مقالات

قسمت اول

زندگی نامه کوروش کبیر

وزارت فرهنگ


خلاصه :

قسمت اول زندگانی کوروش پادشاه ایرانی

به گفته مورخان، کوروش یا در سال 600 یا 575 قبل از میلاد به دنیا آمد و در ایران زندگی می کرد، مکانی که امروزه در داخل کشور ایران خواهد بود. پدرش کمبوجیه اول پادشاه انشان و پدربزرگش کوروش اول حاکم انشان قبل از پدرش بود.

 

کمبوجیه اول در سال 551 قبل از میلاد درگذشت و کوروش بزرگ را در سال 559 قبل از میلاد پادشاه کرد. در آن زمان، قدرت کوروش بین تعدادی از دولت های قدرتمند دیگر در منطقه تقسیم شد و امپراتوری ماد نفوذ زیادی بر انشان داشت. در این مدت کوروش مطیع پادشاه مادها بود و ملزم به ادای احترام به او بود.

 

پادشاه ایران شدن

کوروش با کمک یک ژنرال سرکش ماد، هارپاگوس، علیه کل ارتش ماد قیام کرد و آنها را در سال 549 قبل از میلاد فتح کرد، پس از پیروزی، کوروش توانست انشان را با امپراتوری تازه شکست خورده ترکیب کند و برای اولین بار خود را پادشاه ایران کرد.

 

شکست امپراتوری لیدیا و آسیای صغیر

تاریخ تسخیر لیدی توسط کوروش ناشناخته است، اما مورخان بر این باورند که زمانی بین شکست او از مادها و تصاحب امپراتوری نو بابلی توسط کوروش رخ داده است.

امپراتوری لیدیا و آسیای صغیر زمین های وسیعی را پوشانده بودند که برخی از آنها تا نواحی امروزی یونان و مقدونیه گسترش یافته بود. تعدادی از نبردهای قابل توجه در طول مبارزات انجام شد، از جمله نبرد پتریا، که منجر به بن بست شد و تلفات سنگینی از هر دو طرف بر جای گذاشت. پس از، از دست دادن بسیاری از مردان، حاکم مخالف، کرزوس، به پایتخت خود در ساردیس عقب نشینی کرد. کوروش به دنبال او رفت و پایتخت او را در پایتخت محاصره کرد و در آنجا سواره نظام دشمن را با موفقیت شکست داد و شهر را در نبرد تیمبرا تصرف کرد. امپراتوری او به گسترش در سراسر خاورمیانه ادامه داد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران