آموزش

غیبت مجاز

در چه شرايطی می توان غیبت کرد ؟

از نظر شیخ مرتضی انصاری


خلاصه :

مستثنيات غيبت:مرحوم شيخ انصارى در اوائل كتاب مكاسب محرمه چند مورد را جزء حرمت غيبت ندانسته و استثناء نموده و فرموده است در اين موارد غيبت جايز است

1 - كسى كه در مورد شخصى با انسان مشورت مى كند و از او مى خواهد كه خوبى و بدى آن شخص را براى او بازگو كند، انسان بايد براى او خيرخواهى كند و واقعيت را براى او بيان كند.

 

2 - در مورد ظالم و ستمگر غيبت كردن و شنيدن غيبت اشكالى ندارد زيرا خداى متعال مى فرمايد: (( ((لا يحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم )) ))

 

((خداوند دوست ندارد كه آشكارا بدى كسى گفته شود مگر در مورد 

مظلوم و ستمديده ))

 

3 - اگر آدم فاسقى شهادت داد يا خبرى آورد كه فلانى چنين و چنان است بايد به شهادت او ترتيب اثر داده نشود، و به محض شنيدن خبر نادرست او حكم نكنيم ، بلكه غيبت و بدگوئى او نيز در اين مورد جايز است.

 

4 - اگر كسى به شخص عادلى تهمت زد بايد كلام او را رد كرد و الا 

غيبت خود او كه به مؤمن عادل تهمت مى زند در اين مورد جايز

 است .

 

5 - كسى كه حرف باطلى را در مورد دين اسلام مى زند و يا مقاله اى عليه دين اسلام مى نويسد، غيبتش در اين مورد اشكالى ندارد.

 

6 - كسى كه علنا فسق و فجور انجام مى دهد، مثلا علنا روزه مى

 خورد و يا گناه كبيره انجام مى دهد , غيبتش جايز است .

 

7 - غيبت بدعت گذار در دين جايز است ، در صورتى كه خوف داشته باشى كه او مردم را گمراه كند.

 

8 - غيبت در مورد دفع ضرر از غيبت شده جايز است ، همان طورى 

كه امام صادق (ع ) بدگوئى زراره را مى نمود و قصد آن حضرت دفع ضرر دشمن از او بود، و به عبدالله بن زراره فرمود از جانب من به

 پدرت سلام برسان و بگو من بدى تو را پشت تو گفتم ، به جهت دفاع از تو، زيرا كه دشمن و اهل سنت در اذيت و آزار به دوستان ما شتاب مى كنند، و با آنها دشمنى مى ورزند به جهت علاقمنديشان به ما، پس من غيبت تو را گفتم ، تا آزار و اذيت آنان را از تو دفع نمايم و تا اين 

كه مورد تمجيد و ستايش آنان قرارگيرى ، زيرا خداى متعال مى

 فرمايد: (( ((و اما السفينة فكانت لمساكين يعلمون فى البحر فاردت ان اعيبها و كان وراءهم ملك ياخذ كل سفينة غضبا)) ))

 

اما كشتى مال فقرائى بود كه در دريا مى كردند، پس خواستم آن را

 عيب دار و ناقص كنم ، چون در اطراف پادشاهى بودكه كشتى سالم ) را به زور و به غصب مى گرفت ، امام در تجويز عيب زراره به اين آيه استدلال مى فرمايد كه اين كلام خدا است ، به خدا سوگند او آن را 

معيوب و ناقص نكرد جز آن كه هدفش اين بود كه از غضب نمودن

 شاه در امان باشد.

 

۳ سال پیش
جالب بود
نظر مرجع رو هم ديديد؟

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران