معرفی

این مطلب رو بهمرد گفت بگذارم

سورن


خلاصه :

آمدیم با مطلبی خواص ..........

بررسی اجمالی

مشتقات پژو 405 در کشورما به اندازه‌ای زیاد هستند که شاید از تصورات خود فرانسوی‌ها نیز خارج باشد. مثلاً پژو 405 GLX، GLi، RD، ROA، انواع پارس، سمند، سریر، سورن، دنا و.. که تازه هر کدامشان چندین پسوند هم دارند در نسخه‌های مختلف از نظر فنی و سطح آپشن طبقه‌بندی میشوند. در این بین اما برخی از نوادگان 405 تفاوت بیشتری با جد بزرگشان دارند. یکی از آنها همین سورن ELX است که هرچند از نظر پلتفرم، تفاوت چندانی با مدل‌های قدیمی ندارد اما با تغییرات ظاهری و داخلی گسترده و پیشرانه متفاوت و اصلاحات جزئی و کلی روی سایر مشخصات فنی، توانسته اندکی از مدل قدیمی فاصله بگیرد و به خودروهای جدیدتر نزدیک شود؛ هرچند این مسیر پیشرفت به قدری آهسته طی می‌گردد که گویا هرگز به مقصد نخواهیم رسید! سورن اندکی از سمند LX شکیل‌تر و مجهزتر شده و به همان نسبت گران‌تر هم ارزش‌گذاری می‌گردد. در واقع سورن در این بخش از بازار حاضر است تا فاصله میان سمند LX با دنا را پر نماید. یعنی اگر خودرویی مجهزتر و مقداری به روزتر از LX میخواهید اما قصد ندارید به اندازه خرید دنا هزینه کنید، سورن می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب و حدواسط میان این دو مطرح باشد. 

بررسی سمند سورن ELX

سورن به نوعی نسل سوم از خانواده سمند محسوب می‌شود که پس از مدل اولیه و LX روی خط تولید قرار گرفت. عرضه این محصول از سال 1386 به عنوان نسخه‌ای مجهزتر و بهتر از سمند LX آغاز شد و چند سال بعد با پیشرانه EF7 و امکانات بیشتر تحت نام ELX ادامه یافت. فیس لیفت اجرا شده روی سورن آنقدر شدید نیست که نتوان آن را با سمند ساده متمایز دانست؛ با این وجود تغییرات صورت‌گرفته روی جلوپنجره، چراغها و سپرها و برخی جزئیات دیگر، ظاهر اتومبیل را ارتقاء بخشیده‌اند. کابین سورن ELX نیز با الهام‌گیری از محصول وارداتی ایران‌خودرو یعنی پژو 407 طراحی شده که ظاهری زیبا و دلنشین و تا حدودی ارگونومیک دارد. ویژگی‌های مثبت همیشگی سمند نظیر فضای جادار کابین و صندوق، صندلی‌های راحت و کیفیت سواری قابل‌قبول در این محصول هم روئیت می‌شوند تا سورن همچون سایر اعضاء خانواده‌اش برای استفاده‌های خانوادگی گزینه مناسبی باشد. بخصوص که پیشرانه تنفس طبیعی EF7 هم قدرت کافی را ارائه خواهد کرد و گستردگی مناسب شبکه خدماتی ایران‌خودرو اجازه نمیدهد بابت کمبود قطعات یدکی دچار استرس و نگرانی شوید. البته در این بین مشکلاتی مثل کیفیت ساخت پایین، قدیمی بودن پلتفرم و ایمنی نامشخص هم وجود دارند که ممکن است شما را از خرید این محصول منصرف کنند. هرچند متاسفانه در این رده قیمتی خودرو کامل و ایده‌آلی نداریم و در نتیجه مجبوریم با این مشکلات کنار بیائیم و به همین ارتقاء اندک ظاهری و چند آپشن اضافه مثل تهویه اتومات، دلخوش کنیم.

داخل سمند سورن ELX

فضای داخلی سورن در قیاس با ظاهر ماشین از طراحی اصولی‌تر و هارمونی بهتر خطوط بهره می‌برد. در واقع تنها مشکل اصلی کابین این محصول در بحث کیفیت پایین متریال و مونتاژ خلاصه شده و در سایر موارد اوضاع به نسبت قیمت راضی‌کننده است. ستون‌های ماشین مقداری جلوی دید را گرفته‌اند اما در عوض جایگذاری کلیدها و ادوات مناسب در نظر گرفته شده و نشانگرهای پشت‌آمپر هم خوانا به نظر می‌رسند.

 

 

داخل سورن ELX

در خصوص فضای داخلی نیز اوضاع روبه‌راه است و سورن به لطف ابعاد مناسب بدنه و فاصله میان محورهای جلو و عقب 2671 میلیمتری، جای پا و سر کافی را در اختیار تمامی سرنشینان قرار خواهد داد؛ این نکته در کنار صندلی‌های راحت و صندوق عقب بزرگ ماشین باعث شده سورن به یکی از گزینه‌های مناسب برای خانواده و مسافرت بدل گردد.

طراحی سمند سورن ELX

سورن نسخه فیس‌لیفت شده سمند LX محسوب می‌شود و با تغییر در سپرها، جلوپنجره، چراغها و جزئیات دیگر نظیر آینه‌های جانبی و مه‌شکن‌ها سعی کرده به ظاهر خودروهای مدرن‌تر نزدیک گردد. تلاش ایران‌خودرو برای ساخت محصولی لوکس‌تر و کمی اسپرت‌تر از سمند تا حدودی موفقیت‌آمیز بوده اما در این مسیر بخشی از هارمونی خطوط نسخه‌های اولیه خدشه‌دار شده است و ناهماهنگی‌هایی در ظاهر سورن دیده می‌شوند. با این وجود می‌توان از طراحی متفاوت این محصول به عنوان گامی هرچند کوچک اما رو به جلو یاد کرد.

 

 

سورن ELX

بخصوص که تیراژ تولید کمتر سورن باعث شده ظاهرش کمی خاص‌تر از برادرانش جلوه کند و به اندازه آنها تکراری نباشد. البته اگر بخواهیم چهره سورن را با خودروهای روز جهان مقایسه کنیم، قطعاً نمره مناسبی به آن تعلق نخواهد گرفت ولی بواسطه قرار داشتن در رده قیمتی ارزان که در آن حتی چینی‌ها نیز حضور چندانی ندارند، می‌بایست سخت‌گیری را کنار بگذاریم و از همین ظاهر ساده و تا حدودی از مدافتاده لذت ببریم.

سمند سورن پلاس به عنوان جدیدترین ویرایش فیس لیفت سمند سورن از زمستان ۹۸ به طور رسمی توسط شرکت ایران خودرو به نمایش گذاشته شد که البته تا هنگام نگارش این مطلب هنوز اثری از حضور آن در بازار کشور مشاهده نمی‌شود.

 

پروژه سمند از سال‌های دهه ۷۰ به عنوان اولین خودرو ملی ایران در دستور کار قرار گرفت اما افتتاح خط تولید آن تا پیش از سال ۸۱ میسر نشد. این خودرو طی مدت حضور خود در ایران فیس‌ لیفت‌های جزئی و کلی مختلفی را به خود دیده و سمند سورن اولین فیس لیفت رسمی آن به شمار می‌رود که از سال ۱۳۸۶ راهی بازار شد؛ علاوه بر اعمال برخی تغییرات ظاهری در جلو پنجره، چراغ‌ها و سپرها، سیستم ترمز قوی‌تری نیز در سمند سورن به خدمت گرفته شد تا برخی ایرادات مدل‌های پیشین سمند را پوشش داده باشد.

 

در سال ۱۳۹۰ نیز سمند سورن به پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 و چهار چرخ با ترمز دیسکی مجهز شد که از آن به عنوان سمند سورن ای ال ایکس یاد می‌شود. از سال ۱۳۹۵ نیز نسخه توربوشارژ سورن به بازار راه پیدا کرد؛ حال و پس از گذشت چند سال، شرکت ایران خودرو تصمیم به بازنگری جزیی در طراحی سمند سورن گرفته و مدل سورن پلاس را به حضور مشتریان معرفی کرده است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های مختلف ظاهری، فنی و وضعیت احتمالی فروش خودرو سورن پلاس در بازار ایران بپردازیم.

 

سورن پلاس جدیدترین عضو خانواده سمند است که از پاییز سال ۹۹ تولید و عرضه آن توسط بزرگ‌ترین خودروساز کشور، یعنی شرکت خودرو سازی ایران خودرو آغاز شده است. قیمت روز خودرو سورن پلاس در بازار خودرو بار ها و بارها دستخوش تغییرات بوده است. 

 

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

نظرتون رو بگید

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران