رویدادهای مدرسه

روز

۱۳ بهمن ماه ۱۳۵۷

فردای آمدن امام (ره) به ایران


خلاصه :

روز ۱۳ بهمن ۱۳۵۷ روزیست که تازه امام ، پس از سال ها تبعید به ایران برگشته اند و رژیم شاهنشاهی در حال سقوط است و مردم از برگشت امام با خوشحالی تمام به خیابان ها آمده اند.

  • حوادث و وقایع :

در ابتدا مدرسه ی رفاه به عنوان محل اقامت و دیدارهای امام تعین شده بود ولی به جهت گنجایش کم و کثرت مشتاقان ، کمیته ی استقبال تصمیم گرفت تا دو مدرسه ی مجاور مدرسه ی رفاه ( مدرسه علوی شماره 1 و 2 ) را به عنوان مقر امام انتخاب نماید. صبح روز سیزدهم بهمن ، حضرت امام به مدرسه ی علوی شماره ی دو عزیمت کردند.
حجت الاسلام محمد تقی فلسفی به همراهی بسیاری از طلبه های حوزه های علمیه به دیدار امام رفتند. آقای محمد تقی فلسفی که سالها ممنوع المنبر شده بودند در حضور حضرت امام به منبر رفته و به ایراد سخنرانی پرداختند.
امام خمینی در جمع روحانیون در مدرسه علوی بیانات مبسوطی را ایراد کردند. ایشان در قسمتی از این بیانات فرمودند : رژیم سلطنتی از اول خلاف عقل بود ... هر ملتی باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند.
امام خمینی در جمع همافران نیروی هوایی به دولت بختیار هشدار دادند که کناربرود.
به گزارش خبرگزاری رویتر دولت اسرائیل نسبت به بازگشت امام خمینی شدیداً اظهار نگرانی کرد وگفت ممکن است ورود آیت الله خمینی باعث بروز تندروی های خشن گردد و کوشش های صلح خاورمیانه را به خطر بیندازد.

  • در 13 بهمن 1357 چه گذشت؟


از بامداد و اولین ساعات آزادی عبور و مرور ، هزاران هزار زن و مرد به سوی مدرسه علوی رفتند تا رهبر از تبعید برگشته و پیروز خود را ملاقات کنند.

آن‌ها مشتاقانه منتظر لحظه ای بودند که او را ایستاده پشت پنجره‌ای ببینند که برایشان دست تکان می‌داد و دیوار کوچه پشت مجلس ، پر بود از جمله‌ها و پلاکاردهایی نظیر «زیارت قبول» و «بایک بار زیارت امام این توفیق را به دیگران هم بدهید». 

حیاط مدرسه هر دم از جمعیت پر و خالی می شد و این موج ، لحظه ای از حرکت باز نمی‌ایستاد. در حالی که همه چشم و گوش به مدرسه علوی داشتند، بختیار هنوز هم سرگرم مصاحبه‌هایش بود. 

او درباره‌ تشکیل دولت موقت توسط امام گفت: «اگر او می‌خواهد چنین دولتی در شهر مقدس قم تشکیل دهد اجازه خواهم داد. این جذاب خواهد بود ما واتیکان کوچک خود را خواهیم داشت، اما به طور جدی می‌گویم به آیت الله خمینی(ره) اجازه تشکیل یک دولت واقعی را نخواهم داد. او نیز ایراد می‌داند.» 

تظاهرات و درگیری همچنان در شهرهای کشور ادامه داشت. شهرهای سمنان و تربت جام در این روز عزادار شهیدان خود بودند. 

از تهدیدات ارتش تا اعلام وفاداری جبهه ملی به امام خمینی 

پس از ورود امام خمینی به میهن اقشار مختلف مردم به دیدار ایشان می‌رفتند. نخستین گروهی که به دیدار امام رفتند روحانیون بودند. امام خمینی در جمع روحانیون به بیان مفاسد رژیم شاه پرداخت و از مسئولان آن خواست تا کنار بروند.

در این دیدار که در مدرسه علوی تهران انجام شد، ایشان ضمن اشاره به بی قانونی های دولت، فرمودند : اینهمه جمعیت که به خیابان می‌آیند مردم نیستند و با شناسنامه جعلی وارد شده اند؟! ایشان در قسمتی از این بیانات افزودند : رژیم سلطنتی از اول خلاف عقل بود.
امام خمینی در مدرسه علوی تهران و در جمع کارکنان و نویسندگان روزنامه اطلاعات به تشریح وظیفه مهم مطبوعات و اهل قلم پرداختند، ایشان فرمود: اهل قلم وظیفه خطیری دارند و باید هوشیار و مراقب باشند چرا که یک کلمه به صورت مکتوب ، گاه می تواند زیان بخش باشد. 

۳ سال پیش
خوب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران