آموزش

کاربرد نسبت طلایی در علوم مختلف


خلاصه :

کاربرد های نسبت طلایی

تعریف نسبت طلایی 

این نسبت را که با نسبت طلایی، (حرف یونانی فی phi) نیز می شناسند و با عدد 1.618 نشان می دهند که از توالی فیبوناچی بدست می آید. در این توالی هر عدد،از جمع دو عدد قبل بدست آمده است. به صورت: 0،1،1،2،3،5،8،13،21  . حاصل تقسیم هر عدد به عدد قبلی در این دنباله همیشه دقیقا برابر با 1.618 نیست اما تقریباً نزدیک این عدد است. ساده ترین راه برای نشان دادن نسبت طلایی استفاده از دنباله ی فیبوناچی است.

برای درک واقعی  عدد فی (نسبت طلایی)، معادله زیر را مشاهده کنید:

1.618=(A + B / A) =( A / B)

یک خط را به دو قسمت تقسیم کنید وقتی قسمت بزرگتر (A) که بر قسمت کوچکتر (B) تقسیم می شود برابر است با کل مجموع دو خط تقسیم بر قسمت بزرگتر  (A/(B+A البته برای ایجاد رابطه طلایی، زیر مجموعه های خط اصلی باید برابر با 1.618 باشد.

۱.نسبت طلایی در گیاهان

با نگاه به اطرافمان می توانیم نسبت طلایی را در بسیاری از پدیده های طبیعی مثل گل ها، درختان، سبزیجات و… مشاهده کنیم. زمانی که ما مربع هایی با اندازه ی نسبت طلایی رسم می کنیم و آنها را کنار هم قرار می دهیم یک منحنی خاص با عنوان مارپیچ طلایی (Golden Spiral) ایجاد می شود. گل ها و گیاهان به گونه ای طراحی شده اند که دارای قوانین مارپیچ طلایی هستند. شاید بهتر باشد بگوییم مارپیچ به قوانین طبیعی احترام می گذارد.

2.نسبت طلایی در بدن

با توجه به پیوند بین ریاضیات و طبیعت، جای تعجب نیست که بدن انسان نیز نمونه هایی از نسبت طلایی را داشته باشد. از نسبت بازوی انسان (طول انگشت در رابطه با ساعد و بازوی فوقانی) تا رابطه ی بین استخوان های بدن که عدد 1.618 می باشد. مارپیچ طلایی در گوش و صورت انسان کاملا مشخص است.

 

3.نسبت طلایی در هنرهای زیبا

در هنرهای زیبا این نسبت بیشتر دیده می شود بطوریکه با نگاه به برخی از آثار لئوناردو داوینچی پی به این موضوع می بریم که او اغلب برای خلاقیت در اثر خود از نسبت طلایی استفاده کرده است. نقاشان وقتی که تصویری را ترسیم می کنند ابتدا تصویر طلایی را تعیین می کنند و سپس به سمت طرح می روند. نسبت طلایی بر روی تصاویر آنها هارمونی باورنکردنی را ایجاد می کند. گفته می شود که در اهرام جیزه در مصر ، نقاشی پارتنون هم از این نسبت استفاده شده است.

هنگامی که شما می توانید تصور کنید که چگونه همه این فرمول برای ایجاد اشکال و الگوهای متمایز استفاده می شوند، درک ارزش آنها در زندگی روزمره بسیار ساده تر است. بطوریکه کاربرد نسبت طلایی در خلق آثار دیداری، معماری و هنری و معاصر بسیار با اهمیت می شود.

4. کاربرد نسبت طلایی(عدد فی) در طراحی 

در طراحی صفحات وب، جلد مجله و تصاویر تبلیغاتی مثل پوستر و در عکاسی استفاده از نسبت طلایی (عدد فی) خیلی مهم و کابردی است. این نسبت، نقش بسزایی در ایجاد هماهنگی و تعادل بین اشیاء، تصاویر و لوگو دارد. طراحی وب شغلی است که در آن یک رقابت بزرگ وجود دارد اما شما می توانید با استفاده از نسبت طلایی حرفه ی خود را نسبت به دیگران متمایز کنید تا به موفقیت چشمگیری در این زمینه برسید.

5.نسبت طلایی در عکاسی

نسبت طلایی، جایگاه ویژه ای در عکاسی دارد. هنگامی که شما وظیفه عکاسی از یک تصویر جالب را بر عهده دارید، نسبت ها و مقیاس ها بسیار مهم هستند و در زمان عکاسی بایست تنظیمات سوژه ی خود به گونه ای، براساس مارپیچ طلایی Spiral Golden -روی نقطه کانونی تصویر در منحنی مارپیچ باشد –  اینکار می تواند به شما کمک کند ترکیب جذاب تری ایجاد کنید که مطابق با اصول نسبت طلایی باشد.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران