دلنوشت

کسب کار اینترنتی


خلاصه :

با کسب کا اینترنتی اشنا شوید 

کسب و کار اینترنتی چیست؟

برای اینکه درک درستی از موضوع کسب و کار آنلاین اینترنتی یا فعالیت مجازی داشته باشیم، بهتر است جمله را تقسیم و کوتاه کنیم. ابتدا کسب و کار که مربوط به انجام یک سری فعالیت ها و وظایف خاص در قبال دریافت هزینه است را بیان می‌کنیم. یعنی کار می‌کنیم و پول بدست بیاوریم یا به اصطلاح پول کسب می‌کنیم. موضوع اینترنت هم که کاملاً برای شما مشخص است.

پس کسب و کار اینترنتی یعنی مجموعه ای از فعالیت ها که به صورت آنلاین از طریق اینترنت انجام می‌شود.

ممکن است برخی از کسب و کارهای اینترنتی خدمات رایگانی ارائه کرده و یا حتی خدمات خود را با هزینه ارائه دهند. از آنجایی که درباره کسب درآمد نیز حرف می‌زنیم، پس راه اندازی این نوع کسب و کار برای انجام یک سری کارها در قبال دریافت هزینه آن می‌باشد.

مدل‌های جدید کسب و کار، روزبه‌روز با نوآوری در تلاش هستند بخشی از نیازهای ما را پوشش دهند.

در یک تعریف ساده و بدون کلیشه ای اگر بخواهیم کسب وکار اینترنتی را شرح دهیم :

هر نوع فروش محصول و یا خدمت در سطح اینترنت را  نوعی کسب وکار اینترنتی می‌گویند.

کسب و کار اینترنتی فقط داشتن یک وب‌سایت نیست. کسب و کار اینترنتی درواقع یک سیستم است. یک سیستم که می‌تواند ایده شما را تبدیل به ثروت کند. پس برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی پول‌ساز شما باید طراح یک سیستم باشید.

کسب در آمد از کسب و کار اینترنتی

دلایل راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر اساس مهارت و تخصص

  • ایده های خیلی خوبی به ذهن شما می‌رسد.
  • علاقه و تسلط شما به کسب و کار تان بیشتر می‌شود.
  • هیچ محدودیتی در ارائه خدمات و اطلاعات نخواهید داشت.
  • خدمات و اطلاعات دقیق و جامع تری را به کاربران ارائه می‌دهید.
  • قدرت پشتیبانی شما نسبت به محصولات و خدماتتان افزایش پیدا می‌کند.
  • آینده بهتری را برای کسب و کارتان تصور می‌کنید و برنامه ریزی هدفمندی خواهید داشت.

نقطه شروع برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی “ایجاد یک برنامه تجاری” یا مدل کسب و کار است. شما باید بازار هدف خود را بشناسید. رقیبان خود را شناسایی کنید. بودجه مورد نظر را برای انجام پروژه جذب کنید تا بتوانید برای خود مشتریان وفادار بسازید. تمامی این موارد نیازمند داشتن علم بازاریابی اینترنتی برای مدیران کسب و کار آنلاین یا کسب و کار مجازی می‌باشد.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

ارزیابی ایده یک کسب و کار

اگر ایده کسب‌ و کار یا راه اندازی استارت آپ خوبی به ذهن‌‌تان رسیده است، سریع اقدام نکنید. بلکه ابتدا با این آزمون‌های ذهنی آن را آزمایش کنید.

پشت هر کسب و کار موفقی یک ایده وجود دارد. در صدر تمام بررسی‌های امکان‌سنجی یک ایده کسب و کار، تحقیق و پژوهش است. شما در مرحله تهیه طرح کسب و کار با دقت و وسواس زیاد شرکت‌های مشغول به کار در صنعت مورد نظرتان را بررسی کرده و مخاطبان هدف خود را به دقت شناسایی می‌کنید تا ببینید که راه حل شما واقعا مناسب این قشر از مخاطبان هست یا نه.

اگر اثر کاربری ایده کسب و کار شما در زندگی مخاطبان، ملموس و قابل اندازه‌گیری نباشد، چگونه ایده کسب و کار را ارزیابی می‌کنید؟. ارزیابی‌های ذهنی به شما این امکان را می‌دهد که کسب و کار خود را از زوایای بحرانی مورد ارزیابی قرار دهید و قبل از شروع رسمی کار، نقاط ضعف آن را بیابید.

ایده موفق در کسب و کار اینترنتی

ایده موفق در کسب و کار اینترنتی

این 5 روش ارزیابی ذهنی، برای بررسی توانمندی ایده کسب و کار شما بسیار مناسب اند:

  1. ایده کسب و کار خود را به قسمت های کوچک تری خرد کنید
  2. رقیب جدیدی ظهور می‌کند
  3. آزمون دهه
  4. نمودار رشد
  5. آزمون خدمات پشتیبانی

1. ایده کسب و کار خود را به قسمت های کوچک تری خرد کنید

فرصتی را به خودتان بدهید که علیرغم علاقه زیادی که به ایده کسب و کار خود دارید و در ظاهر هم ایده کسب و کار خوبی به نظر می‌رسد، نقاط ضعف آن را بررسی کنید. این بار به جای آنکه از راه هایی برای توجیه توانمندی ایده کسب و کار خود استفاده کنید، از آزمون اول برای جستجوی نقاط ضعف ایده کسب و کار و تشخیص اینکه چرا ایده کسب و کار ضعیفی است، استفاده کنید.

در این آزمون پیش فرض تان این است که ایده کسب و کار شما افتضاح و پر از نقطه ضعف است. خودتان را در جایگاه یک مشتری قرار دهید که قانع نشده است. سپس تصور کنید که برای هر تعداد نقطه ضعفی که مشتری پیدا کند، جوایز نقدی در نظر گرفته شده است. این نقاط ضعف را یادداشت کنید. این کار به شما امکان می‌دهد نقاط ضعفی را ببینید که تاکنون ندیده‌اید.

در کسب و کار اینترنتی خودتان را جای مشتری قرار دهید

در کسب و کار اینترنتی خودتان را جای مشتری قرار دهید

2. رقیب جدیدی ظهور می‌کند

ممکن است هم اکنون رقبای غیر مستقیم زیادی برای ایده کسب و کار شما در بازار وجود داشته باشد، یا اساساً این بازار فضای فعالیت بسیاری داشته باشد. در این آزمون ذهنی، هدف شما طراحی یک برند رقابتی است.

به نظرتان برند شرکت رقیب برای متمایز کردن خود از شما چه کاری انجام می‌دهد؟ چگونه مدل کسب و کار شما را بهبود می‌دهد؟ این سوالات به شما کمک می‌کنند که برند خود را در مقابل ظهور اجتناب ناپذیر رقیب‌تان تقویت کنید و یا حتی زمینه فعالیت خود را در جهت جدیدی هدایت کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که خواه ناخواه رقبای جدیدی ظهور خواهند کرد. بنابراین هرچه ذهن شما احتمالات آینده را بیشتر پیش بینی کند، بهتر است.

مزیت رقابتی کسب و کار اینترنتی

3. آزمون دهه

“آزمون دهه” در ارزیابی‌های ذهنی، آزمونی مهم در بررسی طول عمر ایده کسب و کار شماست. این آزمون برمبنای تصور یک دهه‌ی آینده از زمان فعلی و ارزیابی جایگاه کسب و کار شما در زندگی ده سال دیگر است.

به عنوان مثال فرض کنید که اینترنت در دسترس همه است. در دنیا نیز خودروهای بدون راننده رایج شده است. پهپادها سفارش‌ها را تحویل می‌دهند و واقعیت مجازی (Virtual Reality) به صورت یکی از راه‌های ارتباطی جدید ظهور کرده است. ایده کسب و کار شما چگونه به کار خود ادامه می‌دهد؟ آیا ایده کسب و کار شما مستقل از تأثیر زمان است؟ یا به پارادایم(الگوی) فعلی صنعت وابسته است و در ۱۰ سال آینده منسوخ می‌شود؟

کسب و کار اینترنتی خود را بر مبنای 10 سال آینده ارزیابی کنید

4. نمودار رشد

نمودار رشد را کمتر می‌توان به عنوان یک آزمون در نظر گرفت؛ بلکه بیشتر ناشی از یک طوفان فکری اساسی است. در اینجا هدف شما تصور کردن تمام مسیرهای رشد کسب و کارتان، بعد از گذشت چند سال از توسعه‌ی اولیه‌ی آن است.

به عنوان مثال، آیا می‌خواهید کار خود را به صورت جغرافیایی گسترش دهید، یا مخاطبان متنوع‌تری را هدف قرار دهید؟ آیا می‎‌خواهید از محصول خود در رسانه‌های جدیدی استفاده کنید یا صرفاً به دنبال بهبودهایی ساده در مدل اصلی آن هستید؟

تا جایی که امکان پذیر است این فرضیات را جلو ببرید و ببینید که ایده کسب و کار شما واقعا چقدر چابک است؟ هر چه قابلیت انعطاف بیشتری داشته باشد بهتر می‌تواند با تغییرات محیط سازگار شود.

اگر کسب و کار اینترنتی شما انعطاف پذیر باشد، با تغییرات بهتر سازگار می‌شود

خیلی اقتصادی 👍👍👍

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران