مقالات

مار پیتون


خلاصه :

در این مطلب به نکات جالب و جامع درباره زندگی مار پیتون می پردازیم . پیتون ها در راسته ی مارها قرار می گیرند.

طول عمر

پیتون ها دسته ای از مارها هستند که بطور متوسط حدود دو دهه زندگی می کنند. پیتون ها نسبت به خیلی از مار ها ، بیشتر عمر می کنند. گونه های مختلف پیتون ، با اینکه در یک گروه قرار می گیرند ، تنوع زیادی به لحاظ ، اندازه ، نوع زندگی و ساختار بدن دارند. از لحاظ طول عمر ، اطلاعات قابل اتکای زیادی وجود ندارد  . چون شرایط طبیعی ، تفاوت های با شرایط تحت نظر دارد . بطور مثال ، گونه ای از پیتون ، در شرایط آزمایشگاهی حداکثر 13 سال عمر می کند . اما این عدد در شرایط طبیعی و در طبیعت بسیار بیشتر است . با این حال در شرایط تحت نظر ، Morelia amethistina کمترین سن یعنی حدود 13 سال را دارد و Antaresia children با 28 سال ، بیشترین میانگین طول عمر را دارد . اما رکورد بیشترین طول عمر ، مربوط به puthon reglus می باشد که 48 سال در باغ وحش عمر کرده است.

 

زیستگاه

پیتون ها معمولا در آسیا ، آفریقا ، استرالیا و اقیانوسیه یافت می شوند . آن ها تمایل دارند که در محیط مرطوب و نسبتا گرم زندگی کنند . بسیاری از گونه ها در جنگل های بارانی ، چمن زار ها و یا زیر سنگ ها زندگی می کنند. با اینکه انسان ها سعی کرده اند محیط زندگی پیتون را مطلوب نگه دارند ، بنظر می رسد پایتون ها به آثار زندگی شهری عادت کرده اند

نوع حرکت

پیتون ها در یک خط راست و مستقیم و با سرعت کم ( حد اکثر 1.6 کیلومتر بر ثانیه) حرکت می کنند. آن ها در هنگام حرکت کردن ، دنده ها ی خود را سفت می کنند ، شکم خود را بالا می آورند ، و خود را به سمت جلو هل می دهند .

تغذیه

آن ها با توجه اندازه خود ، می توانند جوندگان ، پرندگان ، میمون ها ، خوک ها و .... را بخورند. حتی مشاهده شده است که برخی از آن ها پلنگ های کوچک را هم بخورند . آن ها بعد از خوردن شکار ، در محلی گرم استراحت می کنند تا غذایشان هضم شود.

همان طور که پیتون ها در برخی موارد حیوانات بسیار بزرگتر را می خورند ، توسط حیوانات کوچکتر هم می توانند شکار شوند. بچه های پیتون ها می توانند مورد حمله ی پرندگان ، حشرات بزرگ ، عقرب ها ، قورباغه های بزرگ و کفتارها قرار بگیرند. پایتون های بزرگتر ، معمولا توسط پرندگان ، شیر ها و پلنگ ها خورده می شوند .

پوست

پوست مار پیتون لایه های زیادی تولید می کند(بین 10 تا 30 لایه) . مارهای پیتون چندین بار در طول عمرشان ، پوست اندازی می کنند. یکی از نکات جالب درباره پیتون ها ، رنگ پوستشان است . رنگ پوست آن ها معمولا روشن و تماشایی است . رنگ آن ها اغلب یابر اثر رنگدانه های درون بدن است ، و یا تاثیر تابش آفتاب . رنگ پوست پایتون ها معمولا برجسته و پررنگ است . پیتون ها معمولا با استفاده از رنگ و طرح پوست خود ، چه برای شکار کردن و چه برای شکار نشدن ، مستتر می شوند .

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران