معرفی

از

خواص و ضرر های برخی لبنیات

خبر دارید؟


خلاصه :

امروز میخواهیم باهم با خواص و ضرر های برخی لبنیات آشنا شویم

                                                          به نام خدا

سلام

آیا از خواص و ضرر های برخی از لبنیات آگاهی دارید؟ اگر آگاهی ندارید مشکلی نیست من امروز چند مورد را برای شما توضیح میدم

لطفا اگر میشود ابتدا به بخش تصاویر بروید تا بدانید در مورد  کدام لبنیات میخواهیم صحبت کنیم

1 خامه، مملو از انرژی

خامه در واقع چربی شیر است و در دسته روغن ها است، هر قاشق مربا خوری از آن یک واحد چربی محسوب می‌شود و 45 کیلو کالری انرژی دارد. این چربی از نوع حیوانی وسرشار از کلسترول است بنا بر این کسانی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند و باید کلسترول رژیم غذایی شان محدود باشد باید دور این ماده غذایی را خط بکشند اما کسانی که لاغر هستند می خواهند در واحد های حجمی کوچک مقدار کالری وعده های غذایی شان را افزایش دهند بهتر است خامه را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند

2 کشک، فقط پاستوریزه

کشک از دوغ به دست می آید؛ ابتدا کره ماست را میگیرند و آنچه باقی میماند، دوغ است.

بعد آب دوغ را میگیرند و بعد از غلیظ کردن آنچه مانده به اندازه گلوله هایی در می آورند و می گذارند خشک شود. به این ترتیب کشک به دست خواهد آمد البته این روش سنتی تولید کشک است و در کارخانه تمام مراحل تولید مکانیزه انجام می‌شود راستی کشک را پاستوریزه هم می‌کنند. می‌توان کشک را از منابع پروتئین و کلسیم دانست ولی اگر نمک فراوانی به آن زده شده باشد سدیم موجود در نمک باعث می‌شود کلسیم کشک جذب نشود.

 

 

یک لیوان کشک، معادل یک لیوان شیر و ماست بین 65 تا 75 کیلو کالری انرژی دارد.

3 دوغ، نوشیدنی مغذی

دوغ به این دلیل که از رقیق شدن ماست به دست می آید، پروتئین و کلسیم کمتری دارد ولی کسانی که سایر محصولات لبنی را مصرف نمیکنند، بهتر است دوغ بنوشند.

دوغ شور و گاز دار هم وجود دارد اما بهتر است انواع بدون گاز و کم نمکشان را انتخاب کنید. درضمن هر دو لیوان دوغ معادل یک لیوان شیر انرژِی دارد و باید آن‌را در کل مقدار انرژی دریافتی روزانه در نظر گرفت.

4 شیر، منبع کلسیم

شیر علاوه بر این‌که حاوی پروتئین با کیفیت است، نیاز بدن به کلسیم، فسفر و ویتامین های B2 و D را تأمین می‌کند. این نوشیدنی بر اساس مقدار چربی که دارد، انواع مختلف بدون چربی کم چرب و پر چرب دارد و هر لیوان آن با توجه به مقدار چربی اش بین 55 تا 75 کیلو کالری انرژی به بدن می‌رساند.

البته قندی به نام لاکتوز در شیر وجود دارد که دستگاه گوارش برخی افراد نمی‌تواند آن‌را هضم کند و با خوردن شیر دچار دل درد میشوند. این افراد می توانند سایر محصولات لبنی را مصرف کنند یا شیر بدون لاکتوز بنوشند.

5 پنیر، به جای گوشت

پنیر به دلیل پروتئین فراوانی که دارد در علم تغذیه جزو گروه گوشت ها محسوب می‌شود و 45 گرم از آن (به اندازه یک قوطی کبریت)

       معادل یک واحد گوشت در نظر گرفته می‌شود!!!

پنیر ها بر اساس میزان نمک و چربی شأن انواع مختلف دارند، برخی از پنیر ها مانند پنیر لیقوان نمک زیادی دارند و برخی مانند پنیر های فراوری شده(مثل پنیر پیتزا، پنیر چدار، پنیر گودا و ...) مملو از چربی و دارای کلسترول هستند که بهتر است از میان آن‌ها نوع کم نمک و کم چربی را انتخاب کنید.

6 ماست، محصولی بدون لاکتوز

ماست در واقع محصول تخمیر شده شیر است. تنها تفاوت ماست وشیر وجود نداشتن لاکتوز در ماست است زیرا لاکتوز آن به اسید لاکتیک تبدیل شده اما پروتئین و املاح آن‌ها تغریبا برابر است.

ماست هم دونوع کم چرب و پر چرب دارد و چون منشاء آن حیوانی است چربی آن کلسترول دارد بنا بر این مصرف کردن ماست کم چرب بهتر است.

یک لیوان ماست بین 50 تا 70 کیلو کالری انرژی دارد و یک واحد لبنیات محسوب می‌شود

7 کره، منبع ویتامینA

کره چربی تغلیظ شده موجود در شیر است و رنگ زردش به ویتامین A موجود در آن بر میگردد.

کره به ازای هر قاشق مربا خوری 45 کیلو کالری انرژی دارد و یک واحد چربی محسوب می‌شود

8 تخم مرغ، پر از فایده

تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است

5/ 12 درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل میدهد و هم در زرده تخم مرغ هم در سفیده اش وجود دارد.

تخم مرغ بیشتر ویتامین های مورد نیاز بدن را دارد، تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروهB و ویتامین A می‌باشد همچنین ویتامین D و ویتامین E هم به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند .

تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی یک فرد است.

8/0 درصد تخم مرغ را چربی تشکیل میدهد که در زرده آن وجود دارد و کمتر از 05/0 درصد آن در سفیده وجود دارد.

کلسترول و لسیتین، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ می‌باشد و برای ساختمان و عملکرد سلول های بدن ضروری اند.

یک عدد تخم مرغ متوسط 76 کیلو کالری انرژی دارد

امیدوارم که خوشتون اومده باشه خدا نگهدار

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران