دلنوشت

کیا

اپتیما

اپتیما


خلاصه :

من در این مطلب از خودرو اپتیما حرف میزنم.خودرو اپتیما ساخته شرکت کیا است.

 (به انگلیسی: Kia Optima) خودرویی سدان سایز متوسط از محصولات کیا موتورز است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون در کره جنوبی تولید و در در بازار جهانی عرضه شده‌است. نسل اول این مدل از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ و نسل دوم آن بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شد و در کشورهای مختلف، با نام‌های میجنتس و لوتسه به فروش رسید. از آن زمان تا کنون این خودرو همچنان مدل محبوب کیا بوده‌است و توانسته‌است جایزه بهترین طراحی را در سال ۲۰۱۱ را به خود اختصاص دهد. نسل سوم اپتیما که در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک به نمایش گذاشته شد باز طراحی جدید این خودرو بود که توسط پیتر شرایر شکل گرفته شد. نسل سوم اپتیما از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ با چهره‌ای جسور و ظاهری کاملاً متفاوت، نقش مهمی در موفقیت جهانی کیاموتورز داشت. در سپتامبر ۲۰۱۱، اپتیما هیبرید رکورد جهانی "کمترین مصرف سوخت در یک وسیله نقلیه هیبریدی بنزینی" را هنگام رانندگی در سراسر قاره ایالات متحده آمریکا به مدت ۱۴ روز، از کارخانه کیا در وست پوینت، جورجیا ثبت کرد. از اواسط سال ۲۰۱۵، کیا نسل جدیدی از اپتیما را در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد؛ خودرویی که از دید کارشناسان، صرفاً یک فیس‌لیفت را تجربه کرده بود و تفاوت بنیادینی با مدل پیشین خود نداشت. اما مدل ۲۰۱۷ اپتیما، در فضای داخلی تغییرات زیادی داشت و از این حیث می‌توان آن را نسخه‌ای جدید دانست. نسخه‌ای که از نسل چهارم در جهان عرضه شده از لحاظ پیشرانه، تفاوت زیادی با مدل پیشین خود ندارد. این خودرو همچنان از پیشرانهٔ ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند که گفته می‌شود در حد چند اسب بخار بهینه‌سازی شده‌است. این پیشرانهٔ ۴ سیلندر، ۱۸۵ اسب بخار توان به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند که بدین ترتیب ۸ اسب بخار قوی‌تر از نسل قبلی است. البته عملکرد اپتیما ۲۰۱۷ در کیفیت سواری و آرامش کابین بهبود پیدا کرد. با این پیشرانه، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو معادل ۸ ثانیه است و نهایت سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. قدرت بیشینهٔ پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ و بیشترین گشتاور معادل ۲۴۰ نیوتن‌متر نیز در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این نکته را نباید از یاد برد که در نشریات خارجی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه از اپتیما، معادل ۷٫۵ ثانیه عنوان شده‌است که احتمالاً به دلیل نوع بنزین مصرفی آن‌ها است. نسل پنجم اپتیما از سال ۲۰۲۰ که با نام کی ۵ در سراسر جهان شناخته می شود، تولید آن آغاز شد. این خودرو دارای یک ظاهر طراحی شده منحصر به فرد است. بدنه نسل پنجم اپتیما نسبت به گذشته به میزان کمتر از ۲ اینچ افزایش طول، کاهش ارتفاع و ازدیاد عرض را تجربه کرده است. چراغ های روشنایی در روز چین‌خورده به سبک نوار قلب در داخل چراغ‌های جلوی باریک‌تر شده به همراه جلوپنجره پوزه ببر تغییر شکل یافته، برخی از جزئیات طراحی ظاهری جدید کیا اپتیما ۲۰۲۱ به شمار می‌روند. دیلایت های ال ای دی خودرو طبق گفته کیا از خط روی الکتروکاردیوگرام الهام گرفته‌اند. مانیتور وسط کنسول این خودرو از اپل کار پلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند.

ایمنی

این خودرو در تست تصادف Euro NCAP نمره کامل ۵ را دریافت نمود. این خودرو همهٔ استانداردهای تجهیزات ایمنی مورد نظر از قبیل دو کیسه هوای جلو، کیسه هوای کناری و کیسه هوای کنار پنجره، ترمز ای‌بی‌اس، هشدار دهنده ترمز اضطراری، سیستم کنترل تعادل، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل سراشیبی (hill-start assist)و اتو هلد را دارا می‌باشد.

جوایز

 کیا با دریافت دو جایزه از مجمع طراحی آلمان، یکی از برندگان اصلی در رقابت با برندهای خودروساز جهانی در طراحی خودرو شناخته شد. هیئت داوری مجمع طراحی آلمان (Rat für Formgebung) دراولین رقابت برندهای خودروساز جهان در بخش طراحی خودرو به کیا دو جایزه داد. در بخش طراحی برند، کیا به خاطر استراتژی و تمرکز خود بر روی طراحی کلی به عنوان بهترین برند شناخته شد. اپتیما تا کنون دو جایزه مهم در حوزه طراحی دریافت کرده‌است که جایزه رد دات برای کیا اپتیما به عنوان" بهترین بهترین‌ها " و جایزه طراحی کالای iF. مجله Road & Travel کیا اپتیما ۲۰۱۳ را به عنوان خودرو بین‌المللی سال در نمایشگاه خودرو دیترویت اعلام کرد. همچنین اپتیما به عنوان برترین خودرو سدان سگمنت متوسط آمریکا در سال‌های ۲۰۱۵ ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ انتخاب شد.

 

کیا اپتیما جی اف ( جی تی لاین ) Kia Optima JF - نسل چهارم اپتیما محسوب می شود. این خودرو یک سدان متوسط D-Segment است. ورود اپتیما به کشور از نسل دوم آن آغاز شد و این خودرو توسط شرکت اطلس خودرو به بازار ایران عرضه شد. اپتیما ی جی اف ظاهری نزدیک به نسل سوم آن دارد به نحوی که در نگاه اول به نظر می رسد این نسل اپتیما یک فیس لیفت از نسل قبلی آن است. اما با دقت به اجزای بدنه می توان متوجه تغییرات در تمام قسمت های آن شد. اپتیما ی JF، 1 سانتی متر طول و ارتفاع بیشتر و همچنین 3 سانتی متر پهنای بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. اپتیما JF در 2 پکیج ساده و جی تی لاین عرضه شده است که پکیج جی تی لاین از امکانات بیشتری بهره مند است. این دو پکیج تفاوت های ظاهری جزیی با یکدیگر دارند ولی از نظر فنی کاملا مشابه اند. هیوندای سوناتا، رنو تلیسمان و پژو 508 رقبای اصلی اپتیما به شمار می آیند. 

کیا اپتیما یک سدان میان سایز است که از سال ۲۰۰۰ وارد سبد تولیدات شرکت کیا موتورز شد و تاکنون پنج نسل از آن به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است.

این محصول که با نام‌های کیا K5 و لوتزه نیز در برخی بازارها شناخته می‌شود، ابتدا با نسخه فیس لیفت نسل دوم خود در بازار کشورمان حضور یافت و موفق شد شمار نسبتا زیادی از مشتریان را به سوی خود جلب کند. اما اوج استقبال از کیا اپتیما در نسل سوم این خودرو صورت پذیرفت، چرا که طراحان در این نسل دست به خلق نوعی سبک طراحی جدید زده و از حالت ساده گذشته‌اش بسیار فاصله گرفته است.

نتیجه کار به پدید آمدن ظاهری بسیار زیبا، مهیج، متفاوت و اسپرت برای نسل سوم کیا اپتیما (TF) منجر شد. نسل چهارم اپتیما نیز از سال ۲۰۱۵ پا به عرصه گذاشت که هم‌ اکنون در قالب مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در بازار کشورمان یافت می‌شود. نسل چهارم اپتیما موسوم به JF نسبت به نسل پیشین تحولات اساسی را شاهد نبود و می‌توان سبک طراحی اپتیما جی اف را نوعی فیس لیفت سنگین از نسل پیشین به حساب آورد. با این حال نتیجه کار طراحان منجر به خلق ظاهری زیبا و مهیج‌تر از گذشته شد که استقبال بسیار مناسب مشتریان را در پی داشت.

اپتیما نسل چهارم نیرویی برابر با ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور را از یک پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تزریق مستقیم GDi دریافت می‌کند. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو انتقال داده خواهد شد. بهره‌گیری از چنین سامانه فنی سبب شده تا کیا اپتیما ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بتواند ظرف مدت زمان ۹.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین حداکثر سرعت این سدان ۱۴۷۵ کیلوگرمی و میانگین مصرف سوخت آن به ترتیب برابر با ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت و ۸.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است. به این ترتیب باید عنوان داشت ک کیا اپتیما JF گرچه در مقایسه با برخی حریفان همچون رنو ‌تلیسمان کمی ‌کُند عمل می‌نماید اما قطعا می‌تواند نیازهای متعارف و معمول مشتریان را به راحتی پاسخ داده و از این بابت نگرانی خاصی را در ایشان به وجود نیاورد.

 طراحی ظاهری کیا اپتیما JF

طراحی ظاهری کیا اپتیما JF

طراحی ظاهری اپتیما ۲۰۱۶ به گونه‌ای انجام شده که علاوه بر جذب خانواده‌ها و افراد مسن‌تر، توانایی ایجاد هیجان و جاذبه درونی در مشتریان جوان‌تر را نیز داشته باشد و بدین ترتیب بتواند اقشار مختلف را به سوی خود بکشاند؛ انصافا هم باید اعتراف کرد که تا حد زیادی در این زمینه موفق ظاهر شده است.

چراغ‌های جلو کیا اپتیما ۲۰۱۶ با حالتی کشیده و خشن ترسیم شده که با حالتی اخم‌آلود در دو طرف جلو پنجره مخصوص کیا (پوزه ببر) قرار گرفته‌ و فرم چهره نسبتا خشن و قاطعی را برای این سدان کره‌ای به ارمغان آورده‌ است. فرم طراحی سپر و مجاری هوای روی آن نیز بر مهیج‌تر جلوه کردن چهره اپتیما نسل چهارم تاثیر مثبت و بسزایی داشته‌اند.

همچنین گرچه اثر چندانی از حجم پردازی‌های اغراق‌آمیز روی بدنه کیا اپتیما JF به چشم نمی‌خورد اما طراحان سعی داشته‌اند برخی حجم‌دهی‌های جزئی را با فرم کلی بدنه تلفیق داده و نمایی ذاتا عضلانی برای این سدان جذاب به وجود آورند. در ناحیه عقب نیز شاهد فرم کشیده و ساده چراغ‌های اصلی هستیم که شمایل اسپرتی را برای نمای پشت این خودرو به وجود آورده‌اند. استفاده از دیفیوزر و سراگزوزهای بیضی شکل در زیر سپر عقب نسخه جی تی لاین نیز در هر چه بهتر جلوه کردن نمای پشت اپتیما جی اف تاثیر مثبتی داشته است.

به طور کل طراحی ظاهری کیا اپتیما JF علاوه بر برخورداری از خصیصه‌هایی زیبایی‌شناختی مطابق با نظر و سلیقه عمومی، سعی در ارائه زیرکانه شاخصه‌های بصری اسپرت داشته تا بتواند مشتریان بیشتری را از اقشار مختلف و سنین گوناگون به سوی خود بکشاند که البته به نظر می‌رسد طراحان و مسئولان کیا موتورز به این هدف خود دست پیدا کرده باشند.

بررسی طراحی داخلی کیا اپتیما JF

طراحی داخلی کیا اپتیما JF

با ورود به کابین کیا اپتیما فضایی نسبتا متعادل، زیبا و کاربردی را مشاهده خواهید کرد که از ارگونومی بسیار مناسبی برخوردار شده و سبک طراحی آن می‌تواند هرچه بیشتر انتقادات را از خود دور سازد. کنسول میانی به سبکی راننده‌محور طراحی شده و انواع دکمه‌ها و کلیدها را روی خود جای داده است که البته کمی شلوغ به نظر می‌رسد. حضور نمایشگر مرکزی در قسمت میانه داشبورد نیز در نوع خود جلوه زیبایی به کابین این سدان کره‌ای بخشیده است.

غربیلک فرمان بسیار خوش‌فرم بوده و به صورت کف تخت (دی-کات) طراحی شده است. حالت سیلندری کیلومترشمار پشت فرمان نیز گرچه دارای جاذبه‌های دیداری اسپرت است اما کمی قدیمی به نظر می‌رسد. از طرف دیگر سطح کیفی متریال به کار رفته در تولید کابین این خودرو نسبتا بالا بوده و حس خوشایندی از لمس آنها در ذهن پدید می‌آید. گنجایش صندلی‌های ردیف جلو و عقب برای حضور ۵ سرنشین بزرگسال کاملا کافی و مناسب به نظر می‌رسد اما به دلیل شیب قسمت انتهایی سقف، احتمالا افراد بلندقد با محدودیت‌هایی از ناحیه سر در ردیف دوم مواجه خواهند شد. به طور کل طراحی کابین کیا اپتیما جی اف توانسته همچون ظاهر بیرونی خودرو، ضمن ارائه جلوه‌های بصری همه‌پسند، المان‌های اسپرت و مهیج را نیز به سبکی زیرکانه درون خود جای دهد؛ بنابراین می‌توان اظهار داشت که طراحی داخلی اپتیما JF موفق شده نظر مثبت اکثر مشتریان را نسبت به خود جلب سازد.

 

 آپشن ها و امکانات اپتیما JF

از جمله مهمترین آپشن‌ها و امکانات کیا اپتیما ۲۰۱۶ -۲۰۱۷ موجود در بازار کشورمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کروز کنترل تطبیق‌پذیر، کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، اتوپارک، مدیریت پایداری خودرو، حسگر باران، چراغ روشنایی در روز، اتولایت، چراغ‌های چرخشی در سرپیچ، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، نمایشگر ۵ یا ۷ اینچی لمسی مرکزی، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، شارژر وایرلس.

ناگفته نماند که کیا اپتیما نسل چهارم موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ اروپا شده و امنیت قابل تقدیری را نصیب کاربران خود می‌کند. از جمله مهمترین تجهیزاتی که سبب وجود آمدن بخش زیادی از این میزان امنیت شده‌اند می‌توان به مواردی همچون: ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، اتوهلد، فرمان برقی حساس به سرعت، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین‌های عقب-جانبی و ۳۶۰ درجه، هفت عدد ایربگ جلو زانویی – پرده‌ای و جانبی، پشت سری فعال، سامانه هشدار نقاط کور، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده، رادارهای ایمنی تغییر لاین و هشدار تصادف از جلو و عقب اشاره کرد.

مزایا و معایب کیا اپتیما

اپتیما 2016 از مزیت‌هایی همچون توانایی فنی معقول، ظاهر بسیار جذاب، طراحی داخلی همه‌پسند، پایداری و هندلینگ مطلوب، سواری نرم‌تر از نسل گذشته و تجهیزات گسترده رفاه ایمنی بهره می‌برد. با این حال عملکرد فنی آن در بحث شتاب‌گیری نسبت به برخی حریفان همچون: هیوندای سوناتا ال اف و یا رنو تلیسمان اندکی کندتر بوده و چالاکی‌ ایشان را ارائه نمی‌دهند.

وضعیت کیا اپتیما جی اف در بازار

بازار خرید و فروش کیا اپتیما JF نسل چهارم به دلیل عملکرد بسیار مناسب نسل گذشته این خودرو و طراحی ظاهری جذاب‌تر توانسته بسیاری از مشتریان سدان‌های وارداتی میان سایز بازار کشور را به سوی خود بکشاند. بنابراین به جرات می‌توان گفت که کیا اپتیما ۲۰۱۶-۲۰۱۷ یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های وارداتی بازار ایران به شمار می‌رود.

 

 کلی
شرکت کیا 
تولید ۲۰۰۰–اکنون
مدل سال ۲۰۰۰–اکنون
بدنه و شاسی
کلاس خودروی اندازه متوسط
شکل بدنه ۴-در سدان
۵-در استیشن واگن (۲۰۱۵-اکنون)
طرح‌بندی خودروهای موتور جلو-محور جلو
گاه‌شمار
پیشین کیا کردوس

 

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

در نظرسنجی شرکت کنید و نظر بدین و پیگر شوید

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

ببخشید یه مشکل برای نظرسنجی پیش اومد الان درست شد

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران