مقالات

شبهه+پاسخ

بررسی یک شبهه در مورد حرکت امام حسین علیه السلام

کوتاه و خلاصه


خلاصه :

بررسی شبهه این که آیا حضرت امام حسین علیه السلام از شهادت خود آگاه بودند و به کربلا رفتند ؟  اگر نمی دانستند پس علم غیب امام چه می شود ؟

در پاسخ به این پرسش که امام خبر قتل خویش را از کجا می‌دانستند ، استاد محمد تـقی جـعفری (ره) معتقد اسـت که در این مورد دو دیدگاه وجود دارد : برخی بـر ایـن بـاورند کـه امـام حـسین (ع) از شهادت خود مطلع نبوده اند. گروهی دیگر به استناد علم غیبی که خداوند به انبیا و ائمه (ع) و اولیا می‌دهد معتقدند امام حسین (ع) آگاهی داشتند ؛ سپس نتیجه می‌گیرند : «بنابراین امام حسین (ع) با علم به شهادت که یکی از دو سـعادت حقیقی (زندگی سعادتمندانه و مرگ سعادتمندانه) از مسیر زندگی بر مبنای احساس تکلیف و فعالیت لازم برای چنین زندگی حرکت کرده است. گویی هر یک از لحظات این زندگی که به زودی به پایان خواهد رسید یک حیات ابدی است که انسان رشـد یـافته باید حداکثر تلاش را برای بهره‌برداری از آن در راه تحصیل سعادت انجام دهد.»

مسئلۀ دیگر اینکه اگر شهادت امام (ع) طبق اراده و مشیت الهی بوده، پس امام حسین (ع) و قاتلان وی مجبور به این کار بوده‌اند و کار ایشان فاقد ارزش و جایگاه مـعنوی اسـت. در پاسخ به این شبهه باید گفت که این دیدگاه را افراد معتقد به جبر و افرادی که به اختیار داشتن انسان معتقد نیستند مطرح می کنند ؛ اما از دیدگاه قرآن مسئله فرق مـی‌کند ؛ زیرا خـداوند دارای دو نوع فعالیت مستقیم و مباشر و غیرمستقیم و غیر مباشر است. نوع اول آن افعالی است که خداوند مستقیم در جوامع بشری اعمال می‌کند ؛ مانند خلقت آدم و نسل او و بعد با دادن امکاناتی مانند غریزه ، عقل و شعور ، عواطف و احساسات ، الهام و فـرستادن انـبیا ، هدایت و راهنمایی انسان را به عـهده گـرفته است و همچنین هلاک کردن برخی امت‌ ها و مددهای غیبی که از نوع افعال مستقیم است.

اما نوع دوم افعال الهی ، تصرفات و تحولاتی است که خود انسان با استفاده از آزادی و اراده و اختیار خویش به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر انسان در چهارچوب قوانین و مـشیت الهـی عمل می‌کند و سنن گوناگون الهی به دست انسان جاری می‌شود. مثلا هلاک یـک قوم یا پیروزی آن به دست انسان است ؛ اما در طول اراده الهی و آنچه کـه بـه انـسان مربوط است انتخاب هر کدام از آنهاست بنا براین انسان ها چه در اطاعت از فرامین الهی و انجام تکالیف خود و چه خدای نکرده مخالفت با آن توسط خداوند دارای اختیار آفریده شده اند.

سلام
در راستای گفته هاتون :

گروهی از فرشتگان و جنیان وقتی مشاهده کردند که امام تمام یارانشان را از دست دادند و تنها ماندند به محضرشون رفتند و از امام اجازه گرفتند که کوفیان رو به هلاکت برسانند.
امام حسین در جواب فرمودند:
بدانید که قدرت من برای کشتن و نابود کردنشان بیش از شماست، سنت الهی روش‌ساختن حقیقت و اتمام حجت بر همه خلایق است. من آمده ام برای زنده کردن مردم نه کشتن شان، من آمدم به مردم حیات ببخشم نه اینکه از حیات ساقطشان کنم، من آمدم برای بهشتی کردن مردم نه به جهنم گسیل کردنشان، من آمدم که خلایق را از جهالت برهانم و به رستگاری برسانم نه اینکه به زور نیزه و ضربه شمشیر و بر آنان حکومت کنم، اگر اراده خداوند درباره مردم هدایت به زور و کراهت بود هدایت به هر قیمت بود تحقق آن برایش بسیار آسان و راحت بود.
من مردم را به یاری خودشان فرا خواندم من مردم را به یافتن خودشان دعوت کرده ام...

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران