دلنوشت

فراری

فراری لافراری

بهترین ماشین فراری


خلاصه :

این ماشین بهترین ماشین فراری است.

فراری لافراری (به انگلیسی: LaFerrari) یک خودروی سوپر اسپرت الکتریکی-بنزینی تنفس طبیعی ساخت کمپانی فراری است. تولید این خودرو با قیمت تخمینی ۱/۳۸ میلیون دلار از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و تا سال ۲۰۱۶ میلادی ادامه داشت. تا آن زمان بنا به اعلام فراری ۴۹۹ دستگاه از آن تولید شد که همگی آن‌ها نیز پیش فروش شدند.

 

فراری لافراریدید کلیشرکتفراریتولید۲۰۱۳–۲۰۱۵طراحCentro Stile Ferrari under Flavio Manzoniبدنه و شاسیکلاسخودروی اسپورتشکل بدنه2-door berlinettaطرح‌بندیخودروهای موتور وسط عقب-محور عقبپیشرانهموتور6.3 L F140FE V12, electric motor & KERSجعبه‌دنده7-speed جعبه‌دنده دوکلاچهابعادفاصله بین محورها۲٬۶۵۰ میلیمتر (۱۰۴٫۳ اینچ)درازا۴٬۷۰۲ میلیمتر (۱۸۵٫۱ اینچ)پهنا۱٬۹۹۲ میلیمتر (۷۸٫۴ اینچ)بلندی۱٬۱۱۶ میلیمتر (۴۳٫۹ اینچ)وزن خالص۳٬۴۹۵ پوند (۱٬۵۸۵ کیلوگرم)گاه‌شمارپیشینفراری انزو فراری

 

نسخه‌هالافراری (۲۰۱۳-۲۰۱۶)

 

خود فراری لافراری، با توجه به نتایج آزمایش‌ها روی فراری اف‌ایکس‌ایکس[۱] و تحقیقات دانشگاه مودنا روی پروژه میلچیلی ساخته شد. بر اساس نتایج پروژه میلچیلی، قرار بود خودروی ساخته شد زیر ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد[۲]، اما در نهایت وزن خام لافراری معادل ۱۲۵۵ کیلوگرم شد.[۳] فقط ۴۹۹ دستگاه لافراری ساخته شد، که هزینه هرکدام بیش از 1 میلیون دلار آمریکا بود. تولید پانصدمین لافراری کوپه در ۳۱ اوت ۲۰۱۶ اعلام شد. قرار شد این خودرو در اوت ۲۰۱۶ در حراج فروخته شده و درآمد آن به مردم زلزله‌زده مرکز ایتالیا در زمین‌لرزه اوت ۲۰۱۶ مرکز ایتالیا داده شود.[۴] این مدل مخصوص نهایتاً در ۳ دسامبر ۲۰۱۶ و در حراجی ساتبیز به قیمت ۷٫۵ میلیون دلار به فروش رفت.[۵][۶] تمام درآمد حاصل از این مدل، به بودجه امداد زلزله سازمان ملی ایتالیایی آمریکایی‌ها داده شد.[۷]

 

لافراری اولین بار در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد.[۸]

 

لافراری اپرتا (۲۰۱۶-۲۰۱۷)

 

فراری لافراری اپرتا، یک نسخه تولید محدود از فراری لافراری بود، که ۲۱۰ نسخه از آن تولید شد. در ابتدا ۲۰۰ نسخه از این مدل تولید و به فروش رسید، و ۹ مدل هم برای به‌کار گرفته شدن در جشن هفتادمین سالگرد فراری ساخته شدند.[۹] یک مدل باقی‌مانده بعداً در حراجی فروخته شد.[۱۰] لافراری اپرتا در دو نسخه دارای سقف قابل‌حذف سخت فیبرکربنی و سقف قابل‌حذف نرم عرضه شد. دیگر تغییرات شامل کنترل الکترونیک قدرتمندتر منبع تغذیه و موتور، رادیاتور زاویه‌دار برای هدایت بیشتر جریان هوا به زیر بدنه نسبت به درب موتور، باله جلویی بزرگ‌تر، دو بخش L شکل برای جلوگیری از وارد آمدن فشار هوای بیش از حد به پشت بدنه در غیاب سقف، و قرار دادن بخش‌های فیبرکربنی در کنار درها برای تغییر زاویه بازشدن آن‌ها بودند.[۱۱]

 

لافراری اپرتا نخستین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد. این خودرو همانند دیگر مدل‌های کروکی فراری، از برچسب اپرتا برای نشان دادن سقف جمع شونده خود بهره می‌برد. بنا به اعلام فراری، تمامی مدل‌ها قبل از رونمایی توسط دعوت‌نامه‌هایی به مشتریان فروخته شدند.[۱۲]

 

مشخصات

 

لافراری با یک موتور ۶٫۲ لیتری V12 توان تولید ۹۵۰ اسب بخار نیرو را در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه دارا می‌باشد. همچنین گشتاور آن در ۶۷۵۰ دور بر دقیقه ۷۰۰ نیوتن‌متر است. همچنین در عقب و زیر صندلی‌ها یک بسته باتری لیتیومی ۶۰ کیلوگرمی همراه با یک موتور الکتریکی ۲۵/۷ کیلوگرمی قرار گرفته‌است. این موتور الکتریکی، 163 اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر به پیشرانه خودرو می‌افزاید تا در مجموع، لافراری 963 اسب بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن‌متر گشتاور داشته باشد. البته باید این نکته را در نظر داشت که مانند رقبایش p1 و 918 لافراری نمی‌تواند با موتور الکتریکی تنها راندا شود زیرا موتور الکتریکی و بنزینی با هم ادغام هستند[۱۳] این درحالی است که وزن این سوپرکار فقط ۱۲۵۵ کیلوگرم است که با توجه به نوع موتور یک آن یک معجزه محسوب می‌شود. این خودرو صفر تا صد 2.5 ثانیه می‌پیماید و بیشینه سرعت آن نیز به بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. برخلاف رقبایش یعنی مک‌لارن و پورشه ۹۱۸، که همگی بسان لافراری هیبریدی هستند، پیشرانه فراری طوری طراحی شده تا همواره حداکثر نیروی خروجی‌قابل استفاده باشد و هیچ حالت رانندگی خاصی برای آن در نظر گرفته نشده‌است. موتور احتراق داخلی و سیستم Hy-KERS به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند و تمام ۹۶۳ اسب‌بخار در هر زمان قابل‌دسترس هستند.

 

در دور موتورهای پایین، الکتریسیته گشتاور را به صورت لحظه‌ای تأمین می‌کند و پس از دور موتور ۳۰۰، V16 نیز کارایی خود را نشان می‌دهد.

 

موتور بنزینی

 

موتور بنزینی این خودرو به حجم دقیق ۶۲۶۲ سی‌سی از هیچ توربوشارژی کمک نمی‌گیرد و کاملاً تنفس طبیعی می‌باشد. این موتور قوی‌ترین موتوری بود که تا به آن زمان بر روی یک خودروی جاده‌ای قرار گرفته.

 

موتور الکتریکی

 

فراری لافراری اپرتا

 

لافراری اولین نسخهٔ هیبریدی کمپانی فراری می‌باشد. باتری‌های خودرو ساخته شده از ۱۲۰ سلول منتاژ شده در هشت مازول ۱۵ سلولی است که برابر با ۴۰ باتری سنتی می‌باشد. به‌طور کلی وزن آن ۶۰ کیلوگرم است.[۱۴]

 

شارژ باتری‌ها

 

باتری‌های خودرو به دو سیاق شارژ می‌شوند. یا از طریق اتصال به منبع برق یا هنگام گرفتن ترمز. در زمان ترمزگیری گشتاور اضافی که موتور V-12 تولید می‌شود و به چرخ فرستاده می‌شود تبدیل به انرژی ذخیره شده در باتری خواهد شد.

۵ نکته جالب

۱.قدرت پیشرانه‌ی الکتریکی بیشتر از قدرت تویوتا پریوس

 

 

فراری لافراری اولین خودروی تولیدی تاریخ فراری با قوای محرکه‌ی هیبریدی است. این خودرو از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری با قدرت ۷۸۸ اسب بخار سود می‌برد درحالی‌که واحد الکتریکی نیز با اضافه کردن ۱۶۱ اسب بخار دیگر قدرت کل مجموعه را به ۹۴۹ اسب می‌رساند. همچنین گشتاور زیاد در دورهای پایین باعث می‌شود شتاب‌گیری لافراری در سرعت‌های پایین وحشتناک باشد.

 

۲۰ درصد سبک‌تر از فراری انزو

 

 

اگرچه لافراری از نظر بصری بزرگ‌تر از انزو به نظر می‌رسد اما تقریباً ابعاد مشابهی با انزوی افسانه‌ای داشته و البته سبک‌تر از آن است! بزرگ‌ترین تغییر لافراری فاصله‌ی بین محوری است زیرا فراری اقدام به بالانس بهتر اورهنگ های جلو و عقب کرده است. دماغه‌ی شیب‌دار لافراری تأکید زیادی روی گلگیرهای عضلانی داشته و شاید هم ادای احترامی به پروتوتایپ های مسابقه‌ای فراری در اوایل دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی می‌باشد. وزن لافراری برابر با ۱۲۵۵ کیلوگرم می‌باشد درحالی‌که انزو بیش از ۱۳۶۱ کیلوگرم وزن دارد.

 

۳.از نظر فنی می‌توان آن را وارونه راند!

 

 

لافراری در تونل باد و برای دستیابی به توازن عالی آئرودینامیکی و داون فورس طراحی شده است. این خودرو از سیستم‌های آئرودینامیک فعال شامل اسپویلرها و دیفیوزرهایی استفاده می‌کند که بسته به سرعت خودرو می‌توانند به‌صورت خودکار باز و بسته شوند. از نظر فنی اگر همه‌ی بال‌ها و دیفیوزرها باز باقی بمانند و سرعت خودرو بیش از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت باشد لافراری به حدی داون فورس تولید خواهد کرد که آن را می‌توان به‌صورت وارونه (مثلاً روی سقف تونل) راند!

 

۴.یک دست لاستیک جدید حدود ۳ هزار دلار!

 

 

لاستیک‌های جلوی لافراری ارزان‌تر هستند اما احتمالاً این ارزانی به دلیل تقاضای بیشتر برای لاستیک‌های عقب است. از نظر ما انتقال ۱۰۰۰ اسب بخار به لاستیک‌های عقب به سادگی می‌تواند آن‌ها را فرسوده کند. با توجه به اینکه لاستیک‌های این خودرو به‌صورت ویژه‌ای طراحی شده‌اند بنابراین جای تعجبی ندارد که لاستیک جلو ۵۰۰ دلار قیمت داشته درحالی‌که لاستیک عقب هریک ۸۰۰ دلار آب می‌خورد.

 

۵.کمتر از ۵۰۰ دستگاه ساخته شده است.

 

 

لافراری بسیار کمیاب‌تر از F40 بوده و با رنگ‌های بدنه‌ی متنوعی تولید شده است. ارزش لافراری تقریباً به اندازه‌ی خودروهای مفهومی، نسخه‌های تک و خاص و… می‌باشد. به همین دلیل است که ارزش آن از زمان معرفی افزایش ۵۰۰ درصدی داشتی است. شما احتمالاً نخواهید توانست یک لافراری بخرید، اکثر افراد نخواهند توانست آن را برانند، خیل عظیم مردم هرگز آن را نخواهند دید اما بااین‌وجود لافراری هنوز هم یکی از جذاب‌ترین خودروهای تاریخ است

 

 

 

 

 

لطفا نظر دهید

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران