رویدادهای عمومی

حکومت دانش آموزی میزان

دهمین نور

وزارت فرهنگ


خلاصه :

به مناسبت شهادت امام هادی (ع) می توانید با مطلب وزارت فرهنگ همراه باشید. 

دم می‌زنم من از تو «امام نجیب‌ها»
فرمانروای بی‌کس شهر غریب‌ها

این شعر با تمامی مصراع‌های خود
مانده در انتهای صف بی‌نصیب‌ها

آقا به شعر مضطر من آبرو ببخش‌
ای پاسخ تمامی اَمَّن یُجیب‌ها

عمری‌ست معجزات کلامت گذاشته‌ست
انگشت بر دهان تمام ادیب‌ها

در وصف علم بی حد و اندازۀ شما
همواره لال مانده زبان خطیب‌ها

بوی گل محمدی از بس گرفته‌ای
حلقه زدند دور و برت عندلیب‌ها

وقتی دوای شاعرتان یک نگاه توست
دیگر چه حاجت است به چشم طبیب‌ها؟

تو با «حسین» فرق نداری، فقط کمی
نامت غریب مانده میان غریب‌ها

آنقدر شعر از تو نگفتند شاعران
تا اینکه باز شد دهن نانجیب‌ها

 

 

 

تولد امام هادی (ع)

تولد امام دهم شيعيان حضرت امام علی النقی (ع ) را نيمه ذيحجه سال 212 هجری قمری نوشته اند . پدر آن حضرت ، امام محمد تقی جوادالائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربيت مقام ولايت و امامت مأمور کرده بود ، و چه نيکو وظيفه مادری را به انجام رسانيد و بدين مأموريت خدايی قيام کرد . نام آن حضرت - علی - کنيه آن امام همام " ابوالحسن " و لقبهای مشهور آن حضرت " هادي " و " نقي " بود . حضرت امام هادی (ع ) پس از پدر بزرگوارش در سن 8 سالگی به مقام امامت رسيد و دوران امامتش 33 سال بود .

 صورت و سیرت  امام هادی (ع) 

حضرت امام دهم (ع ) دارای قامتی نه بلند و نه کوتاه بود . گونه هايش اندکی برآمده و سرخ و سفيد بود . چشمانش فراخ و ابروانش گشاده بود . امام هادی (ع ) بذل و بخشش بسيار مي کرد . امام آن چنان شکوه و هيبتی داشت که وقتی بر متوکل خليفه جبار عباسی وارد مي شد او و درباريانش بي درنگ به پاس خاطر وی و احترامش برمي خاستند .خلفايی که در زمان امام (ع ) بودند : معتصم ، واثق ، متوکل ، منتصر ، مستعين ، معتز ، همه به جهت شيفتگی نسبت به قدرت ظاهری و دنيای فريبنده با خاندان علوی و امام همام حضرت هادی دشمنی ديرينه داشتند و کم و بيش دشمنی خود را ظاهر مي کردند ولی همه ، به خصال پسنديده و مراتب زهد و دانش امام اقرار داشتند ، و اين فضيلتها و قدرتهای علمی و تسلط وی را بر مسائل فقهی و اسلامی به تجربه ، آزموده و مانند نياکان بزرگوارش (ع ) در مجالس مناظره و احتجاج ، وسعت دانش وی را ديده بودند . شبها اوقات امام (ع ) پيوسته به نماز و طاعت و تلاوت قرآن و راز و نياز با معبود مي گذشت . لباس وی جبه ای بود خشن که بر تن مي پوشيد و زير پای خود حصيری پهن مي کرد . هر غمگينی که بر وی نظر مي کرد شاد مي شد . همه او را دوست داشتند . هميشه بر لبانش تبسم بود ، با اين حال هيبتش در دلهای مردم بسيار بود .

 

شهادت امام هادی (ع)

امام دهم ، حضرت هادی (ع ) در سال 254هجری به وسيله زهر به شهادت رسيد . در سامرا در خانه ای که تنها فقط فرزندش امام حسن عسکری بر بالين او بود . معتمد عباسی امام دهم را مسموم کرد . از اين سال امام حسن عسکری پيشوای حق شد و بار تعهد امامت را بر دوش گرفت . و در همان خانه ای که در آن بيست سال زندانی و تحت نظر بود ، سرانجام به خاک سپرده شد .

 

 

 

معرفی کتاب 

 

 

مشعل هدایت در مکتب امام علی‌النقی

نویسنده:علی قائمی

ناشر:جمهوری

توضیح کتاب:

برای درک درست و فهم بیشتر از زندگی حضرات معصومین (علیهم السلام) لازم است که نگاه تحلیلی و دقیقی نسبت به زندگی حضرات داشته باشیم. کتاب پیشرو با عنوان مشعل هدایت در مکتب امام علی النقی علیه السلام تألیف علی قائمی در راستای بررسی زندگانی حضرت در سیره فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضرت نگاشته شده است.

در این اثر مولف مطالب را در فصول مختلف و با عناوینی از قبیل ؛ خاندان و تبار؛ ولادت و مراسم؛ دوران زندگی؛ زندگی امام و معاصران او؛ خوی و کرامت امام؛ گروه‌ها و شرایط اجتماعی؛ خدمات دینی امام؛ قیام‌ها و نهضت‌ها؛ صحابه و شاگردان و سخنان و آثار امام، تدوین کرده است.

 

در مجلس مظلومیت مرد غریب                      بنگر که دلم میان غمخانه گم است

این ناله زماتم امام هادی (ع) است                   معصوم دوازدهم امام دهم است

سلام ممنون از شما فقط اگر در زمان مناسب (شب شهادت) بارگزاری می کردید بهتر بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران