دلنوشت

به نام خدا

اژدهای کومودو


خلاصه :

دنیای مارمولک ها موجودات عجیب و غریب ریز و درشتی را در خود جای داده است

محل زندگی اژدهای کومودو

اگرچه بسیاری از جزایر اندونزی زمانی سکونت گاه اژدهای کومودو بودند اما زیستگاه فعلی این حیوان تنها به پنج جزیره کومودو، رینتجا، گیلیمونتانگ، پادار و نوک غربی فلورس محدود شده است.

اژدهای کومودو بیشتر در مناطق جنگلی باز، دشت های ساوانه خشک و دامنه های تپه ای زندگی می کند اما می تواند در بستر خشک رودخانه ها نیز ساکن شود.

 

 

 

غذای اژدهای کومودو

کومودو خزنده ای گوشتخوار است که برای زنده ماندن در محیط طبیعی خود معمولا حیوانات بزرگ را شکار می کند. اژدهای بالغ می تواند حیوانات بسیار بزرگ تر از خود را بکشد و حتی اگر در در این کار موفق نشود شکار را کیلومترها دنبال می کند تا در نهایت در اثر مسمومیت ناشی از سم گاز کشنده اش از پا در بیاید.

پستانداران بزرگ مانند خوک ها، بزها، گوزن ها و حتی اسب ها و بوفالوهای آبی قسمت عمده ای از رژیم غذایی کومودو را تشکیل می دهند که همگی توسط انسان به این جزایر آورده شده اند. با این حال کومودو از شکار حیوانات کوچک تر مانند مارها، مارمولک ها و پرندگان نیز ابایی ندارد.

دندان های اژدهای کومودو تیز و دندانه دار هستند که یعنی این حیوان قادر به جویدن نیست بلکه تکه هایی از لاشه را دریده و پشت دندان های خود می اندازد تا با کمک عضلات انعطاف پذیر گردنش آن ها را ببلعد.

به نظر می رسد به مرور زمان و با انقراض پستانداران عظیم الجثه در جزایر محل سکونت اژدهای کومودو، منابع غذایی بیشتری در اختیار این حیوان بوده و جثه اش بزرگ و بزرگ تر شده است.

 

 

دشمن اژدهای کومودو

از آن جا که اژدهای کومودو شکارچی غالب در محیط است کومودوهای بالغ هیچ گونه دشمن یا شکارچی طبیعی در زیستگاه های بومی خود ندارند. با این حال به نظر می رسد کوچکترها آسیب پذیرتر بوده و برای در امان ماندن از کومودوهای بالغ، روزهای اول زندگی خود را بالای درختان می گذرانند.

متاسفانه از زمان ورود انسان به این جزایر، شکار بی رویه این حیوان شروع شده و از بین رفتن زیستگاه های طبیعی به دلیل کشاورزی و جنگل زدایی باعث شده جمعیتش تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

فعالیت های آتشفشانی در جزایر اندونزی نیز جان و زندگی کومودوها را تهدید می کند زیرا به نوبه خود باعث کاهش منابع غذایی در منطقه شده و کاهش جمعیت اژدها را به دنبال دارد.

 

 

طول عمر اژدهای کومودو

طول عمر اژدهای کومودو به طور متوسط حدود 30 سال می باشد.

 

 

خطر انقراض اژدهای کومودو

امروزه جمعیت اژدهای کومودو به دلیل شکار بی رویه، از بین رفتن زیستگاه ها و تهدیدهای طبیعی بسیار کاهش یافته و این حیوان به عنوان گونه آسیب پذیر دسته بندی شده که در آینده نزدیک با خطر انقراض روبرو می شود.

در حال حاضر تنها تعداد معدودی کومودو – احتمالا بین 3 هزار تا 5 هزار اژدها – در جنگل ها و مناطق آتشفشانی جزایر اندونزی پرسه می زنند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران