معرفی

سلام من حسن مجتبی هستم این محتوا رو محمد مهدی گفت بگذارم شماهم به من بگید تا من محتوا ی که شما دوست دارید رو بگذارم

شاهین سایپا


خلاصه :

بریم ببینیم شاهین چیه ؟؟ 

برای اولین بار که طراحی داخلی شاهین را می بینید، چند مورد در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می کنند. اول از همه اینکه یک طراحی ارگونومی دارد و دسترسی راننده به تجهیزات و قسمت های مختلف را آسان کرده است، با این حال جذابیت و جسارتی که در قسمت بیرونی خودرو شاهد هستیم در داخل کابین کمتر به چشم می خورد و پویایی بالایی ندارد. موضوع دیگر کیفیت پایین قطعات داخل کابین است و درحالی که شاهین یک خودروی کاملا جدید به شمار می رود، اما برای ساخت اکثر قسمت های داشبورد و کنسول از پلاستیک های خشک استفاده شده است که چندان مطابق طراحی روز صنعت خودرو نیست. قطعا استفاده از چرم نرم و یا حتی طراحی دو رنگ می توانست به جذابیت بیشتر داخل کابین کمک کند. با این حال صندلی های عقب سایپا شاهین فضای مناسبی برای پای سرنشینان عقب و همچنین سر آنان به همراه داشته است، ولی طراحی آنان قدری ساده بوده و برخلاف بعضی رقبای موجود در بازار فاقد زیر آرنجی برای سرنشینان عقب است. صندلی های عقب خودرو همچنین ثابت بوده و برای افزایش حجم صندوق بار امکان جمع شدن ندارد.

 

مشخصات سایپا شاهین

 

خودروی سایپا شاهین در دو تیپ مختلف S و G به مشتریان عرضه می شود که یکسری تفاوت ها در امکانات آنان دیده می شود، در غیر این صورت بخش فنی سایپا شاهین در دو تیپ ذکر شده یکسان بوده و هر دو نسخه دارای طول کلی 4446 میلی متر، عرض 1771 میلی متری، ارتفاع 1490 میلی متری و همچنین فاصله بین دو محور 2650 میلی متری هستند. در زیر کاپوت سایپا شاهین یک موتور توربوشارژر 1.5 لیتری یورو 5 با حداکثر قدرت 110 اسب بخاری و گشتاور 165 نیوتن متری فعالیت می کند که نیروی آنان توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود.

 

بررسی اجمالی

 

پس از آن‌که خودروسازان ایرانی مجددا مورد اعمال تحریم‌های بین المللی قرار گرفتند و شرکای خارجی آن‌ها را ترک کردند، شاهد عرضه محصولات جدیدی از این خودروسازان بودیم که در حقیقت نسخه ارتقا یافته محصولات فعلی محسوب می‌شوند. سایپا شاهین نیز محصول جدید و ملی سایپا است که پس از تیبا، ساینا و کوییک به بازار عرضه خواهد شد. سایپا شاهین موارد مشترک زیادی با خودروهای گفته شده دارد اما از تفاوت‌هایی نیز بهره‌مند است. برای مثال سایپا پیشرانه M15 نصب شده در این خودرو را به توربوشارژر مجهز کرده که قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به گذشته ارائه می‌دهد. در مورد گیربکس نیز صحبت‌هایی از نصب جعبه دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک به میان آمده است. مطابق اطلاعات رسمی که تاکنون از مصاحبه‌های مدیران سایپا منتشر شده، سایپا شاهین در چند تیپ به بازار عرضه خواهد شد و اگر شرایط خوب پیش برود، از زمستان 1399 شاهد ورود سایپا شاهین به خیابان‌های کشورمان خواهیم بود. در حال حاضر سایپا شاهین در دو تیپ نیمه فول و فول به بازار عرضه می‌شود. نسخه نیمه فول سایپا شاهین S نام دارد و نسخه فول آپشن نیز سایپا شاهین G نام گرفته است که به امکاناتی نظیر سانروف، سیستم چندرسانه‌ای، سانروف و دکمه‌های کنترلی روی فرمان مجهز خواهد بود

 

بررسی سایپا شاهین

 

سايپا شاهين که در ابتدا رهام نام داشت، چند سالي در سايپا مورد بررسي قرار گرفت و حتي اين خودرو چندين بار در نمايشگاه هاي مختلف خودرويي رونمايي شده بود. اما بالاخره در سال 99 اين شرکت توانست شاهين را به مرحله توليد برساند. خودرويي که نام آن تا سال ها رهام بود اما به يکباره نام ديگري براي آن اتخاذ شد. در هر صورت اواسط سال 99 شمسي بود که پيش فروش سايپا شاهين توسط اين خودروساز شروع شد و در اواخر سال اولين سري اين خودرو تحويل مشتريان شد. سايپا شاهين را بايد نقطه عطفي در خودروسازي سايپا بدانيم زيرا طراحي اين خودرو به صورت کامل توسط اين شرکت انجام شده و پلتفرم استفاده شده براي اين خودرو، طوري است که خودروهاي ديگري همچون کراس اوور و هاچ بک نيز روي آن پياده سازي خواهد شد. سايپا شاهين در سگمنت سدان هاي جمع و جور شهري قرار مي گيرد و با سرمايه گذاري عظيم سايپا، اين خودرو به مرحله توليد رسيده است. براي اين خودرو تست هاي تصادف مختلفي انجام شد و حتي اين خودرو به خارج از کشور براي انجام تست هاي تصادف نيز ارسال شد، کاري که خودروسازان وطني تا قبل از آن انجام نمي دادند. سایپا شاهین با نام اولیه رهام»، سدان جمع‌وجور خانوادگی شهری است که اولین بار نمایشگاه خودرو شیراز ۱۳۹۷ رونمایی شد. این اتومبیل یکی از جدیدترین و البته پر سر و صداترین محصولات گروه خودروسازی سایپا است که هنوز وارد بازار فروش ماشین دست دوم چرا که تحویل این خودرو از نیمه تابستان امسال کلید خورده است.

 

شاهین روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی شده و یکی از خودروهایی است که در طرح ثبت نام سایپا در سال ۱۴۰۰ به مشتریان عرضه می‌شود.

 

مزایا و معایب

+ زیباترین محصول سایپا

 

+ کابین و صندوق جادار

 

– موتور ۸ سوپاپ

 

مشخصات فنی

شاهین جدیدترین محصول سایپا است و طراحی ظاهری زیباتری نسبت به دیگر تولیدات خودروساز داخلی دارد. با این حال، همان پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپی که در تیبا، ساینا و کوییک استفاده شده بود، زیر کاپوت شاهین هم قرار گرفته است و یکی از ایرادات و اشکالات این خودرو جدید به شمار می‌آید.

 

تنها تفاوت پیشرانه شاهین با اعضای هم‌خانواده خود، مجهز بودن به توربوشارژ یا پرخوران است که باعث می‌شود قدرت این موتور از ۸۷ اسب بخار با تنفس طبیعی به ۱۱۰ اسب بخار با توربوشارژ برسد.

 

هر چند این موتور توربوشارژ قدرت و گشتاور بیشتری پیدا کرده اما وقتی آن را با پیشرانه EF7 ایران خودرو مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که ۵ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به این موتور تنفس طبیعی دارد.

 

شاهین با جعبه دنده ۵ سرعته دستی به مشتریان عرضه شده و در آینده نیز مدل گیربکس اتومات آن به بازار می‌آید. انتظار می‌رود که شاهین اتومات موتور ۱۶ سوپاپه و قوی‌تری داشته باشد.

 

سایپا شتاب ۰ تا ۱۰۰ شاهین را اعلام نکرده، اما بعضی تست‌های شخصی ۱۳ ثانیه را برای این سدان جمع و جور شهری ثبت کرده‌اند. در صورتی که اگر موتور شاهین ۱۶ سوپاپه بود، احتمالا در ۸-۹ ثانیه به به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. محور محرک

دیفرانسیل جلو

گیربکس

5 دنده دستی

پیشرانه

4 سیلندر توربوشارژ (M15T)

حجم موتور

1.5 لیتر

عملکرد فنی

قدرت

110 اسب‌بخار

گشتاور

178 نیوتن‌متر

شتاب

13.2 ثانیه

سرعت

190 کیلومتر برساعت

مصرف ترکیبی

7.2 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

نوع بدنه

سدان جمع و جور

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول

طول

4446 میلی‌متر

عرض

1771 میلی‌متر

ارتفاع

1490 میلی‌متر

فاصله محوری

2650 میلی‌متر

وزن

1260 کیلوگرم

حجم باک

47 لیتر

چرخ جلو

185/65R15

چرخ عقب

185/65R15

سایر ویژگی‌ها

رینگ آلومینیومی

سیستم‌‌ کمکی راننده

کروز کنترل

 

کروز کنترل هوشمند

 

کنترل ایستایی در سربالایی

 

کنترل سرعت در سرازیری

 

کنترل کشش

 

کنترل پایداری

 

ضد واژگونی

 

اتو پارک

 

حالت رانندگی

 

سایر ویژگی‌ها

 در پروژه ساخت شاهین فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه نمود. در ابتدای کار همه چیز عالی پیش میرفت و شرایط برای عرضه خودرویی روی پلتفرم اصلاح شده تویوتا یاریس با پیشرانه برلیانس سری H300 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید مهیا بود، اما تحریم‌های مجدد امریکا دو گزینه آخر را منتفی نمود تا سایپا با پلتفرم SP100 تنها بماند. با این حال زحمات زیادی برای طراحی و توسعه این خودرو صورت گرفته بود و نمیشد آن را به حال خود رها کرد؛ از این رو مهندسان سایپا تصمیم گرفتند با تکیه بر توان داخلی و بهره‌گیری از داشته‌های قبلی خود پروژه نیمه کاره شاهین (که در آن زمان رهام نامیده میشد) را تکمیل نمایند. البته این کار به قیمت از دست رفتن برخی ویژگی‌های مورد نظر اولیه تمام شد اما در هر صورت شاهین توانست با خصلت‌های فنی متفاوت روی خط تولید برود. از ویژگی‌های جدید شاهین میتوان به موتور اصلاح شده M15 که حالا با تجهیز به توربوشارژر M15TC نامیده می‌شود و گیربکس 5 سرعته دستی (با ضرائب اصلاح شده) اشاره نمود. در ابتدای عرضه مشکلات ساده اما تاثیرگذاری رسانه‌ای شد تا یک بار دیگر حاشیه‌های فراوانی برای نماینده سایپا ایجاد گردد و اینطور به نظر میرسید که بداقبالی‌ها دست از سر شاهین بر نخواهند داشت اما این مشکلات رفته‌رفته برطرف شدند و حالا پرنده شکاری آهنین سایپا طرفداران خاص خودش را بدست آورده است.

 

 

 

سلام نظر خود را بگویید

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

بچه ها شما هم مثل محمد مهدی بگید در مورد چی مطلب بگذارم تا منم مطلبی که شما دوست دارید را بگذارم 🌹🌹✔️

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

محمد مهدی بفرما

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

هرکس هرچی دوست داره بگه تا من در موردش مطلب بزارم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران