محتوای درسی

کرونا

کرونا دشمن انسان و دوست طبیعت


خلاصه :

ویروس کرونا در شرایطی که جان بسیاری از انسان های روی زمین را گرفته است، برای این کره خاکی مهمان بدی نبوده و اوضاع را بهبود بخشیده است

ویروس  کووید -۱۹  برای میلیاردها نفر از مردم جهان،‌ نقش قاتل نامرئی آماده حمله را بازی می‌کند و تا‌کنون جان ده‌ها هزار نفر از شهروندان کشورهای مختلف را گرفته است اما همین  کرونا از همان روزهای اول شیوع در چین، در کنار ضربه مهلک به انسان‌ها، نقش مثبت برای زمین  محیط زیست بازی کرد.ویروس کرونا از دو مسیر باعث شده آلودگی هوا و همچنین تبعات زیست محیطی این بحران قدیمی در آسمان کلان‌شهرهای جهان، اکنون  فروکش کند و نفس شهرها تازه شود. این بازی دوجانبه کرونا ضربه مهلک به انسان‌ها از یکسو و از سوی دیگر نجات محیط زیست از آلودگیدر شرایط فعلی به دلیل تهدید فراگیر جان انسان‌ها چندان مورد توجه عمومی قرار ندارد به‌ طوری‌ که همه مردم دنیا به شکل متعارف روی نقش منفی این ویروس متمرکز شده‌اند. اما بررسی‌هایی که در پنج کشور آمریکا، انگلیس، سوئد، سوئیس و ژاپن در این باره انجام شده است، نشان می‌دهد: کاهش فعالیت‌های صنعتی و همچنین رفت و آمدهای درون‌شهری ناشی از قرنطینه خانگی تحت تاثیر کرونا باعث شده غلظت ذرات آلاینده در هوای شهرهای دارای سابقه آلودگی به شکل محسوس کاهش پیدا کند.کارشناسان محیط زیست این پدیده کاهش آلودگی هوا را یک اتفاق نادر در مقیاس معجزه توصیف می‌کنند و در عین حال درباره ماندگاری این معجزه زیست محیطی دو فرضیه را مطرح می‌کنند. در قالب فرضیه اول این احتمال وجود دارد که سبک زندگی کرونایی مردم جهان در عصر پساکرونا هم ادامه پیدا کند به این معنا که دورکاری‌ها و ترجیح مردم به زندگی بیشتر در خانه تا محیط بیرون با خواست خود مردم تداوم یابد. در این صورت کیفیت زیست در شهرها تا سطح قابل قبول افزایش پیدا می‌کند و دائمی می‌شود. اما در عین حال فرضیه دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه بلافاصله با فروکش کردن موج ابتلا به کرونا و خلاصی جهان از این ویروس مرگبار، ترددها و اقدامات ضد محیط زیست تولید گازهای آلاینده از سر گرفته شود. با این حال پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی، غافلگیرکننده ترین رویداد جهانی تا این لحظه  شیوع کرونا می‌تواند غلظت ذرات آلاینده را در هوا تقریبا به اندازه آنچه در بحران اقتصادی ۲۰۰۸ کاهش پیدا کرد، کم کند.البته نکته دیگری نیز وجود دارد. کورینه موزر، استاد علوم کاربردی دانشگاه زوریخ سوئیس در یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد زمانی که مردم نمی‌توانند از خودرو شخصی خود استفاده کنند و در عوض دسترسی رایگان دوچرخه برایشان فراهم می‌شود، پس از آن و زمانی که دوباره خودروها در اختیارشان قرار می‌گیرد، کمتر رانندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۱ نیز ساتوشی فوجی از دانشگاه کیوتو ژاپن در یک مطالعه به این نتیجه رسید زمانی که معابر شهری بسته و رانندگان مجبور به استفاده از حمل ونقل عمومی می‌شوند، اتفاقی مشابه رخ می‌دهد: با بازگشایی خیابان ها، رانندگان پیشین استفاده از حمل ونقل عمومی را ترجیح می‌دهند.

 

۳ سال پیش
چرا ازش دفاع می کنی؟

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران