تا با کنار هم گذاشتن برگه های هر پایه یک کتاب حدود30 صفحه ای تهیه کنیم. 

تعدادی از بچه ها که نتوانسته بودند صفحه ی خود را آماده کنند، این فعالیت را در این جلسه انجام دادند. 

و با توجه به حضور مادران عزیز در مدرسه، و تمایل به همکاری ایشان در کلاس،افرادی که فعالیتشان را انجام داده بودند یا کتاب خوانی دوست داشتند، هم زمان در قسمتی از کتابخانه، با مادران جمع خوانی کتاب را انجام می دادند. 

 

11_جلسه یازدهم:

این هفته با غم فقدان یکی از بزرگ مردان کشورمان شروع شد و کتاب انتخابی این هفته "چطور از شر گرگ خلاص شویم؟" بود که مناسب حال و هوای این روزها بود. 

و دفتر چه ای مزین به عکس سردار بزرگ طراحی شد با نام "قهرمان این روزها"

 بعد از خواندن کتاب، در مورد گرگ هایی که قصد حمله به کشور ما را دارند و قهرمانانی که محافظت کشور مارا بر عهده دارند و خواسته ها و توانایی های ما و ادامه دادن ها و دل تنگی ها و.... صحبت کردیم، بچه ها دل نوشته های زیبایی برای سردار به یادگار گذاشتند. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/19728

 

12_جلسه دوازدهم:

کتاب "مشت زن" برای این هفته خوانده شد و با بچه ها در مورد کنترل خشم و عصبانیت گفتگو کردیم و دانسته ها و  راه حل های جالبی را مطرح کردند. 

 

13_جلسه سیزدهم:

این هفته چند داستان در مورد دوستی و احترام از مجموعه کتاب های "مهارت های زندگی" خوانده شد و بچه ها در مورد دوستی و خصوصیاتی که در دوستی براشون مهم بود نوشتند و درباره ی آن صحبت شد. 

 

14_جلسه چهاردهم:

این هفته برای کلاس اولی ها کتاب "بهترین بالش دنیا" خوانده شد و بچه ها تصویر سازی و نقاشی کتاب را داشتند. 

کلاس دومی ها گفتند ما این کتاب را سال گذشته خواندیم و به جای آن کتاب "سال پرکار" براشون خوانده شد و بعد هم نقاشی دلخواه را کشیدند. 

برای کلاس سوم، چون عصر مانی در مدرسه و آش نذری فاطمیه داشتند کتاب "راز پدر" از مجموعه ی قصه های زندگی خوانده شد و کمی هم در مورد عنایات اهلبیت علیهم السلام و ارزشمند بودن زحمات امروزشان و توجه به دعاهایشان در این روز عزیز صحبت شد. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/19118

 

15_جلسه پانزدهم:

اولین روز های دهه ی فجر را سپری می کردیم و کتاب "قیچی که دنبال کار می گشت" را برای این هفته انتخاب کردم تا قیچی های ما هم یک کار درست و باارزش انجام بدهند. 

بعد از خواندن کتاب، بچه ها پرچم های کوچک ایران عزیزشان را ساختند و کلاس اولی ها با سیخ های چوبی آن را کامل کردند تا برای راهپیمایی روز 22 بهمن همراه خود ببرند. 

کلاس های دوم و سوم هم به صورت ریسه برای تزیین کتابخانه و جشن عمومی مدرسه پرچم هایشان را تکمیل کردند. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/19435

 

16_جلسه شانزدهم:

در آستا نه ی روز مادر بودیم و یکی از داستان های کتاب "قصه های مادرم" که در مورد تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها بود را برای بچه ها خواندم. 

در همین حین بچه ها نقاشی مربوط به داستان را برای مادرانشان رنگ می کردند و بعد هم گل های کاغذی ساختند و به عنوان هدیه ی روز مادر به منزل بردند. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/20393

 

17_جلسه هفدهم:

هنوز کارها و فعالیت ها، به مناسبت روز مادر ادامه داشت پس من هم برای این هفته کتاب "پسری که ماه را به مادرش هدیه داد" انتخاب کردم. 

برای کلاس دوم چون زنگ اخر بود، رفتم سر کلاسشون و خود بچه ها کتاب را با هم جمع خوانی کردند. 

کلاس سوم ها هم چون برنامه ی هفته ی قبل را از دست داده بودند، بعد از خواندن کتاب نقاشی های زیبایی برای مادران عزیزشان کشیدند تا به عنوان هدیه، تقدیمشان کنند. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/20428

 

18_جلسه هجدهم:

از این جلسه به بعد را به خاطر کرونا مجازی ادامه دادیم. 

برای اولین جلسه مجازی، چند صفحه از کتاب "شکر گذاری" از مجموعه ی مهارت های زندگی در گروه، به همراه توضیح برای بچه ها ارسال شد. و قرار بر این شد که به مناسبت ولادت امیر المومنین علیه السلام و قدردانی از زحمات پدران عزیزشان، نقاشی زیبایی به همراه یک جمله ی شکر گذاری در مورد پدرشان آماده کنند تا شاید کمی خستگی این روزها از تنشان دربیاید. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/21867

 

19_جلسه نوزدهم:

این جلسه کتاب "یک فصل اگر کم بود" در گروه گذاشته شد و بعد از بچه ها خواستم با اجازه ی بزرگترهاشون در چیدن سفره ی هفت سین کمک کنند تا کمی حال و هواشون عوض بشه. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/23102

 

20_جلسه بیستم:

کتابخوانی در پروژه ی نوروز بچه ها که با موضوع حیوانات قرانی بود هم ادامه داشت که در کنار اهداف دیگه پیش رفت، مثلا موضوع دوم ها هدهد و مورچه بود که باید در انتهای پروژه داستانی می نوشتند. ولی به عنوان اولین فعالیت کتابخانه در سال 99 داستان "آفتاب پرست و خورشید" را در گروه قرار دادم. 

قرار شد بچه ها به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی علیه السلام، هدیه ای مادی یا معنوی که باعث خوشحالی ایشان شود را آماده کنند.انجام یک کار خوب به نیت ایشان،ترک یک کار نادرست، خواندن دعای فرج، سلام صبحگاهی، نوشتن نامه و نقاشی ویا کمک گرفتن از والدین پیشنهاداتی برای تهیه ی مناسب ترین هدیه بود. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/25095

 

21_جلسه بیست و یکم:

کتاب "نامه های سانی" کتاب جالبی بود که برای این هفته در گروه ارسال شد. 

شعار خانواده ی سانی، خیلی با وضعیت این روزهای ما هم خوانی داشت. "با هم بمانیم، در امان بمانیم"  و تشکر از اعضای خانواده، کمترین کاری بود که از دستمان بر می آمد، پس از بچه ها هواستم تا نامه ای را برای یکی از اعضای خانواده ی خود بنویسند. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/27260

 

22_جلسه بیست و دوم:

کم کم داشتیم به ماه مهمانی خدا نزدیک می شدیم. پس فایل کتاب "آقا خاش خاشی" و دستور پخت یک نان ساده را برای این هفته در گروه قرار دادم. 

برای ایجاد تنوع در فعالیت ها و تقویت حس کمک کردن و خیر رساندن به دیگران، از بچه ها خواستم با اجازه ی والدینشون برای سفره های سحر و افطار خانواده و همسایه هاشون، نان های خوشمزه ای بپزند. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/27307

 

23_جلسه بیست و سوم:

در ماه مبارک رمضان بود و کتاب هایی با مفهوم قرانی برای این ماه در نظر گرفته شد.

فایل کتاب های "کیک امانتی" و "سیب قرمز" و "که این طور!" در این ماه در گروه قرار داده شد و قرارمان این شد که آیه ی مربوط به داستان که در صفحه ی آخر آن نوشته شده بود را پیدا کنند و آن را قرائت کنند تا ثواب خواندن یک ختم قران نصیبشان بشود.و در صورت تمایل در روزهای نزدیک به میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت علی ابن ابی طالب علیه السلام ثواب خواندن آن آیه و سوره های کوتاهی که در پروژه ی ماه رمضانشان بود، را به عنوان هدیه به این بزرگواران تقدیم کنند. 

https://hedayatmizan.ir/site/content/30790

 

لینک بقیه ی جلسات بعد از کامل شدن توضیحات,به مرور به این مطلب اضافه خواهد شد ان شاالله. 

تیر ماه99

 

 

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران