مقالات

روش‌های پرورش کودک کتاب‌خوان

+ معرفی چند کتاب خوب برای دبستانی‌های میزان


خلاصه :

بچه‌های دبستان، کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای خواهند شد؛ اگر ....

در تازه‌ترین آمار از سرانه‌ی مطالعه ایرانیان، نرخ میانگین 3.8 ساعت مطالعه در هفته اعلام شده است که به نسبت آمار پایینی محسوب می‌شود؛ به طور مثال مردم انگلیس به طور متوسط 55 دقیقه در روز مطالعه می‌کنند و ژاپنی حدود 1.5 ساعت در روز را به مطالعه کتاب (غیر درسی) اختصاص می‌دهند.  دلایلی مثل کم‌رنگ بودن فرهنگ کتاب‌خوانی، احساس بی‌نیازی نسبت به کتاب، مشکلات نشر و ... برای این مسئله ذکر می‌شود و متاسفانه کم‌تر کسی به موضوع ترویج کتاب‌خوانی از سنین کودکی اشاره می‌کند. اگر ما از همان کودکی کتاب‌خانه داشتیم و برای خانواده‌های ما خواندن کتاب اهمیت داشت، شاهد بسیاری از مشکلات کنونی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نبودیم.

 

چگونه فرزندان خود را از همان کودکی به کتاب علاقه‌مند کنیم؟

برای این‌که فرزند شما انس بیش‌تری با کتاب داشته باشد، راهکارهای زیر احتمالا کارساز خواهد بود.

  • قبل از هر کاری خودتان کتاب‌باز شوید.

همین که فرزند شما، پدر یا مادرش را در حال مطالعه ببیند، خودش نیز اهل کتاب می‌شود. معمولا در دوره‌های کتاب‌خوانی تابستان که در دبستان برگزار می‌شد، بچه‌هایی بیشتر کتاب‌خوان بودند که والدینشان به کتاب نگاه ویژه داشتند. حتی اگر عادت دارید در گوشی کتاب بخوانید، فرزندتان از این موضوع باخبر باشد.

 

  • برای فرزندتان کتاب‌هایی با موضوعات مختلف تهیه کنید.

کتاب برای کودک، فقط کتاب قصه نیست! کتاب‌های علمی و دانشنامه، کتاب‌های طنز، کتاب‌هایی که درباره‌ی مشاهیر ایران و جهان نوشته شده است و یا کتاب‌های شعر، می‌تواند گزینه‌های خوبی برای غنی‌تر کردن کتاب‌خانه‌ی کودک شما باشد.

 

  • خواندن و نوشتن را به کارهای روزمره‌ی فرزندتان تبدیل کنید.

این راهکار، برای کلاس‌اولی‌ها اهمیت بیش‌تری دارد. اجازه بدهید فرزندتان لیست خرید شما را بنویسد، هرزگاهی برای او یادداشت بنویسید و یا حتی اجازه دهید با خواندن کتاب‌های مهارت‌محور مانند کتب راهنمای آشپزی، برای شما غذا، کیک و یا دسر درست کند.

 

  • به همراه فرزندتان به کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های بزرگ مثل باغ کتاب تهران، کتاب‌خانه‌ی ایران‌مال و.. سر بزنید.

خودتان یا فرزندتان، عضو کتاب‌خانه‌های عمومی شوید. از طریق وب و یا گوگل مپ، نزدیک‌ترین کتاب‌خانه به محل زندگی خود را پیدا کنید. کارت عضویت کتاب‌خانه، باید در نظر کودک، یک امتیاز و مسئولیت محسوب شود.

 

  • لطفا برای کتاب‌خواندن پاداش تعیین نکنید!

هیچ بچه‌ای برای خوردن کلوچه، پاداش آب‌‌نبات نمی‌خواهد! خود کتاب یک هدیه‌ی ارزشمند است. به مناسبت‌های مختلف به فرزندتان کتاب هدیه دهید تا این‌که برای خواندن فلان کتاب هدیه تعیین کنید.

 

  • کتاب‌های کم‌حجم و تصویری، اعتماد به نفس بچه‌های کندخوان یا نارساخوان را تقویت خواهد کرد، خواندن آن‌ها را جدی بگیرید.

 

معرفی چند کتاب خوب برای دبستانی‌ها

  • زندگی‌نامه و معنوی: داستان‌های پیامبران برای کودکان (بُراق)، چه مهربان است خدا (نشر طلایی)، مجموعه‌ی مشاهیر خندان و کتاب‌های نویسنده‌ی گرامی سرکار خانم کلر ژوبرت
  • طنز و کمدی: داستان‌های فیلی و فیگی (نشر پرتقال)، مجموعه‌ی سه جلدی لطیفه‌های قلقلک (نشر کتاب پارک)، مجموعه‌ی مگسک و پسرک (پرتقال) و...
  • داستان کوتاه: موش سر به هوا (کانون)، گوسفندی که می‌خواست بزرگ باشد، خیلی بزرگ (کانون)، از این طرف نگاه کن (کانون)، مجموعه‌ی سه کتاب سه کلاه (پرتقال) و....
  • دانشنامه و علمی: مجموعه دانستنی‌های جانوران (نشر طلایی)، شگفتی‌های فضا (ضریح آفتاب)، چیستان‌های علمی (کانون) و..

 

بسیاری از این کتاب‌ها را می‌توان از طریق اشتراک ماهانه‌ی نرم‌افزار طاقچه تهیه کرد. با رایزنی‌های انجام شده، دانش‌آموزان میزان می‌توانند تا پایان تیرماه، اشتراک سه ماهه‌ی طاقچه‌ی بی‌نهایت را با کد تخفیف hedayatmizan با 50 درصد تخفیف خریداری کنند.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران