رویدادهای عمومی

به مناسبت سالروز شهادت «شهید ادواردو آنیلی»


خلاصه :

مدرسه دخترانه میزان

24 آبان ماه سالگرد شهادت ادواردو آنیلی است. مردی که پس از ایمان به رسول خدا و اهل بیت (ع)، همچون مصعب بن عمیر (آقازاده مشهور صدر اسلام که اسلام را بر ثروت و قدرت خانوادگی ترجیح داد تا به مقام شهادت رسید.) در تاریخ مسلمانان جهان به یادگار ماند. کسی که از هر فرصتی برای تبلیغ اسلام بین دوستانش استفاده می‌کرد تا جایی که با تلاش و راهنمایی او، دوست نزدیکش کنت لوکا گائتانی لاواتلی پسر سلطان شراب ایتالیا مسلمان شد و عجیب اینکه سرنوشتشان با هم شبیه بود و هر دو بطرز مشکوکی به شهادت رسیدند.

در ادامه بیشتر با این شهید بزرگوار آشنا خواهیم شد..

ادواردو آنیلی در ۱۹ خرداد ۱۳۳۳ شمسی برابر با ۹ ژوئن ۱۹۵۴م در نیویورک به دنیا آمد. پدرش، سناتور جووآنی آنیلی، از سرمایه‌داران معروف ایتالیا و مالک شرکت ماشین‌سازی فیات، بزرگترین شرکت ماشین‌سازی ایتالیا، چندین بانک خصوصی، چندین شرکت طراحی مد و لباس،‌ باشگاه اتومبیل‌رانی فراری، باشگاه فوتبال یوونتوس و... بود. مادرش مارلا کاراچیلو نیز یک شاهزاده یهودی بود.

 

ادواردو پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی، به کالج آتلانتیک انگلیس رفت و پس از اخذ دیپلم، راهی دانشگاه پرینستون شد و در رشته فلسفه و ادیان شرق در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شد. پس از آن برای ادامه مطالعات در زمینه ادیان شرق، به هند سفر کرد. ادورادو در سال ۱۹۸۶م مدیریت باشگاه یوونتوس را برعهده داشت.

ادواردو در سال ۱۹۷۴ میلادی، در ۲۰ سالگی با قرآن آشنا شد و پس از مطالعه و بررسی پیرامون قرآن و تحت تأثیر قرآن مسلمان شد و در یک مرکز اسلامی در نیویورک شهادتین را به زبان جاری کرد. دوستانش نام هشام عزیز را برای او انتخاب کردند. او در فروردین سال ۱۳۵۹ شمسی، در پی آشنایی با محمدحسن قدیری ابیانه، رایزن مطبوعاتی وقت سفارت ایران در ایتالیا، شیعه شد و نام او را مهدی گذاشتند. او در فروردین سال ۱۳۶۰ شمسی در حسینیه جماران با امام خمینی دیدار کرد و سپس برای زیارت مرقد امام رضا(ع)، هشتمین امام شیعیان به مشهد رفت.

به گفته برخی از نزدیکان ادواردو، او پس از مسلمان شدن، سختی‌های فراوانی از سوی خانواده متحمل شد.  پدر ادواردو،‌ او را از مدیریت شرکت فیات عزل کرد و مدتی او را در یک ویلای شخصی زندانی کرد. گفته شده او را به یک مرکز روانی با پرسنل یهودی بردند؛ اما او به جهت ترس از شستشوی مغزی از آنجا فرار کرد. با این وجود، ادواردو اسلام و تشیع را تبلیغ می‌کرد و با راهنمایی او، دوست نزدیکش کنت لوکا گائتانی لاواتلی پسر سلطان شراب ایتالیا مسلمان شد. او همچنین تهیه‌کنندگی مستندی درباره اسلام برای کانال یک ایتالیا را به عهده داشت.

ادواردو آنیلی در ۲۴ آبان ۱۳۷۹ شمسی برابر با ۱۵ نوامبر ۲۰۰۰ میلادی در ۴۶ سالگی در ایتالیا درگذشت. جسد وی در بزرگراه تورینو-ساوونا زیر پل ژنرال فرانکو رومانو کشف شد. پرونده او برخلاف روال رایج در ایتالیا که اجساد را کالبدشکافی می‌کردند، بدون کالبدشکافی و تحقیق بسته شد. برخی رسانه‌ها و شخصیت‌ها از جمله جوزپه پوپو روزنامه‌نگار و نویسنده ایتالیایی، علت مرگ او را به استناد مدارک و شواهدی قتل و ترور اعلام کردند.

 انجمن اسلامی دانش‌آموختگان ایرانی در ایتالیا نیز ادواردو را شیعه انقلابی معرفی و صهونیست‌ها را عامل شهادت او اعلام کرد. به گفته محمدحسین قدیری، ادواردو پیش‌بینی کرده بود که صهیونیست‌ها او را به خاطر مسلمان شدنش ترور می‌کنند و قتلش را خودکشی جلوه می‌دهند.

مستند ادواردو آنیلی به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز درباره زندگی ادواردو، نحوه مسلمان شدن و مرگ مشکوک او در ایتالیا ساخته شده است. این مستند در برخی از شبکه‌های تلویزیونی مانند شبکه افق و شبکه جام جم و نیز در برخی از دانشگاه‌های ایران پخش و اکران شده است.

درباره زندگی ادواردو کتاب‌هایی به زبان فارسی به نگارش درآمده است.

کتاب «هدیه مسیح: سیری در زندگی ادواردو آنیلی» به قلم مصطفی غفاری ساروی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این کتاب مسلمان شدن ادواردو،‌ شهادت او و حواشی و رویدادهای پیرامون آن را گزارش کرده است. کتاب مذکور تا سال ۱۳۹۲ شمسی شش بار تجدید چاپ شده است.

رمان «ادواردو» بهزاد دانشگر، انتشارات «آرما» و «عهد مانا». این کتاب در جشنواره محصولات فرهنگی و پژوهشی در حوزه اسلام و مسیحیت سال۱۳۹۴ شمسی، جشنواره قلم زرین سال۱۳۹۵ش و جشنواره دوسالانه جایزه کتاب اصفهان سال۱۳۹۵ شمسی برگزیده شده است.

«یک دقیقه سکوت: براساس زندگی شهید ادواردو آنیلی» نفیسه نظری، انتشارات «علی» و «فرادید نگر».

«من ادواردو نیستم!: ۷۲ داستانک از زندگی ثروتمندترین شهید شیعه؛ مهدی (ادواردو) آنیلی» تألیف گروه فرهنگی شهید ابراهیم، انتشارات شهید ابراهیم هادی.

 

برای شادی روح هر دو شهید که از شهدای مظلوم تاریخ هستند، صلوات و فاتحه ای را قرائت کنیم.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیارسال
بی‌نظیر بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران