مقالات

مشاوره رابطه دوستی


خلاصه :

دوستی و مشاوره چیست

مشاوره رابطه دوستی

برای بررسی مشاوره رابطه دوستی ابتدا می بایست با این نوع رابطه آشنا شد ، سپس به تعریف و آثار و فواید این نوع مشاوره پرداخت.

رابطه دوستی چیست؟

هر گاه میان دو نفر تعاملی وجود داشته باشد و این تعامل با گذشت زمان حفظ شده و از بین نرود، به آن رابطه «دوستی» می گویند. رابطه دوستی دو نوع دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم؛

رابطه دوستی ضعیف 

به رابطه دوستی که بین دو نفر به وجود می آید اما با گذشت زمان کمرنگ می شود و شور سابق را ندارد، رابطه دوستی ضعیف می گویند. برای درک بهتر این رابطه به مثال های زیر دقت کنید .

دوستان هم کلاسی که با رفتن به پایه بالاتر ممکن است دیگر با آن ها ارتباط نداشته باشند و یا هم دانشگاهی هایی که ممکن است پس از فارغ التحصیلی دیگر با آن ها ارتباط نداشته باشید، روابط ضعیف دوستی شما هستند. همچنین دوستان هم محله ای که با کوچ کردن از محله ممکن است دیگر هم دیگر را نبینند و رابطه آن ها قطع شود .

رابطه دوستی قوی 

نوع دیگر رابطه دوستی ، رابطه دوستی قوی می باشد این گونه از رابطه نسبت به قبلی مهم تر است و ممکن است به بررسی بیشتری نیاز داشته باشد.

به رابطه دوستی که بین دو نفر برقرار می شود و با گذشت زمان این ارتباط کمرنگ نشود و ادامه دار باشد، رابطه دوستی قوی می گوییم. به مثال های زیر توجه کنید .

رابطه دوستی بین دو هم کلاسی که پس از پایان سال تحصیلی نیز ارتباط خود را قطع نمی کنند و با روش های مختلف نظیر شبکه های اجتماعی و یا شماره تلفن و آدرس منزل به ارتباط خود ادامه می دهند. یا رابطه بین دو دانشجو که پس از فارغ التحصیلی نیز به روش های ذکر شده از حال و احوال یکدیگر با خبر می مانند.

در رابطه دوستی قوی با توجه به تداوم تعاملات بین طرفین و امکان تاثیر بر نحوه رفتار و گفتار و شخصیت هر یک از آن ها باید دقت لازم را به کار برد تا پیامدهای مثبتی از این نوع رابطه به دست بیاوریم. برای درک بهتر این مسئله به مثال زیر که یک فرضیه برای فهم بهتر این موضوع می باشد توجه کنید:

تاثیر رابطه دوستی قوی بر زندگی

دو دوست هم کلاسی را تجسم کنید که رابطه دوستی بین آن ها از نوع رابطه دوستی قوی می باشد. حال فرض کنید یکی از آن ها صفت ناشایست دروغگویی در وی وجود دارد. بنابراین گذشت زمان و تداوم روابط آن ها ممکن است باعث انتقال این صفت ناشایست به دیگری شود، حال آن که در گذشته راستگو بوده است. و یا بالعکس در یکی از آنها صفت شایسته کمک به دیگران وجود دارد، در این صورت گذر زمان و تداوم ارتباط آن ها ممکن است این صفت خوب را در طرف دیگر رابطه خلق و یا پرورش دهد.

بنابراین با توجه به الگوگیری و تاثیر مثبت یا منفی رابطه دوستی قوی بین طرفین رابطه باید در مورد این نوع رابطه از توصیه ها و کمک های یک مشاور بهره برد تا برقراری و تداوم این رابطه برای هیچ یک از طرفین آن مشکلی به وجود نیاورد و حتی باعث بهبود کیفیت زندگی آن ها شود .

مشاوره دوستی چیست؟

به مشورت کردن و راهنمایی گرفتن از یک مشاور خوب برای ادامه دادن و یا قطع کردن یک رابطه دوستی مشاوره رابطه دوستی می گویند. با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت یک رابطه دوستی و تاثیر آن بر روی زندگی مشاوره رابطه دوستی می تواند یک گزینه مناسب برای بهره مثبت گرفتن از این نوع رابطه است .

مشاور رابطه دوستی چه ویژگی یا ویژگی هایی دارد؟

یک مشاور در مشاوره رابطه دوستی ، باید از علم و دانش کافی در این زمینه برخوردار باشد و بتواند به کمک ویژگی ها و خصوصیات رفتاری و کرداری طرفین رابطه، حد و حدودهای بین آن ها را مشخص کند و به آن ها کمک کند تا از رابطه دوستی خود بهره مثبت ببرند. همچنین یک مشاور خوب به هریک از طرفین کمک می کند تا در انتخاب دوستان خود دقت کافی را داشته باشند و بتوانند دوستان خوبی برای خود انتخاب کنند.

همانطور که می دانید داشتن دوستان ناباب ممکن است انسان را به منجلاب بکشد و مانع طی کردن پله های پیشرفت و ترقی برای وی شوند. بنابراین می توانیم به کمک مشاوره رابطه دوستی ، دوستان خوب و بد را از یکدیگر تشخیص دهیم و با علم و آگاهی نسبتا کاملی دوستان خوبی انتخاب کنیم تا تاثیر مثبتی در زندگی آینده ما داشته باشند.

مشاوره دوستی چه آثار و فوایدی دارد؟

دانستیم مشاوره رابطه دوستی یک گام مثبت در جهت انتخاب و داشتن دوستان خوب در زندگی هر شخص می باشد. حال می خواهیم کمی در مورد فواید مشاوره رابطه دوستی سخن بگوییم.

تشخیص دوست خوب و بد از یکدیگر :

لزوما همه دوستان، قرار نیست که دوستان خوبی باشند. لذا لازم است دوستان خوب و بد از یکدیگر تشخیص داده شوند. مشاوره رابطه دوستی این امکان را به شما می دهد تا با معیار یک دوست خوب و یک دوست بد آشنا شوید. در صورت آگاهی از این معیارها می توانیم دوستان خوبی برای خود برگزینیم.

کسب روحیه و شادابی روح و روان :

شاید بگویید مشاوره رابطه دوستی چگونه می تواند باعث کسب روحیه و شادابی روح و روان شود. در جواب باید گفت ما به کمک مشاوره می توانیم دوستان خوبی برای خود انتخاب کنیم و دوست خوب می تواند بسیاری از مشکلات روحی نظیر نیاز به درد و دل، نیاز به تکیه کردن، نیاز به تشویق و تمجید و یا حتی نیاز عاطفی و نیاز به محبت را حل کند.

حل مشکلات ذکر شده باعث کسب روحیه و شادابی روح و روان می شود. بنابراین مشاوره رابطه دوستی به صورت غیر مستقیم باعث کسب روحیه و شادابی روح و روان می شود.

ایجاد حس عدم تنهایی :

یک مشاور در انتخاب و نگهداری یک دوست خوب به ما کمک می کند و یک دوست خوب در شرایط سخت و طاقت فرسا یار و یاور فرد می باشد. در نتیجه فرد در مواجهه با مشکلات احساس تنهایی نمی کند .

بنابراین یکی از فواید مشاوره رابطه دوستی ایجاد حس عدم تنهایی در فرد می باشد که این فایده به صورت غیرمستقیم از مشاوره به دست می آید.

نتیجه گیری

اهمیت رابطه دوستی و اهمیت مشاوره رابطه دوستی مشخص شد. افرادی که در دوستی با افراد سمی بوده اند یا تجربه شکست از یک رابطه صمیمانه را داشته اند، تاثیرات دوست را در زندگی چشیده اند. به همین دلیل انتخاب دوست خوب و مثبت اهمیت بسیار زیادی دارد. به ویژه برای نوجوانان و جوانان که تجربه کمتر و آشنایی پایین تری با معیارهای یک دوست دارند. داشتن مشاوره در این زمینه، می تواند در سلامت روان شما تاثیرات بسزایی بگذارد.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

کسی این مطلبو میذاره که خودش رفیق نیمه راه نباشه

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران