جهادی

حاج قاسم

همه شما سردار سلیمانی را می شناسید.


خلاصه :

شهید سردار سلیمانی(سیاسی)

 

زادگاه شهید حاج قاسم سلیمانی به خاستگاه گردشگران مذهبی تبدیل می‌شود - ایسنا

 آشنایی با سردار سلیمانی

فعالیت شهید قاسم سلیمانی در دوران جنگ ایران و عراق
با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، قاسم سلیمانی در ابتدا به آموزش گردان‌های مختلف در کرمان مشغول شد. این گردان‌ها پس از کسب آمادگی‌های لازم، راهی جبهه‌های جنگ می‌شدند.

در سال ۱۳۶۰ و با حکم محسن رضایی (فرمانده وقت سپاه پاسداران)، شهید سلیمانی به فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد. این لشکر، از نیروهای سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، تشکیل شده بود.
او در طول دروان ۸ ساله دفاع مقدس، فرماندهی عملیات‌های مختلفی را بر عهده داشت. والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ از جمله این عملیات‌ها بودند. شهید سلیمان در عملیات بستان از ناحیه شکم و در عملیات طریق القدس از ناحیه دست، به درجه جانبازی نائل آمدند.

با پایان یافتن دفاع مقدس در سال ۱۳۶۷، سردار قاسم سلیمانی به مرزهای شرقی کشور رفته و مشغول مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر شد. فعالیت‌های ارزنده ایشان در این سال‌ها، منجر به پا‌ک‌سازی کامل مرزها و جاده‌های شرقی شد.

مبارزه با داعش در سوریه و عراق
یکی از درخشان‌ترین حوزه‌های فعالیت قاسم سلیمانی، در مبارزه با داعش در سوریه و عراق بود. ایشان در سال ۱۳۹۱ جهت مبارزه با این گروه تکفیری، راهی سوریه شدند. سه سال بعد (در سال ۲۰۱۴ میلادی) زمانی که بغداد در آستانه اشغال داعش قرار داشت، او با کمک نیروهای حشد الشعبی، مانع از این اتفاق شد.

دریافت نشان ذوالفقار از دست رهبر جمهوری اسلامی ایران

در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ شهید قاسم سلیمانی نشان ذوالفقار (عالی‌ترین نشان نظامی جمهوری اسلامی ایران) را از دست رهبر معظم انقلاب، دریافت نمود.


زندگی شهید سلیمانی

قاسم سلیمانی در اسفند ۱۳۳۵ خورشیدی در یکی از شهرستان های استان کرمان به نام رابُر چشم به جهان گشود. قاسم دوران کودکی و نوجوانی خود را در کنار پدر به کار بنایی گذراند و در سال های جوانی در سازمان آب کرمان پیمانکار یکی از بخش های آن شد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نهاد پیوست. با شروع جنگ تحمیلی قاسم  سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در صدر یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا از پیشروی رژیم بعث در جبهه مالکیه جلوگیری کند. سلیمانی در ۱۳۶۰  خورشیدی با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد. این سردار شهید در بسیاری از عملیات ها شرکت داشت. همچنین شهید سلیمانی از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج نیز بود. با پایان یافتن جنگ در ۱۳۶۷خورشیدی، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند. سردار سلیمانی در بهمن ۱۳۸۹ خورشیدی از طرف آیت الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا، درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد.


ماجرای شهادت سردار سلیمانی

 بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ خورشیدی در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهان دیگرشان در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. این حمله با نظارت و دستور مستقیم رییس جمهوری آمریکا انجام شد. به گفته مقام‌های دولتی و وزارت دفاع آمریکا، ترامپ ابتدا در ۲۸ دسامبر (شنبه هفتم دی ماه) گزینه ترور را رد کرده و به جای آن مجوز حمله به گروه‌های مورد حمایت ایران را  صادر کرد. وی چند روز بعد در حال تماشای گزارش‌های تلویزیونی بود که اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد را نشان می‌داد و احتمالاً‌ به دلیل خشم از تحقیر آمریکا در این ماجرا اواخر روز پنجشنبه به شدیدترین گزینه روی آورد و مقام‌های پنتاگون از این قضیه مبهوت شدند.

ابعاد جدید از عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی - قدس آنلاین | پایگاه خبری -  تحلیلی


سردار سلیمانی بعد از شهدات

-تهدید مکرر به ترور و تحریم به وسیله مقامات آمریکایی 

سردار سلیمانی همواره به وسیله مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی تهدید به ترور می شد. در همین سال گذشته نیز مقامات وزارت امورخارجه آمریکا سردار سلیمانی را متهم به همکاری با نیروهای امنیتی سوریه در جریان اعتراضات در این کشور و سرکوب مخالفان بشار اسد کردند و  در پی این اتهام وزارت خزانه‌داری آمریکا این سردار شهید را تحریم کرد. پس از تکرار بسیار نام قاسم سلیمانی در رسانه‌های جهان، خبرگزاری فرانسه خبری را منتشر ساخت که از احتمال ترور او به وسیله دولت آمریکا پرده بر می‌داشت. بر اساس این خبر جک کین فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا که در نشست استماع کنگره آمریکا حضور داشت با اشاره به طرح ترور مقامات ایرانی به ویژه مقامات ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، گفت: چرا آن‌ها را به قتل نرسانیم؟ آنها قریب به هزار آمریکایی را کشته‌اند، چرا ما عامدانه آنها را ترور نکنیم؟ نمی‌گویم که اقدام نظامی انجام دهیم، من پیشنهاد می‌دهم عملیات محرمانه انجام دهیم. باید فشارهای شدیدی روی آن‌ها اعمال کنیم.

همچنین رویل مارک گریچ از کارشناسان موسسه به دفاع از دموکراسی اظهار داشت: آنان به اندازه ما دارای منطق نیستند، فکر نمی‌کنم بتوانید بدون به قتل رساندن یکی از آن‌ها، مرعوب‌شان کنید. قاسم سلیمانی خیلی زیاد سفر می‌کند، بروید او را دستگیر کنید یا به قتل برسانید! به گزارش خبرگزاری فرانسه در ادامه این اظهارت برخی از نمایندگان آمریکایی اعلام کردند ما انجام هرگونه اقدامی درباره ایران را دور از ذهن نمی‌دانیم اما از ابراز موافقت با اظهارات جک کین سر باز زدند.

- شهادت ره توشه سردار قاسم سلیمانی

سرانجام دشمنان کینه توز که رشادت و قدرت سردار قاسم سلیمانی را تاب نیاوردند در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ خورشیدی با حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و تنی چند از اعضای الحشد الشعبی در اطراف فرودگاه بغداد آنان را به شهادت رساندند. سردار سلیمانی در پاسخ به تهدید ترور از طرف مقامات آمریکایی همواره می گفت: این تهدید نیست، کمک به شوقی است. در پاسخ به افرادی که فکر می‌کنند با تهدیدها رعب بر ما حاکم می‌شود، می‌گویم خداوندا شهادت در راه خودت را به دست دشمنان دینت، نصیب من بگردان.

 

واکنش‌های جهانی

اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نه تنها برخلاف تمام چارچوب‌های حقوق بین‌الملل بود بلکه همانطور که وزیر امور خارجه، جواد ظریف، تأکید کرد مصداق تروریسم دولتی نیز بود. این اقدام ترامپ که بدون مشورت با کنگره آمریکا انجام شد با بازتاب گسترده‌ای در داخل آمریکا نیز روبرو شد و مخالفان سیاسی او در ایالات متحده زبان به انتقادهای گسترده‌ای از ترامپ گشودند. برنی سندرز و جوبایدن دو رقیب دموکرات او در اظهاراتی جداگانه نگاهی واقع بینانه‌تر به پیامد اقدام رییس‌جمهوری آمریکا داشتند. سندرز در توییتی نوشت در صورت واکنش ایران و وقوع یک جنگ دیگر: این جنگ (احتمالی) به بهای جان شمار زیادی از شهروندان آمریکا و هزینه شدن هزاران میلیارد دلار دیگر منجر خواهد شد. جو بایدن نیز گفت برخلاف ادعای ترامپ این اقدام او هیچ اثر پیشگیرانه‌ای نخواهد داشت و اثر عکس هم خواهد داشت.

همچنین او کتابی دارد به نام : از چیزی نمی ترسیدم

راهپیمایی مردم کرمان در پی شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی - کرمان- عکس  استانها تسنیم | Tasnim

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران