مقالات

مطابق با کار و فناروی و کاری از گروه ۹

تاریخچه تایپ و حقایقی عجیب و جالب

مرتبط با کلاس کنفرانس


خلاصه :

Principles of ten finger typing

تاریخچه تایپ و حقایقی عجیب و جالب

 تاریخ تایپ به چه زمانی برمی گردد؟ اولین ماشین تحریر تایپ توسط چه کسی و در چه سالی اختراع شد؟ در این مقاله اطلاعات کاملی را در رابطه با تاریخچه تایپ فرا گرفته و با حقایقی عجیب و جالب آشنا خواهید شد.

تاریخچه تایپ

تاریخچه تایپ به زمانی برمی­ گردد، که اولین ابزار مخصوص تایپ کردن در دهه اول سال ۱۷۰۰ توسط هنری میل اختراع شد.

این ماشین تحریر دارای فناوری تایپ بدون دیدن بود. یعنی کاراکترها روی صفحات برعکس چاپ می ­شدند و زمانی که کامل می­ شد امکان دیده شدن داشت. متاسفانه امروزه هیچ نمونه ­ای از این نوع تایپ به جای نمانده، حتی تمامی طرح­ های آن نیز مفقود شده است.

در سال ۱۸۲۹ فرد دیگری به نام ویلیام بارت ماشین چاپی را با نام تایپوگراف ارائه کرد که با موفقیت مواجه نشد.

سرانجام کریستوفر لتم شولز به همراه دو تن از همکارانش به نام‌های کارلوس گلیدن و ساموئل سول، ماشین تحریر خود را در سال ۱۸۶۷ تکمیل کردند و پس از دریافت امتیاز، شولز پروانه تولید ابداع خود را در ایالات متحده آمریکا به ثبت رساند و اولین ماشین تحریر تجاری با نام رمینگتون مدل ۱ در سال ۱۸۷۳ وارد بازار شد..

ایده تولید این ماشین طبق اصول ماشین چاپ متحرک گوتنبرگ، طراحی شده بود. در این نوع جوهر با استفاده از فشار بر روی کلیشه به کاغذ انتقال داده می­ شد. شولز با الهام گرفتن از این روش ماشین تحریر خود را براساس ضربه زدن کلیدهای ماشین بر روی نوار سیاه رنگ و جوهری، اختراع کرد.

حتی توماس ادیسون نیز در اختراع ماشین تحریر نقش داشته است. او در سال ۱۸۷۲ مدل الکتریکی آن را ابداع کرد، که تا سال ۱۹۵۰ از این اختراع هیچ استفاده­ ای نشد، و حتی ناشناخته باقی ماند.

تاریخچه دستگاه تایپ تا اواخر سده­ بیستم را در برمی­گیرد. این دستگاه یکی از ابزارهای جدا نشدنی از دفاتر و اداراتی بود که کار آن ها با نوشتن ارتباط داشت.  از دهه  ۱۹۸۰ به بعد با ورود نرم افزارهای ویرایشگر متن که بر روی کامپیوتر اجرا می ­شد، باعث خروج دستگاه تحریر از بازار شد.

برای آشنایی با سیر تکاملی ماشین های تحریر و صفحه کلیدها به مقاله سیرتکاملی کیبوردها مراجعه کنید.

از آن زمان تا کنون تغییراتی زیادی در طراحی، ساختار، فناوری و عملکرد ابزارهای تایپ ایجاد شده و همین امر تایپ کردن را مؤثرتر و راحت­ تر ساخته است. دستگاه­ های تایپ در طول دوران از نظر شکل ظاهری دچار تغییرات زیادی شده اند. در نهایت با ورود به دنیای کامپپیوتر به ابزار الکترونیک تبدیل شدند.

ماشین تحریر و آغاز تایپ در ایران

در ایران قدیم به ماشین تحریر چرخ تحریر نیز می­ گفتند. بر طبق اسناد مشهود در مورد تاریخچه تایپ در ایران، اولین ماشین تحریر ایجاد شده ابتدا برای زبان عربی بوده است که با روش غیر علمی و غیر منطقی حروف عربی بر روی کلیدها پراکنده شده بود. در نهایت همان ماشین تحریرها با افزودن حروف فارسی به ایران وارد شد. این صفحه کلیدهای فارسی وارد شده به ایران برای زبان فارسی اصلا مناسب نبودند. استاندارد کردن تعداد، شکل حروف، اعداد و علائم در ماشین­های تحریر ایرانی ضروری بود.

 پس در همین راستا در سال ۱۳۵۲ یک کمیسیونی از نمایندگان، مصرف کنندگان، تولید کنندگان و افراد خبره در این کار تشکیل شد و با بررسی­ هایی که در این زمینه انجام دادند، تصمیم گرفتند که اول از همه حداقل تغییرات ممکن را در ترتیب حروف و اعداد و علامت­ ها را به عمل آورند.

در ادامه با برخی از حقایق جالب در رابطه با ماشین های تحریر آشنا خواهیم شد.

ماشین تحریر نابود کننده بخشی از هویت انسان ها

نویسندگان و شاعرانی مانند بنیامین نگران از بین‌رفتن نسخه خطی به عنوان نشانه‌ای از تمایز هویتی بودند و دغدغه زایل‌شدن شخصیت هر دستخط در نوشته‌ها و مکتوبات را داشتند.

فریدریش نیچه فیلسوف آلمانی نیز از جمله کسانی بود که از ماشین تحریر استفاده می‌کرد. به دلیل محدودیت‌های ماشین تحریر، نیچه عملاً با آن کلمات قصار تلگرافی می‌نوشت. او بر این باور بود که دستگاه تحریر بر فکر ما هم تأثیر می‌گذارد.

نویسندگان و هنرمندانی مانند وودی آلن، پل استر و مارتین اسکورسیزی هنوز هم با ماشین تحریر می‌نویسند.

زنان در حال تمرین تایپ سریع بدون نگاه کردن به ماشین تحریر.

تبدیل اسلحه به ماشین تحریر

رمینگتون ۱  که اولین ماشین تایپ تجاری بود از سال ۱۸۷۴ توسط  شرکت Remington Products به دلیل افت تقاضا برای اسلحه بعد از پایان جنگ داخلی در آمریکا تولید شد. همچنین این شرکت دستگاه های کشاورزی و خیاطی نیز تولید می کرد. اما بیشتر به خاطر ماشین تایپ رمینگتون شناخته می شود.

کارخانه اسلحه سازی رمینگتون

امنیت

به دلیل افشاگری‌های ادوارد اسنودن دربارهٔ جاسوسی آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (NSA) در کامپیوترهای دنیا، برخی از سازمان ها و افراد حقیقی به خاطر ایمن کردن اسناد و آرشیوهایشان دوباره به فکر استفاده از ماشین‌های تحریر قدیمی و قطع ارتباط با جهان دیجیتال افتاده‌اند. حتی برخی از شرکت های تولید کننده ماشین های تحریر همانند المپیا و تریومپف‌آدلر که بصورت محدود در آسیا فعالیت می کردند به فکر گسترش فعالیت خود هستند.

۳ سال پیش
آفرین بسیار عالی و مفید بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

کپی میکنی از جای معتبر کپی کن

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران