مقالات

به نام خدا

آشنایی با ۱۵ پرنده ی عجیب که عجیب ترین منقارها را دارند!

!


خلاصه :

۱۵ پرنده منقار دار عجیب

۱- اسکیمر سیاه (Black Skimmer)

یک پرنده دریایی بالدار از گونه پرستوک دریایی که با پرواز کم روی سطح آب و غوطه ور کردن فک پایین چاقو مانند خودش در آب تغذیه می کند.

اسکیمر سیاه

اسکیمر یا کف گیر سیاه در بین پرندگان ساحلی و واقعاً در بین همه پرندگان آمریکای شمالی منقار منحصر به فردی دارد. منقاری بزرگ و در عین حال بسیار نازک که فک پایین آن از فک فوقانی بسط یافته است. این ویژگی ها با نحوه گرفتن غذا توسط این پرنده سازگاری یافته است. هنگام پرواز فک پایین را در آب فرو می برد و ماهی را کف گیری می کند. بعد از اینکه این پرنده منقار نازک تیغی پایینی خودش را در آب فرو برد  وماهی را لمس کرد با فک بالایی آن را می قاپد. اسکیمر تنها گونه از پرندگان در آمریکای شمالی و جنوبی است که از چنین تکنیک جستجوی غذا برخوردار است.

 

۲- هورنبیل کرگدنی (Rhinoceros Hornbill)

یک گونه هورنبیل (منقار شاخی) بزرگ آسیای جنوب شرقی با پرهای سیاه و سفید و یک چیز عجیب شبیه شاخ روی سرش

منقار پرندگان هورنبیل کرگدنی

هورنبیل کرگدنی نامی باورنکردنی مثل منقار باورنکردنی اش دارد. در بالای منقار این پرندگان هورنبیل یک چیزی به شکل کاسک یا کلاه خود وجود دارد که مانند شاخ کرگدن، منحنی رو به بالا است از این رو این پرنده به این نام خوانده می شود. این پرنده از منقار محکم خود برای چیدن میوه از شاخه های نازک درخت و از کلاه  عجیب خود به عنوان محفظه ای برای تقویت صدای خودش استفاده می کند.

 

۳- کفچه نول بشاش یا گلگون (Roseate Spoonbill)

پرنده ای بلند و سفید یا مایل به صورتی از خانواده لک لک گرمسیری که دارای یک منقار بلند با نوک تخت بسیار پهن است.

کفچه نول بشاش یا گلگون

به راحتی می توان حدس زد که این پرنده چگونه نام عمومی خود را به دست آورده است. کفچه نول بشاش یکی از چندین گونه کفچه نول است که همه آنها این منقار منحصر به فرد را دارند. آنها از آب شیرین و کم آب ساحلی تغذیه می کند. این پرندگان هنگام حرکت، منقار خود را به این طرف و آن طرف حرکت می دهند و از آن برای بیرون کشیدن مواد غذایی کوچک مانند سخت پوستان، حشرات آبزی و ماهی های کوچک از آب استفاده می کند.

 

۴- کراسبیل قرمز (Red Crossbill)

یک فنچ با یک منقار متقاطع که برای استخراج دانه میوه کاج سازگاری یافته است.  کراسبیل قرمز

کراسبیل قرمز از منقاری استفاده می کند که در اکثر گونه های فنچ انواع تغییر یافته آن مشاهده می شود. اما برای این گونه، این منقار برای دستیابی به منبع اصلی غذایی آن یعنی بذرهایی که در داخل مخروط نگهداری می شوند، ایده آل می باشد. منقار این پرندگان به لطف شکل غیرمعمول خود، می تواند به مخروط های کاملاً بسته نیز دسترسی داشته باشد. پرنده نوک منقار خود را زیر طلبک مخروط قرار می دهد و گاز می گیرد و با این کار آن را را به سمت بالا هل می دهد و دانه را در معرض دید قرار می دهد.

نرها معمولاً دارای پر و بالی به رنگ قرمز و ماده ها دارای پر و بالی به رنگ سبز زیتونی می باشند.

 

۵- شوبیل یا منقار کفشی (Shoebill)

یک لک لک آفریقایی با پرهای خاکستری و یک منقار بسیار بزرگ به شکل کفش چوبی.

شوبیل یا منقار کفشی

نام منقار کفشی  منبع نسبتاً واضحی دارد. این پرنده لک لک مانند دارای یک منقار به شکل یک کفش بزرگ است که برجسته ترین ویژگی این پرنده است. لبه های تیز فک یا آرواره به این پرنده کمک می کند تا طعمه ماهی خود را بکُشد و همچنین پوشش گیاهی صید شده در طول مسیر را دور بریزد. این پرنده همچنین دارای یک قلاب تیز در نوک منقار خود می باشد که باعث می شود بتواند یک باره طعمه ها را بگیرد، خرد کند و سوراخ کند. به عبارت دیگر این پرنده به همان اندازه که به نظر می رسد زمخت و سخت است.

 

۶- تلیله منقار دراز (Long-Billed Curlew)

یک پرنده بزرگ آب رو از خانواده یلوه با یک منقار بلند خمیده و پرهای زینتی رگه دار قهوه ای که اغلب یک صدای متمایز صعودی دو نتی دارد.

منقار پرندگان تلیله منقار دراز

تلیله منقار دراز یک مرغ دریایی آمریکای شمالی است که زمستان ها را در ساحل می گذراند و در علفزارها تولید مثل می کند. منقار بلند آن برای هر دو مکان سازگار است، آنها میگوها و خرچنگهایی را که در گودال های عمیق در گل ولای جزر و مد گیر افتاده اند و همچنین کرم های خاکی را در مراتع می گیرند. منقار این پرندگان یکی از طولانی ترین منقارهای پرندگان ساحلی است که با منقار تلیله ای شرق دور رقابت می کند. منقار ماده نسبت به منقار نر بلندتر بوده و شکل آن کمی متفاوت است. در حالی که منقار نر در تمام طول خود خمیده است، منقار ماده آن از بالا کمی صاف تر است و در انتهای آن منحنی بارزتری وجود دارد.

 

۷- مرغ مگس خوار منقار شمشیری (Sword-Billed Hummingbird)

یک پرنده گرمسیری آمریکایی که از شهد تغذیه می کند و قادر به شناور شدن و پرواز به عقب است و به طور معمول دارای پرهای زینتی رنگارنگ رنگین کمانی است.

مرغ مگس خوار منقار شمشیری

مرغ مگس خوار منقار شمشیری دارای بلندترین منقار نسبت به اندازه بدن در بین پرندگان جهان است. در واقع این تنها پرنده ای است که  منقاری بلندتری از بدن خود دارد. همچنین این پرنده باید سر خود را در یک زاویه به سمت بالا کج کند تا بتواند تعادل برقرار کند. اما نکته مثبت این است که این مرغ مگس خوار می تواند از گل هایی با تاج گل های بلند تغذیه کند و به شهد برسد که سایر گونه های مرغ مگس خوار نمی توانند این کار را انجام دهند.

 

۹- توکو توکان (Toco Toucan)

توکان پرنده میوه خوار گرمسیری آمریکایی با یک منقار عظیم و پرهای زینتی می باشد.

منقار پرندگان توکو توکان

ما هرگز نمی توانیم توکو توکان را از این لیست خارج کنیم. منقار شگفت انگیز این پرندگان حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل سطح بدن او را تشکیل می دهد و برای دستیابی به چیزهای دوردست، خوب است. ممکن است منقار این پرنگان برای کندن پوست میوه ها، تشر زدن به پرندگان و ترساندن شکارچیان نیز خوب می باشد. با این حال ترساندن تنها کاری است که آنها واقعاً می توانند انجام دهند. این منقار از یک لانه زنبوری کراتینه ساخته شده است، بنابراین زیاد سنگین و قوی نیست. اما این ساختار به تنظیم دمای بدن این پرنده نیز کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که با تنظیم جریان خون در منقار، توکان ها می توانند گرمای بیشتری از بدن را آزاد کرده و خنک بمانند.

 

۱۰- توکان منقار وارونه (Keel-Billed Toucan)

توکان پرنده میوه خوار گرمسیری آمریکایی با یک منقار عظیم و پرهای زینتی  می باشد.

توکان منقار وارونه

گونه دیگری از توکان که دارای یک منقار بسیار شگفت انگیز است، توکان منقار وارونه نام دارد که عملکردی مثل منقار توکو توکان دارد اما برخی از رنگ های رنگین کمانی در الگوهای پراکنده به آن اضافه شده اند. شاید به همین دلیل است که به این پرنده توکای منقار رنگین کمانی نیز می گویند.

 

۱۱- پلیکان سفید آمریکایی (American White Pelican)

یک پرنده آبزی بزرگ با یک منقار بلند و عمدتاً دارای پرهای سفید یا خاکستری که یک کیسه قابل توسعه برای جمع کردن ماهی در زیر گلوی خود دارد.

پلیکان سفید آمریکایی

پلیکان ها یا مرغ ماهیخوارها منقارهای های واقعاً شگفت انگیزی دارند. با کیسه ای از پوست که کیسه گلو نامیده می شود و به فک پایینی آنها متصل می شود و به عنوان یک شبکه عمل می کند. این کیسه می تواند ماهی ها را بگیرند و آب را فیلتر کند. نکته جالب در مورد پلیکان سفید آمریکایی این است که در طول فصل تولید مثل، این پرنده منقار خود را بسیار پر زرق و برق می کند. این پلیکان ها روی منقار بالایی خودشان یک شاخ یا کرنا دارند که بعد از تخمگذاری آن را می اندازند. این تنها گونه ای از پلیکان است که چنین زائده ای دارد.

 

۱۲- فلامینگو (Flamingo)

یک پرنده با پاهای بلند و پرهای صورتی یا قرمز مایل به قرمز و پاها و گردن بلند که یک منقار خمیده سنگین دارد که به صورت وارونه در آب نگه داشته می شود تا از موجودات کوچک تغذیه کند.

منقار پرندگان فلامینگوها

فلامینگو یکی از شناخته شده ترین پروفایل ها را دارد. اما ما اغلب برای تحسین آن منقار باورنکردنی متوقف نمی شویم. این منقار به گونه ای طراحی شده است که یک ساختار وارونه مو دار و فیلتر مانند دارد که لاملا (lamellae) نامیده می شود و در فک پایین قرار دارد و به جدا کردن غذا از گل و آب کمک می کند.

 

۱۳- کیوی (Kiwi)

بله نام این پرنده کیوی است، ولی میوه نیست! کیوی یک پرنده نیوزلندی بدون پرواز با پرهای مو مانند که یک منقار خمیده و بلند رو به پایین دارد و سوراخ های بینی حساس در نوک آن وجود دارد.

منقار پرندگان کیوی

کیوی تنها پرنده ای است که سوراخ های بینی اش را در انتهای منقار او قرار دارد. سوراخ های بینی دیگر پرندگان بالاتر و معمولاً نزدیک پایه صورتشان قرار دارد. این پرنده نسبت به اندازه مغز قدامی خودش دارای دومین حس بویایی در میان پرندگان می باشد (کندور یا کرکس آمریکایی در رتبه اول است) به این معنی که یک حس بویایی استثنایی دارد. از این حس بویایی و این سوراخهای بینی مخصوص برای قرار دادن مواد غذایی در بستر برگ استفاده می کند

 

۱۴- پوفین آتلانتیک  (Atlantic Puffin)

 از آب های شمالی و قطب شمال، با سر بزرگ و یک منقار مثلثی عظیم و با رنگ روشن که لانه خود را در گودال ها می سازد.

پوفین آتلانتیک

پوفین (مرغ دریایی به شکل پنگوئن) نام های مستعار دیگری هم دارد و نوارهای قرمز و مشکی پر زرق و برق موجود در منقار منبع نام مستعار این پرنده یعنی دلقک دریا و طوطی دریا می باشد. اما الگوی رنگی پررنگ منقار پوفین آتلانتیک تنها شروع آن چیزی است که  منقار این پرندگان را بسیار خاص می سازد. دندانه هایی در فک پایین وجود دارد که پوفین می تواند هم زمان بیش از ۱۰ ماهی را در حالی که آنها را با زبان خود نگه داشته، حمل کند.

 

۱۵- آووکت آمریکایی (American Avocet)

نوعی مرغ درازپای آبزی با یک منقار باریک و واژگون که پرهای طرح دار برجسته دارد.

آووکت آمریکایی

آووکت آمریکایی ظاهری ظریف و یک منقار بلند، شگفت آور، نازک و کمی خمیده دارد. این پرنده منقارش را در آب های کم عمق به این طرف و آن طرف می چرخاند ​​و بدنبال سخت پوستان و حشرات می گردد. اگرچه باورنکردنی به نظر می رسد اما پرنده از منقار بسیار ظریف خود برای تغذیه استفاده می کند و با حمله تهاجمی به پرنده هایی مانند کلاغ ها حمله می کند.

 

ممنون از توجه شماsmiley

خیلی خفن بود
عالی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیارسال
عالی
فلامینگو و کیوی رو میشناختم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

سلام وقت بخیر بسیار جالب بود.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران