آموزش

خودروی تارا


خلاصه :


 شركت ايران‌خودرو با تكيه بر دانش مهندسين و متخصصين ايراني و در راستاي پاسخگويي به نياز بازار و جلب رضايت مشتريان، اقدام به توليد خودروي جديدي نموده است.

تارا ، خودرويي سدان در كلاس ابعادي  است كه با بهره گيري از طراحي به روز و زيبا ، جلوه اي با شكوه، دوست داشتني و قدرتمند از توان طراحي متخصصان اين شركت را به رخ مي كشد  .
اين خودرو، علاوه بر زيبايي از استانداردهاي ايمني بالايي برخوردار بوده و ايمن ترين خودرو توليد شده در شركت ايران خودرو مي باشد.
اين خودرو خانوادگي، در دو مدل با گيربكس دستي و اتوماتيك، تجربه رانندگي راحت و دلنشيني را به ارمغان مي‌آورد، و با دارا  بودن استاندارد آلايندگي يورو5، يكي از سازگارترين خودروهاي ايران با محيط زيست است.

قیمت تارا تقریبا چقدر است؟!

فروردین 1400: براساس پیش‌فروش‌های ایران خودرو در نیمه دوم سال 99 و همچنین با توجه به قانون 50%، می‌توان چنین حدس زد که قیمت تارا دنده‌ای ایران خودرو در نیمه دوم سال 99 چیزی حدود 288 میلیون تومان باشد.

علاوه بر این موضوع، براساس آمارهای تولید ایران خودرو در اسفندماه 99، قیمت فروش خودرو تارا معادل 255.9 میلیون تومان اعلام شده است. اگر این قیمت، قیمت کارخانه‌ای خودرو باشد، پس با احتساب 13% هزینه جانبی، قیمت تمام شده تارا دستی برای تعهدات زمستان 99 همان عدد تقریبی 288 میلیون تومان خواهد بود. البته هنوز چیزی قطعی نشده و باید منتظر صدور اولین دعوتنامه تارا باشیم.

زمان تحویل تارا مشخص شد

فروردین 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در آخرین روز کاری سال 99 در واکنش به انتشار تصاویر خودرو تارا با پلاک ملی، گفته که تاکنون شماره‌گذاری تارا ایران خودرو فقط برای 6 دستگاه انجام شده که همگی آنها صرفا برای انجام تست‌های فنی، پلاک‌گذاری و راهی جاده‌ها شده‌اند.

آقای مقیمی تاکید کرده که تاکنون هیچ تارایی بدست مشتریان نرسیده و اولین زمان تحویل تارا ایران خودرو در اردیبهشت‌ماه 1400 خواهد بود. این درحالی است که تا قبل از این، قرار بود نخستین سری تحویل خودرو تارا، قبل از شروع سال 1400 باشد.

مطابق معمول، بحث خودرو ملی و تکیه بر توان داخلی موضوع دلخواه غول‌های خودروسازی ایران است. سایپا بعد از چند سال از رونمایی رهام، نام این محصول را به شاهین تغییر داد و پیش‌فروش کرد. حالا نوبت ایران‌خودرو است تا ضمن رونمایی K132، حدود دو دهه بعد از معرفی سمند، برای تولید خودرو با طراحی و مهندسی ایرانی تبلیغ کند.

برخلاف سایپا که برای شاهین (رهام) از پلتفرم ایرانی و مستقل استفاده کرده، K132 ساخت ایران‌خودرو با پلتفرم پژو 301 تولید شده است. این موضوع به آسودگی خیال برای مخاطب ایرانی منجر می‌شود و داستان خودرو ملی با پلتفرم داخلی را تداوم نمی‌دهد؛ اما ادعای مدیران ایران‌خودرو مبنی بر ساخت ۹۳ درصد قطعات K132 در ایران، سؤالات تازه‌ای در ذهن به‌وجود می‌آورد. البته ایران‌خودرو برای تولید سمند هم از شاسی پژو 405 استفاده نمود و امیدواری برای تولید خودرو ملی را به یأس تبدیل کرد.

تحریم‌های خارجی علیه ایران فرصت مونتاژ و تولید پژو 301 را از ایران‌خودرو گرفت. حالا طرف ایرانی تلاش می‌کند مشابه برنامه‌ای که برای سمند پیاده کرد، محصولی با استفاده از پلتفرم خارجی برای پاسخ به مشتریان داخلی بسازد. این موضوع باتوجه‌به قرارداد بین ایران‌خودرو و گروه پژو سیتروئن منع قانونی ندارد؛ قراردادی که بعد از برجام منعقد شد.گروه صنعتی ایران‌خودرو نامی پارسی را برای محصول جدید خود برگزیده است. در زبان پارسی، نام تارا به‌معنی ستاره است. این واژه ریشه ایرانی دارد و در برخی زبان ها نیز به‌معنی مردمک چشم و ملکه است. در کشورهای پارسی‌زبان، تارا برای نام‌گذاری افراد نیز استفاده می‌شود. دیگر نکته مهم درباره‌ی تارا، رونمایی نسخه‌های پیش‌تولید (پروتوتایپ) تا این لحظه است. در تیر ۱۳۹۹ و بهمن ۱۳۹۸، محصول جدید ایران‌خودرو برای خبرنگاران و تعدادی از مسئولان عالی‌رتبه کشور رونمایی شد؛ اما خودروهای به‌نمایش گذاشته شده، کاملا مشابه نبودند

در طراحی نمای رو‌به‌رو، تارا ادامه‌دهنده‌ی سبکی است که دنا و دناپلاس آغاز کردند. تمامی این خودروها، خصوصا دنا، شباهت بسیار زیادی به فورد موستانگ دارند. جالب‌تر اینکه دنا در قسمت جلوپنجره به‌طور نامحسوسی شبیه موستانگ ۲۰۱۳ است؛ اما تارا در طراحی چراغ‌های اصلی، چیدمان روشنایی روز و سپر جلو، شباهتی انکار‌ناپذیر به نسل جدید موستانگ دارد و آ نرا به کپی ناشیانه از محصولی آمریکایی تبدیل می‌کند.

Ikco K132 /  ایران خودرو کی132 نمای روبرو مستقیم

در نمای پشت نیز، حالت پیوسته برای چراغ‌های عقب وجود دارد که در عین زیبایی، کمی به دوج چارجر شبیه است. البته نباید فراموش کنیم حجم‌دهی بدنه، خصوصا برای نمای عقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل گرفته و خطوط برجسته روی درها (از گِل‌گیر جلو تا لبه صندوق و پایین در جلو تا سپر عقب) فراتر از خودروهای معمول ساخت ایران هستند. درمجموع، می‌توان به طراحی بدنه‌ی تارا، به‌ویژه به‌عنوان محصولی حاصل کار شرکت داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن بود که مشتری ایرانی را جذب می‌کند.

  • تصویر  رسمی ایران خودرو K132  نمای پشت
  • تصویر  رسمی ایران خودرو K132  نمای روبرو مستقیم

قیمت احتمالی ایران‌خودرو تارا در سال ۱۴۰۰ 

گروه صنعتی ایران‌خودرو در تابستان ۱۳۹۹ شرایط فروش مشارکت در تولید تارا و سایر محصولات خود را اعلام کرد. بنابر اعلام رسمی ایران‌خودرو، پیش‌پرداخت تارا ۱۱۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای مدل دنده‌دستی و ۱۴۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای نسخه خودکار است. موعد تحویل هم در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ ماه بعد از ثبت‌نام خواهد بود؛ درحالی‌که قیمت نهایی خودرو، هنگام تکمیل وجه در سال آینده اعلام خواهد شد.

 

ایران‌خودرو پس از بررسی‌های کارشناسی، نام ایرانی تارا به معنی ستاره را با تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب کرد. این شرکت برای گزینش نام مناسب اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبان‌شناختی، از میان اسامی مختلف، پالایش‌های اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام «تارا» برای این خودرو را برگزید.

ایران خودرو تارا


 
مهمترين ويژگي هاي برجسته خودرو تارا  شامل:
ايمن:

  • ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS، HSA، ESC،EBA
  • كيسه هواي ايمني (Airbag) راننده و سرنشين

 
خانوادگي و راحت :

  • گيربكس 6 سرعته اتوماتيك
  • فرمان برقي
  • صندوق عقب جادار
  • صندلي‏هاي جلو برقي
  • دوربين ديد عقب
  • آينه‏ هاي برقي تاشونده راهنمادار
  • سيستم هشداردهنده
  • كروز كنترل
  • سان روف
  • چراغ روشن كننده فضاي پايين داخل كابين (Foot lamp)      
  • سيستم تهويه هواي برقي
  • ورود بدون كليد و استارت دكمه اي
  • Front Armrest
  • بازکننده درب صندوق عقب از راه دور
  •  نشاندهنده تغيير دنده (GSI)

زيبا و به روز:

  • رينگ آلومينيومي  دو رنگ
  • طراحي به روز و زيبا
  • چراغ هاي جلو مجهز به لامپ نئون و چراغ روز ( Day Light)
  • چراغهاي عقب به روز و زيبا
  • فرمان چرم و دسته دنده چرم
  • کاور پلاستيکی موتور 
  • موتور عالی و قویتر از هر ماشین 

    تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

    پنج شنبه هفته گذشته، گروه صنعتی ایران خودرو مراسم تست و بررسی تارا دنده ای را در پیست اتومبیلرانی آزادی تهران برای اصحاب رسانه برگزار کرد. حال در این گزارش به سراغ اعلام نتیجه تست اولیه و بررسی این سدان جدید توسط اسب بخار رفته ایم.

    به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تارا دنده ای اولین عضو از پلتفرم IKP1 یا همان PF1 بومی سازی شده است که این روزها وارد جاده های کشور شده و در اختیار خریداران قرار گرفته است. در حال حاضر ایران خودرو، نمونه دنده دستی تارا را با قیمتی نزدیک به ۲۹۲ میلیون تومان به دست خریداران می رساند. با وجود اینکه سند تمام تاراهای تحویلی در رهن ایران خودرو بوده و بر اساس قوانین کمیته خودرو، فروش این دسته از محصولات به مدت یکسال ممنوع است، می بینیم که برخی افراد تارا دنده ای را با قیمتی در محدوده ۳۴۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد برای فروش گذاشته اند.

    پس از آغاز عرضه تارا دنده ای به بازار از سوی ایران خودرو، این شرکت خودروساز برنامه تست رانندگی با محصول جدید خود را در پیست آزادی تهران برگزار کرد. با توجه به شرایط پیست رانندگی و مدت زمان استفاده از خودرو توسط هر راننده، بدیهی است که تها برخی ویژگی های خودرو در تست ها نمایان می شود و برای فهمیدن سایر ویژگی های خودرو نیاز است تا محصولی چون تارا دنده ای در ترافیک های شهری، مسیرهای رایج جاده ای و در کاربری های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

    برای همین با توجه به تست های انجام شده در پیست آزادی توسط خبرنگار اسب بخار، نکات و اطلاعات به دست آمده در گزارش زیر به مخاطبان ارائه شده است.

    حتماً ببینید: معرفی ویدیویی تارا دنده ای در اسب بخار

    نگاهی به ظاهر و طراحی تارا :

    همان طور که می دانید، گروه صنعتی ایران خودرو امتیاز پلتفرم PF1 گروه PSA را در دوران برجام به دست آورد و سپس بر روی این پلتفرم جهانی، سازه های معروف به IKP1 را برای خود توسعه داد. تارا نیز اولین محصول از این خانواده پلتفرم بوده که در بسیاری از اجزا مشابه به پژو ۳۰۱ فاز دوم (فیس لیفت) است. به گفته مهندسان ایران خودرو، تارا در بخش طراحی جلو از خطوط صورت یوز ایرانی الهام گرفته و در بخش عقب نیز، نماد بناهایی چون تئاتر شهر تهران، برج میلاد و… در کاسه چراغ های آن رعایت شده است.

    با ارائه این توضیحات از سوی مهندسان ایران خودرو، همچنان حسی دوگانه در جامعه نسبت به طراحی بیرونی تارا وجود دارد. برخی ظاهر این سدان را جذابتر از خودرویی مانند پژو ۳۰۱ می دانند و برخی دیگر، سادگی این محصول جدید در بحث طراحی را مورد انتقاد قرار می دهند. البته که ایران خودرو قصد دارد تا در ماه های آتی نسخه اتوماتیک تارا را با جلو پنجره، رینگ و تریم داخلی جدید به بازار عرضه کند و احتمالاً همین تغییرات نه چندان پیچیده می توان جمع موافقان با تارا افزایش دهد.

    حتماً ببینید: معرفی ویدیویی پژو ۳۰۱ فیس لیفت مونتاژی در اسب بخار

    در بحث طراحی کابین هم تارا تفاوت خاصی با پژو ۳۰۱ ندارد و تنها در بخش غربیلک فرمان متفاوت نسبت به نسخه فرانسوی است. همچنین الگوی رودری های تارا مشابه به نسخه دوم ۳۰۱ بوده و سبکی جدیدتر دارد. با این حال تارا به عنوان پرچمدار محصولات ایران خودرو این توقع را ایجاد کرده است که نسبت به خودروهای هم رده بالاتر باشد. همین توقع که به جا به نظر می رسد، تا حدی با سبک طراحی داخلی تارا در تناقض است. زیرا بسیاری بر این باور هستند که باید طراحان و مهندسان ایران خودرو، سبکی به روزتر را برای کابین این سدان کلاس C انتخاب می کردند و تمام الگوهای اقتصادی کابین پژو ۳۰۱ را مانند یک پارچه بودن محل قرارگیری تنظیم شیشه بالابرها (که در بخش کنسول میانی دیده می شود) در تارا پیاده سازی نمی کردند.

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • بررسی قوای محرکه تارا دنده ای ایران خودرو :

    تارا در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 پلاس مجهز است. این پیشرانه ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند. البته که توان اسمی این پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن متر اعلام می شود. پیشرانه TU5 پلاس تارا که روی رانا پلاس جدید هم دیده می شود، به فناوری هایی مانند زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و پمپ روغن متغییر مجهز است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ در آن رعایت شده است. توان این پیشرانه در نسخه دنده دستی تارا با جعبه دنده ۵ سرعته BE4 پلاس به چرخ های جلوی این سدان ملی انتقال پیدا می کند. مهندسان ایران خودرو می گویند که این جعبه دنده با ارتقایی نسبت به BE4 مواجه شده است و از سویی در سال آتی نسخه ۶ دنده دستی تارا هم به بازار معرفی می شود.

    با توجه به تست انجام شده از سوی اسب بخار در پیست اتومبیلرانی آزادی می توان گفت که پیشرانه TU5 پلاس نسبت به TU5 معمولی با تولید صدای کمتری همراه بوده و همین مسئله نکته ای مثبت به حساب می آید. همچنین می توان تا ۶۲۰۰RPM به این پیشرانه در تارا دنده دستی فشار آورد و از سوی به لطف وجود سامانه VVT-i شاهد هستیم که لرزش پیشرانه در دورهای پایین کمتر شده و از سویی نوسان گاز در فشار حداکثری با کاهش قابل توجهی مواجه گردیده است.

    وقتی که صحبت از ارتقای جعبه دنده BE4 به میان می آید، این توقع وجود دارد تا برخی ویژگی های جدید و اصلاحات اساسی در این سیستم انتقال قدرت دیده شود. با وجود اینکه عملکرد جعبه دنده تارا نسبت به نسل های قبلی این سیستم انتقال قدرت نرم تر و روان تر شده است، اما همچنان باید گفت که نوع قرارگیری دسته دنده در موقعیت های مورد نظر با سفتی بیشتری نسبت به جعبه دنده هایی چون JHQ و ۵F18 است. همچنین فاصله جایگاه هر دنده نسبت به دنده قبلی و بعدی تا حدی زیاد بوده و همین مسئله باعث می شود که با وجود نرمی قابل قبول در هنگام تعویض دنده، زمان بیشتری صرف اعمال دنده های مثبت و منفی شود.

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • همچنین موقعیت دنده های فرد (دنده ۱ و ۳ و ۵) فاصله زیادی با موقعیت راننده دارد و همین نکته سبب شده تا با تنظیم اصولی صندلی راننده برای افرادی با قد کمتر از ۱۷۵ سانتی متر، اعمال این دنده ها به تحرک بیشتری نیاز داشته باشد. به عبارت ساده تر در بسیاری مواقع نیاز است که در کنار جا به جایی دست راست برای رفتن به دنده های فرد، کمی هم بدن خود را به جلو بیاورید. البته باید گفت که این نکته موضوع آنچنان منفی و خاصی به حساب نمی آید و این روزها در بسیاری از خودروهای دنده ای بازار دیده می شود. اما توقع می رود که محصول جدید ایران خودرو در جایگاه یک پرچمدار سدان های ملی، با چنین چالش نه چندان پیچیده ای مواجه نباشد.

    در مورد هماهنگی پیشرانه TU5 پلاس با جعبه دنده BE4 پنج سرعته در تارا باید گفت که اتفاق مناسبی افتاده و با وجود سنگین بودن ضریب دنده های یک و دو، مجموع عملکرد جعبه دنده در دورهای مختلف خوب و قابل قبول است.

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • در مورد توان حرکتی تارا در پیست آزادی می توان گفت که این خودرو تا حد قابل قبولی موفق ظاهر شده است. البته باید توجه کرد که با یک سدان کلاس C و ۱۱۳ اسب بخار با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر طرف هستیم و از سویی مسیر پیست آزادی فاقد هرگونه ناهمواری و شیب است. با این وجود می توان امتیاز منطقی را به تارا دنده دستی و عملکردش در بحث قوای محرکه اعطا کرد. اما باید به این نکته هم اشاره نمود که در تارا دنده دستی هم اتفاقی مشابه به محصولاتی چون دنا پلاس، شاهین، رانا پلاس و… افتاده است. قوانین جدید استاندارد آلایندگی یورو ۵ سبب شده تا خودروسازان برای تطبیق سریع خودرو با دستور العمل های محیط زیستی، یکی از روش های رایج محدودسازی را انتخاب کنند. با وجود اینکه تارا و سایر خودروهای نام برده دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ هستند و اعداد اعلام شده در مورد توان پیشرانه هایشان هم قابل دستیابی است، اما می بینیم که در خودروهای یورو ۵ داخلی جدید با نوسان های مختلفی در بحث توان خروجی در دورهای فراتر از ۲۷۰۰RPM تا ۵۰۰۰RPM مواجه هستیم. همین مسئله سبب می شود تا این خودروها بر خلاف آنالیزهای تئوری، در عمل آنچنان شتاب ایده آل و قابل توجهی را در اختیار راننده نگذارند. برای همین شاید بهتر باشد تا خودروسازانی مانند ایران خودرو، سایپا، گروه بهمن، کرمان موتور و… دقت بیشتری را برای تطبیق نرم افزاری محصولاتشان با استاندارد آلایندگی یورو ۵ به خرج بدهند و با این رویکرد، بازدهی پیشرانه را در محدوده انتظار مشتری نگاه دارند و همچنین به کاهش مصرف سوخت، کمک بیشتری کنند.

    البته باید اشاره کرد که با توجه به شرایط پیست آزادی و کلاس فنی تارا، امکان ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فراهم نبود و نمی توان به صورت قطعی در مورد عدد دقیق شتاب تارا دنده دستی در تهران اظهار نظر کرد. با این حال در چند روز گذشته ویدیویی از شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تارا دنده ای در پیست آزادی در فضای مجازی منتشر شده و عدد این شتاب نیز ۱۷ ثانیه اعلام می شود. اما لازم به شفاف سازی است که این کلیپ بریده شده، مربوط به ویدیوی تست سیستم کنترل پایداری تارا توسط اسب بخار در مراسم روز پنج شنبه بوده و اگر به نسخه کامل این ویدیو در اینستاگرام اسب بخار مراجعه کنید، متوجه می شوید که هدف از این قابل تصویر نمایش فعال شدن سیستم کنترل پایداری خودرو در سرعت های فراتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده و ارتباطی به شتاب گیری تارا ندارد. همچنین با دقت بیشتر می توان متوجه شد که در این ویدیو به خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نمی رسد و خودرو زودتر از زمان مدنظر به دنده ۳ می رود.

  • آمار تولید و قیمت مصوب ایران خودرو تارا دنده ای خرداد 1400

  • آمار تولید و قیمت مصوب ایران خودرو تارا دنده ای خرداد 1400

  • فضای کابین تارا و راحتی سرشینان :

    در ویدیوی معرفی تارا دنده ای توسط اسب بخار نیز به طور کامل در مورد فضای کابین این سدان جدید توضیح داده شد. کابین تارا را می توان جز کاربردی ترین و جادارترین کابین های سدان های کلاس C دانست. با وجود فاصله محور کمتر از تارا نسبت به خودرویی چون دنا پلاس، شاهد هستیم که فضای پا و سر سرنشیان در این محصول جدید بهتر از سدان های قبلی ایران خودرو است. همچنین به خاطر الگوبردای کامل صندلی های تارا (در بحث طراحی و مهندسی) از صندلی های پژو ۳۰۱، می بینیم که ارگونومی خوبی در بخش زیرین و پشتی صندلی های جلو و عقب این خودرو وجود دارد. فضای صندوق عقب تارا هم به نسبت بسیاری از سدان های کلاس C بزرگتر است و می توان بیش از ۶۰۰ لیتر بار را در عقب این خودرو جای داد. همچنین به لطف صندلی های تاشو ردیف عقب تارا، امکان افزایش فضای بار هم وجود دارد.

    با وجود نصب صندلی های به نسبت راحت در تارا و فضای مناسب برای سرنشیان، نبود زیر آرنجی جلو و عقب نیز در نسخه دنده ای این سدان ایران خودرویی کاملاً احساس می شود. در صورتی که زیرآرنجی میانی در تارا دنده ای نصب می شود، می توان امتیاز این سدان را در بحث راحتی سرنشیان و راننده افزایش داد.

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • همچنین با وجود اینکه تنظیمات سیستم صوتی، دکمه های کروز کنترل و دکمه های سیستم تهویه در دسترس راننده است، اما می بینیم که به خاطر سبک طراحی اقتصادی کابین پژو ۳۰۱، سیتروئن C3-XR و تارا محل قرارگیری دکمه های شیشه بالابر، فلاشر، قفل مرکزی و تنظیمات آینه های جانبی آنچنان ایده آل و مناسب نیست. توقع می رود که در تارا به عنوان پرچمدار محصولات ایران خودرو، حداقل دکمه های شیشه بالابر بر روی درها نصب شود و دسترسی راحتتری به این دکمه های کاربردی در تارا دنده ای و اتوماتیک وجود داشته باشد.

    امکانات رفاهی در تارا ایران خودرو :

    هر چقدر که تارا اتوماتیک می توان در بحث امکانات رفاهی نظر مشتریان را جلب کند، از آن طرف تارا دنده دستی در این موضوع قوی ظاهر نشده است. سانروف، سنسور نور و باران، صندلی برقی، تریم داخلی چرم و پارچه، دوربین عقب، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی و… از جمله امکاناتی است که ایران خودرو برای تارا اتوماتیک در نظر گرفته است.

    اما در تارا دنده ای تنها امکانات رفاهی مانند فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه، تهویه الکتریکی دستی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، شیشه ها و آینه های برقی، چراغ روشنایی روز، نمایشگر و راهنمای تعویض دنده GSI، سنسور پارک عقب و… دیده می شود. با توجه به قیمت نسخه دنده دستی تارا، توقع می رود که امکاناتی مانند دوربین دنده عقب، زیرآرنجی ردیف جلو، تهویه اتوماتیک و سانروف در این خودروی جدید وجود داشته باشد. همچنین نصب رینگ های فولادی نسل جدید هم، آنچنان ظاهر جذابی را برای تارا دنده ای فراهم نکرده و شاید بهتر باشد که ایران خودرو به صورت رسمی، از رینگ های آلومینیومی در این سدان ملی استفاده کند.

    اما در مورد عملکرد امکانات رفاهی موجود در تارا دنده دستی باید گفت که ویژگی های قابل مشاهده، تا میزان قابل توجهی خوب کار می کنند. به عنوان مثال نمایشگر لمسی تارا کیفیت خوب و مناسبی دارد و با وجود نبود سیستم صوتی حرفه ای، کیفیت خروجی صدا قابل قبولی را در اختیار سرنشینان می گذارد. همچنین سامانه نمایش وضعیت دنده ها و راهنمای تعویض دنده GSI در این خودرو به خوبی کار می کند و دستورهای اعلامی از سوی این سامانه به راننده، مطابق به نوع رانندگی و در راستای رسیدن به مصرف سوخت ایده آل است.

    با وجود اینکه در روز تست تارا در پیست آزادی تهران، دمای هوا فراتر از ۳۵ درجه سانتی گراد بود و از سویی در بیشتر مواقع، فشار بیش از حد متعارفی بر پیشرانه خودروهای تست وارد می شد، با عملکرد خوب سیستم تهویه رو به رو شدیم. در کنار پرتاب باد مناسب سیستم تهویه تارا، خنکی خوبی هم توسط کمپرسور کولر در کابین ایجاد می شد و در اکثر مواقع، عملکرد سیستم تهویه تارا یکنواخت و قابل قبول بود. البته با توجه به وجود سیستم بخارزدای اتوماتیک در سیستم تهویه الکتریکی و دستی تارا، باید دقت کارکرد این قابلیت در روزهای سرد زمستان مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان به طور کامل در مورد ساختار تهویه این سدان جدید اظهار نظر کرد.

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • ایمنی، برگ برنده تارا نسبت به سایر رقبای داخلی :

    تارا دنده دستی سبک جدیدی از تولید سدان ها را در ایران خودرو تجربه می کند. فرایند جوش سرد، جوش لیزری و استفاده از ورق های جدید در سازه تارا سبب شده تا در کنار افزایش دقت تولید، جذب و دفع نیروی ضربه با استانداردهای بهتری در هنگام تصادف تارا اتفاق بیافتد. در کنار آن، تارا در نسخه دنده ای توانسته تا استانداردهای ECE را به دست آورد و امتیازهایی مشابه به پژو ۳۰۱ در تست های سری R داشته باشد. البته باید گفت که پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه آنچنان در بحث ایمنی ایده آل نیستند. اما توانسته اند تا در جایگاه سدان های اقتصادی (کمتر از ۱۵ هزار دلار) ایمنی قابل قبولی را در هنگام تصادف ها و ساختار پیشگیری از تصادف از خود نشان دهند. با این وجود می توان گفت که تارا دنده ای هم به خاطر پشت سر گذاشتن تست های ECE، می توان در جایگاه یک سدان ایمن تر از بیشتر سدان های داخلی قرار بگیرد. در حال حاضر سایپا شاهین و ایران خودرو تارا از جمله محصولات جدید صنعت خودروی ایران هستند که مجوزهای ECE را اخذ کرده اند.

    تارا دنده ای در بحث ایمنی به دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سامانه ترمز ABS، EBD، BA، سامانه کنترل و مدیریت پایداری الکتریکی، سامانه پیشگیری از هرزگردی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است. در نسخه اتوماتیک تارا نیز کیسه های هوای جانبی سرنشیان جلو نیز به این سدان اضافه شده است.

    با توجه به تست های انجام شده در پیست آزادی، می توان گفت که عملکرد ترمزهای تارا مناسب و خوب است و نمی توان ایرادی از آن گرفت. همچنین با وجود ساختار نه چندان پیچیده در سیستم تعلیق تارا، با حرکت های عرضی منطقی در این خودرو مواجه هستیم و عدم تعادل بیش از حدی در شرایط اضطراری در این محصول جدید ایران خودرو دیده نمی شود. باید به این نکته توجه داشت که امکان بررسی عملکرد سیستم تعلیق در مواجهه با چاله ها و دست اندازها در پیست آزادی فراهم نبود و صرفاً می توان به خاطر شرایط تست، در مورد رفتار سیستم تعلیق در بخش پایداری غیر الکتریکی اظهار نظر کرد. 

    اما برتری تارا نسبت به سایر رقبا آن جایی به نمایش در می آید که سیستم کنترل و مدریت پایداری این محصول بررسی می شود. خوشبختانه پیست آزادی تهران می توانست تا در بحث پایداری الکتریکی تارا دنده ای را به چالش بکشد و همین موضوع سبب شد تا شناخت بهتری را از ایمنی و هندلینگ تارا به دست آوریم. تارا دنده ای به سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز است و می توان هرزگردی چرخ ها را هم مدیریت کند. این سیستم که از پژو ۳۰۱ و خانواده PSA برای تارا و پلتفرم IKP1 ایران خودرو گرفته شده است، جز نسل نهم ساختارهای مدیریت الکتریکی پایداری خودروها به حساب می آید. همین موضوع سبب شده تا تارا دنده ای در کنار داشتن ایمنی بیشتر نسبت به رقبای فاقد این قابلیت، ویژگی متمایزی را نسبت به برخی رقبای چینی و غیر چینی برخوردار باشد.

    اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، باید بگوییم که اکثر سیستم های کنترل پایداری موجود در خودروهای کمتر از یک میلیارد تومان در هنگام مواجهه با عدم پایداری و بروز هرزگردی، فعالیت دریچه گاز را متوقف می کنند و با اعمال نیرو بر ترمزها سعی بر حفظ پایداری خودرو می نمایند. این اتفاق سبب می شود که در هنگام فعال شدن سامانه کنترل پایداری الکتریکی، خودرو با کاهش سرعت قابل توجه و ثبات نزدیک به سکون مواجه شود. به عبارت ساده پایداری و ایمنی خودرو با کاهش شدید سرعت که در شرایط اضطراری منجر به توقف خودرو می شود، فراهم می گردد و به این روش سامانه های کنترل پایداری الکتریکی از بروز سانحه جلوگیری می کنند.

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • تست و بررسی ایران خودرو تارا دنده ای در پیست آزادی

  • در مورد سیستم کنترل و مدیریت پایداری الکتریکی تارا باید گفت که امکان قطع این سامانه صرفاً در سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت امکان پذیر است و نمی توان در سرعت های بیشتر از این عدد، سیستم کنترل پایداری را از مدار خارج کرد.

    اما تارا به خاطر داشتن نسل جدید سیستم های کنترل پایداری در کنار اینکه می تواند در شرایط اضطراری خودرو را به سمت توقف و ثبات هدایت کند، قابلیت این را دارد تا مدیریت پایداری را در سرعت های مختلف از خود نشان بدهد. با توجه به تست های انجام شده در پیست آزادی، سیستم کنترل پایداری تارا به جای قطع کامل فعالیت دریچه گاز، عملکرد آن را با کاهش بازدهی همراه می کند و در شرایط مختلف دستوری متفاوت را به آن می دهد. همین مسئله باعث می شد در پیچ های پیست آزادی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی تارا خودرو را متوقف نکند و صرفاً با تغییر رفتار دریچه گاز و اعمال نیرو بر روی ترمزها، خودرو را در مسیر حفظ کند و مانع از ادامه حرکت راننده نشود. این اتفاق سبب می شود که عدم پایداری های جزئی و کم فرمانی ها، با توقف و کاهش شدید سرعت خودرو همراه نشود و راننده تارا بتواند تا در مسیر خود به حرکت ادامه دهد. در تست های انجام شده در پیست آزادی، تارا دنده ای با محدوده سرعت ۷۰ تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت هنگام رو به رو شدن با پیچ ها U به خاطر عملکرد سیستم کنترل پایداری با افت توان و توقف همراه نمی شد و این امکان وجود داشت تا راننده نقطه ورود به پیچ و خروج از پیچ را بر اساس محاسبه های خود طی کند. البته که اگر سرعت به بیش از محدوده مورد نظر می رسید، سیستم کنترل پایداری تارا برای جلوگیری از بروز عدم تعادل کامل به شکل قابل توجهی وارد عمل می شد و در این مرحله فعالیت دریچه گاز را متوقف می کرد.


سلام لطفاً نظر فراموش نشه.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

ممنونم ممنونم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

تارا بهترین ماشین ایرانی است.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

راست می‌گویی!!!!!

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

چی به درد من خورد؟؟؟؟؟؟؟؟

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

شركت ايران‌خودرو با تكيه بر دانش مهندسين و متخصصين ايراني و در راستاي پاسخگويي به نياز بازار و جلب رضايت مشتريان، اقدام به توليد خودروي جديدي نموده است.

تارا ، خودرويي سدان در كلاس ابعادي C است كه با بهره گيري از طراحي به روز و زيبا ، جلوه اي با شكوه، دوست داشتني و قدرتمند از توان طراحي متخصصان اين شركت را به رخ مي كشد .
اين خودرو، علاوه بر زيبايي از استانداردهاي ايمني بالايي برخوردار بوده و ايمن ترين خودرو توليد شده در شركت ايران خودرو مي باشد.
اين خودرو خانوادگي، در دو مدل با گيربكس دستي و اتوماتيك، تجربه رانندگي راحت و دلنشيني را به ارمغان مي‌آورد، و با دارا بودن استاندارد آلايندگي يورو5، يكي از سازگارترين خودروهاي ايران با محيط زيست است.

مهمترين ويژگي هاي برجسته خودرو تارا شامل:
ايمن:

ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS، HSA، ESC،EBA
كيسه هواي ايمني (Airbag) راننده و سرنشين

خانوادگي و راحت :

گيربكس 6 سرعته اتوماتيك
فرمان برقي
صندوق عقب جادار
صندلي‏هاي جلو برقي
دوربين ديد عقب
آينه‏ هاي برقي تاشونده راهنمادار
سيستم هشداردهنده
كروز كنترل
سان روف
چراغ روشن كننده فضاي پايين داخل كابين (Foot lamp)
سيستم تهويه هواي برقي
ورود بدون كليد و استارت دكمه اي
Front Armrest
بازکننده درب صندوق عقب از راه دور
نشاندهنده تغيير دنده (GSI)
زيبا و به روز:

رينگ آلومينيومي دو رنگ
طراحي به روز و زيبا
چراغ هاي جلو مجهز به لامپ نئون و چراغ روز ( Day Light)
چراغهاي عقب به روز و زيبا
فرمان چرم و دسته دنده چرم
کاور پلاستيکی موتور
این همه چیز دیگه چی می خواهی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیارسال
حسن مجتبی احمدی شركت ايران‌خودرو با تكيه بر دانش مهندسين و متخصصين ايراني و در راستاي پاسخگويي به نياز بازار و جلب رضايت مشتريان، اقدام به توليد خودروي جديدي نموده است. تارا ، خودرويي سدان در كلاس ابعادي C است كه با بهره گيري از طراحي به روز و زيبا ، جلوه اي با شكوه، دوست داشتني و قدرتمند از توان طراحي متخصصان اين شركت را به رخ مي كشد . اين خودرو، علاوه بر زيبايي از استانداردهاي ايمني بالايي برخوردار بوده و ايمن ترين خودرو توليد شده در شركت ايران خودرو مي باشد. اين خودرو خانوادگي، در دو مدل با گيربكس دستي و اتوماتيك، تجربه رانندگي راحت و دلنشيني را به ارمغان مي‌آورد، و با دارا بودن استاندارد آلايندگي يورو5، يكي از سازگارترين خودروهاي ايران با محيط زيست است. مهمترين ويژگي هاي برجسته خودرو تارا شامل: ايمن: ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS، HSA، ESC،EBA كيسه هواي ايمني (Airbag) راننده و سرنشين خانوادگي و راحت : گيربكس 6 سرعته اتوماتيك فرمان برقي صندوق عقب جادار صندلي‏هاي جلو برقي دوربين ديد عقب آينه‏ هاي برقي تاشونده راهنمادار سيستم هشداردهنده كروز كنترل سان روف چراغ روشن كننده فضاي پايين داخل كابين (Foot lamp) سيستم تهويه هواي برقي ورود بدون كليد و استارت دكمه اي Front Armrest بازکننده درب صندوق عقب از راه دور نشاندهنده تغيير دنده (GSI) زيبا و به روز: رينگ آلومينيومي دو رنگ طراحي به روز و زيبا چراغ هاي جلو مجهز به لامپ نئون و چراغ روز ( Day Light) چراغهاي عقب به روز و زيبا فرمان چرم و دسته دنده چرم کاور پلاستيکی موتور این همه چیز دیگه چی می خواهی
حداقل باید می رفت از تو یه سایتی یکم توضیحات بیشتر پیدا می کرد

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیارسال
حسن مجتبی احمدی توضیحات کامل است لطفاً جو الکی نندازید . !!!!!!!
اگه توضیحات این مطلب کامل هست توضیحات این مطلب چیه؟ :
https://www.hedayatmizan.ir/site/content/48128

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

msab3F اگه توضیحات این مطلب کامل هست توضیحات این مطلب چیه؟ : https://www.hedayatmizan.ir/site/content/48128
بچه اون یه ماشین دیگه است ربطی نداره



این هارا همه را خودت یک بار هم نخواندی مطمعنم !!!!!

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیارسال
حسن مجتبی احمدی بچه اون یه ماشین دیگه است ربطی نداره این هارا همه را خودت یک بار هم نخواندی مطمعنم !!!!!
انتظار داری بیام تارا رو بذارم؟
من منظورم اینه که تو حداقل باید میی رفتی از یه سایت دیگه ای غیر از سایت ایران خودرو یکم توضیحات پیدا می کردی مثلا: https://b2n.ir/ikco-tara-ahmadi

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

msab3F حداقل باید می رفت از تو یه سایتی یکم توضیحات بیشتر پیدا می کرد
انقدر زیاد بود که ۴ روز داشتم می خوندمش تازه کامل کامل هست هیچی کم نداره

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

حسن مجتبی احمدی شركت ايران‌خودرو با تكيه بر دانش مهندسين و متخصصين ايراني و در راستاي پاسخگويي به نياز بازار و جلب رضايت مشتريان، اقدام به توليد خودروي جديدي نموده است. تارا ، خودرويي سدان در كلاس ابعادي C است كه با بهره گيري از طراحي به روز و زيبا ، جلوه اي با شكوه، دوست داشتني و قدرتمند از توان طراحي متخصصان اين شركت را به رخ مي كشد . اين خودرو، علاوه بر زيبايي از استانداردهاي ايمني بالايي برخوردار بوده و ايمن ترين خودرو توليد شده در شركت ايران خودرو مي باشد. اين خودرو خانوادگي، در دو مدل با گيربكس دستي و اتوماتيك، تجربه رانندگي راحت و دلنشيني را به ارمغان مي‌آورد، و با دارا بودن استاندارد آلايندگي يورو5، يكي از سازگارترين خودروهاي ايران با محيط زيست است. مهمترين ويژگي هاي برجسته خودرو تارا شامل: ايمن: ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS، HSA، ESC،EBA كيسه هواي ايمني (Airbag) راننده و سرنشين خانوادگي و راحت : گيربكس 6 سرعته اتوماتيك فرمان برقي صندوق عقب جادار صندلي‏هاي جلو برقي دوربين ديد عقب آينه‏ هاي برقي تاشونده راهنمادار سيستم هشداردهنده كروز كنترل سان روف چراغ روشن كننده فضاي پايين داخل كابين (Foot lamp) سيستم تهويه هواي برقي ورود بدون كليد و استارت دكمه اي Front Armrest بازکننده درب صندوق عقب از راه دور نشاندهنده تغيير دنده (GSI) زيبا و به روز: رينگ آلومينيومي دو رنگ طراحي به روز و زيبا چراغ هاي جلو مجهز به لامپ نئون و چراغ روز ( Day Light) چراغهاي عقب به روز و زيبا فرمان چرم و دسته دنده چرم کاور پلاستيکی موتور این همه چیز دیگه چی می خواهی
بله درسته

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

عالی بود دستت درد نکند

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

نمايش ديدگاه‌هاي بيشتر...

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران