رویدادهای عمومی

حقوق مدنی چیست، انواع آن و توضیحات

#قوه_قضاییه


خلاصه :

حقوق مدنی چیست، انواع آن و توضیحات

حقوق مدنی چیست ؟

همه انسان ها از نظر قانونی دارای حقوق و تکالیفی در جامعه می باشند که چارچوب زندگی آن ها در کنار یکدیگر را تعیین می کند. تمامی حقوق و تکالیف قانونی افراد در جامعه توسط قانون گذار در قالب های مختلف تعیین می شود که یکی از آن ها حقوق مدنی است. حقوق مدنی شامل: حقوق انسان ها و احکام و قواعد ویژه آن هاست که متناسب با فرهنگ و عرف هر جامعه ای منحصربه فرد می باشد.

تصویر

انواع حقوق مدنی

  • حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی
  • حقوق اموال منقول و غیر منقول

 

حقوق اشخاص

هر شخصی به عنوان یک موجود که در عالم طبیعت می تواند وجود داشته باشد، دارای حقوق و تکالیفی است. عمدتا اشخاص یا در قالب اشخاص حقیقی یعنی انسان ها یا در قالب اشخاص حقوقی همانند شرکت ها و مؤسسات، انجمن ها و … هستند. کلیه ی این اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی می توانند در عالم واقع حقوق و تکالیفی داشته باشند. به عنوان مثال آنچه تحت عنوان حقوق اشخاص در خصوص انسان ها صدق می کند، مباحثی از قبیل اهلیت برای دارا شدن حق و تکلیف و اهلیت برای اجرای حق و تکلیف، مسائلی همانند صغیر بودن، جنون، عدم رشد، ورشکستگی و مباحثی از این قبیل هستند که تعیین کننده ی حقوق اشخاص است.

 

حقوق اموال

این حقوق شامل هر آن چیزی است که می تواند با انواع اموال مرتبط باشد. به عنوان مثال، طبق یک تقسیم بندی مرسوم، مال می تواند قابل جابه جایی (منقول) و غیرقابل جابه جایی (غیرمنقول) باشد. هرکدام از این اموال قواعد و احکام خاص خود را از حیث مسئله توقیف مال طبق حکم دادگاه و مسئله صلاحیت دادگاه از حیث اقامه دعوا دارند. به عنوان مثال مال اگر منقول باشد و طبق حکم دادگاه در راستای پرداخت مطالبات طلبکاران توقیف شود، توقیف مال به صورت فیزیکی است یعنی خود مال توقیف شده و هرگونه دخل و تصرف در آن ممنوع است. اما اگر مال غیرمنقول باشد، توقیف توسط دادگاه سندی خواهد بود. یعنی سند مال تحت توقیف دادگاه قرار می گیرد و خود مال برای شخص قابلیت استفاده خواهد داشت. نظیر حالتی که سند خانه نزد بانک یا کلانتری به عنوان وثیقه می ماند که به نوعی توقیف سند آن خانه است.

۳ سال پیش
خووبه

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران