رویدادهای مدرسه

سومین مطلب مبحث قطعات الکترونیکی

هفته نامه الکترونیک

برای افراد مبتدی


خلاصه :

علم بالست مرغ جانت                    بر سپهر او برد روانت را

سلام به تمامی افراد مبتدی.

 در این هفته می‌خواهیم درمورد خازن‌ها با هم صحبت بکنیم و امروز می‌خواهیم در مورد اولین نوع خازن یعنی خازن های الکترولیت که دارای قطب مثبت و منفی هستند با هم صحبت بکنیم. 

خازن الکترولیت در بیشتر مدارات استفاده می‌شود و از جنس آبی دیونیزه شده‌است که رسانا است و این باعث می‌شود که بتواند ولتاژ را در خود ذخیره کرده و در شرایط لزوم از خود خارج کند.

 خازن تنها کاری که در مدار می‌تواند انجام دهد ذخیره ولتاژ و دادن ولتاژ در زمان‌های ضروری است.خازن با این کار می‌تواند در دسته قطعات کنترل ولتاژ قرار بگیرد چون او می‌تواند ولتاژ را به راحتی کنترل و میزان اضافی ولتاژ را در خود ذخیره کند.

شاید از خود بپرسید خب پس کار مقاومت چیست کار مقاومت نیز همین است ولی مقاومت فقط می‌تواند ولتاژ ورودی را در پشت سد خود قرار داده و از ولتاژ خروجی خود خارج کند ولی خازن می تواند این ولتاژ را در خود ذخیره کرده و در شرایط لزوم خارج بکند.

پس می‌توانیم بگوییم که خازن در بسیاری از مدارها مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی فراوان کمترین نسبت مقاومت دارد ولی کارآیی خوبی را در مدارها ایفا می کند.

 خازن های الکترولیت دارای قطب مثبت و منفی هستند و در هنگام زدن خازن بر روی مدار حتماً باید به ۱ طرف خازن که با رنگ سفید مشخص شده و نشانه پایه منفی است توجه کنید که در صورت اشتباه زدن پایان مثبت و منفی امکان دارند به‌هیچ‌وجه مدار کار نکند یا خازن دچار انفجار شود. 

خازن الکترولیت در بیشتر مدارهای خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و به ۲ دسته خازن‌های صنعتی و خازن‌های خانگی تقسیم می‌شود خازن‌های خانگی با اندازه رنگ‌ها و شکل‌های مختلف به بازار عرضه می‌گردند و در روش های صنعتی از خازن‌های بسیاربزرگ و درصد نگهداری ولتاژ بسیار بالا استفاده می کنند.

 واحد سنجش میزان خازن و انرژی نگهدارنده در آن خودش را با میکرو فاراد اندازه می گیرد. میکرو فاراد واحد اندازه‌گیری است که معمولاً در روش های صنعتی خازن‌ها دارای میکرو فاراد بسیار بالایی هستند و در روش های خانگی هم خازن‌هایی دارای میکروفاراد پایین‌تر و اندازه کوچک‌تر مورد استفاده قرار می گیرد. نکته:هر چقدر اندازه خازن بزرگ‌تر باشند مسلماً میکروفاراد آن نیز بیشتر است.

در بعضی اوقات هست که خازن الکترولیت می‌ترکد و این ترکیدگی دلیل بسیار زیادی دارد ولی یکی از دلیل‌های شایع او بالا و پایین شدن ولتاژ و ولتاژ اضافی است به این معنا که برای مثال شما ۱ کیت با ولتاژ۱۰ ولت دارید ولی ۱ ولتاژ ۱۵ یا ۲۰ یا ۳۰ ولت را به او وارد می کنید این کار باعث شده که ولتاژ از حد خازن بالاتر رفته و باعث شود که خازن نتواند تحمل کند و منفجر شود.

روش‌های منفجر شدن خازن بسیار بسیار زیاد است و در نگارخانه به‌هیچ‌عنوان جا نمی‌گیرد شما می توانید در تحقیقی در اینترنت از روش‌های مختلف آن آگاه شوید ولی شایع‌ترین روش آن هم ترکیدن قسمت دور خازن می باشد یعنی قسمت دور خازن به صورت غلفتی درمی‌آید.شما اگر این قسمت را بردارید می توانید داخل خازن را مشاهده بکنید داخل خازن ماده‌ای رسانا وجود دارد که به محض دریافت اولین اکسیژن سریع خشک می‌شود به همین دلیل است که شما وقتی آن را بر می‌دارید ۱ ماده‌ای کاموا مانند و سمی مشاهده می‌کنید که امکان دارد که سمی باشد و به ریه شما آسیب برساند ولی ماده ای به شکل کاموا است و این ماده ۱ ماده شیمیایی است که در مقابله با اکسیژن خشک شده است.

شما می توانید در جستجو در اینترنت روش‌های مختلف ترکیدگی و دلیل‌های مختلف ترکیدگی رو هم مشاهده بکنید معمولاً در بیشتر مدارها خازن به‌عنوان ۱ محافظ در برابر ولتاژ معکوس استفاده می‌شود چون اگر ولتاژ معکوس و قطعات اصلی مدار یعنی آی سی یا ترانزیستور برسد امکان از بین بردن آن‌ها وجود دارد و این امکان باعث می‌شود که مدار کار نکند و شما باید دوباره به دنبال قطعه‌ای جدید باشید یا در صنعت موجب آتش سوزی شود. به خاطر همین است که در بیشتر مدارات و کیت‌ها و دستگاه ها خازن به‌عنوان ورودی ولتاژ است تا در برابر ولتاژ معکوس نیز خود را نگه دارد.

ولتاژ معکوس به این معنی که شما مثبت مدار را به منفی باطری و منفی مدار را به مثبت باطری وصل کرده‌اید و این به معنی ولتاژ معکوس است که خازن باید جلوی این اتفاق را بگیرد تا اتفاقی برای قطعات اصل این مدارها و کیت‌ها نیفتد و شاهد آتشسوزی و جرقه نباشیم.

شما می توانید کلیپ آموزشی نحوه تشخیص مثبت و منفی خازن و نحوه لحیم کاری آن و حساسیت لحیم‌کاری آن را در سایت آپارات به آدرس https://m.aparat.com/v/jZn4S مشاهده کنید.

دوستان این مطلب هم به پایان رسید در مطلب بعد درمورد خازن‌های عدسی با هم صحبت می کنیم 

خسته نباشید و خدا نگه‌دار.

اگر سوال یا انتقاد و یا پیشنهاد سازنده ای دارید لطفا مطرح کنید،خوشحال می شویم.شما را باد به دنبال کردن کانال هفته نامه الکترونیک در پیام رسان بله و سروش.
در بله:
🌐کانال اصلیمون: https://ble.ir/electronic_2

👨‍🏫کانال آموزش: @amoozesh_electerinic

🔌پاسخ به سوالات: ble.ir/join/YTEzZWQzMj
در سروش:
🌐کانال اصلیمون: https://sapp.ir/joinchannel/OErvi7tGxVNlRLKyskDf5guX

👨‍🏫کانال آموزش:
https://sapp.ir/joinchannel/2SQ5NilR6tq3zOhmYJvDypxn

🔌پاسخ به سوالات: https://sapp.ir/joingroup/Cc5B1jdYkWEpwANoyvzUuqML

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران