دلنوشت

به نام خدا

زنبور ها


خلاصه :

زنبورعسل با اینکه از معروف ترین زنبورهاست اما درصد کمی از گونه های زنبور را شامل میشود.

ظاهر زنبور عسل چگونه است؟

زنبورهای عسل اندازه ای حدود ۱۵میلی متر دارند و رنگ آنها معمولا قهوه ای روشن است. زنبورهای عسل معمولا موجودات بیضی شکل به رنگ طلایی زرد و نوارهای قهوه ای هستند. اگرچه رنگ بدن زنبورهای عسل بین گونه ها متفاوت است و برخی زنبورهای عسل بدن سیاه رنگی دارند ولی همه زنبورهای عسل دارای طیف های تیره به روشن هستند. این نوارهای تیره و روشن بقای زنبور را هدف قرار میدهند: برخلاف گونه های دیگر که هنگام تشخیص نزدیک شدن شکارچیان پنهان میشوند، آنهایی ک بدن رنگ روشن و توانایی نیش زدن دارند برای شکارچیان یا سارقان  عسل  بعنوان هشدار عمل میکنند.

 

 

غده های زنبور عسل

  1. غدد دوفور
  2. غدد بزاقی
  3. غده شیری (هیپوفارنکس)
  4. غدد فک پایین
  5. غده ناسونف
  6. غدد زهر
  7. غدد موم

 

 

زنبور عسل چگونه عسل تولید میکند؟ 

عسل حاصل تغذیه زنبور از گل هاست. آنها عصاره قندی را که شهد  نام دارد را بوسیله زبانشان می مکند. آنها شهد را در معده عسلی خود ذخیره میکنند که از معده غذایی آنها متفاوت است.

هنگامی که بارگیری آنها کامل می شود به کندو بازمی گردند. آنجا، شهد را از طریق دهانشان به زنبورهای کارگر منتقل میکنند و زنبورهای کارگر آن را به مدت نیم ساعت می جوند. شهد از یک زنبور به زنبور دیگر منتقل میشود تا وقتی که به تدریج تبدیل به عسل شود، سپس زنبورها آن را در سلول های لانه زنبوری که مانند مکعب های کوچک ساخته شده با موم است، ذخیره میکنند. عسل هنوز کمی مرطوب است بنابراین آنها با بال های خود آن را خنک میکنند تا خشک و چسبناک شود. زمانی که آماده شد سلول ها را با موم محکم میکنند تا تمیز بمانند.

حداقل ۸ زنبورعسل در کل زندگی خود فقط یک قاشق چای خوری عسل تولید میکنند. خوشبختانه زنبورها معمولا بیشتر از نیازشان عسل تولید میکنند، بنابراین ما نیز میتوانیم استفاده کنیم

 

 

محصولات زنبورعسل

دو نوع محصولی که توسط زنبور تولید میشود شامل: خارج کندو و داخل کندو

محصولات خارج کندو شامل: عسل، عسلک، بره موم، گرده گل

محصولات داخل کندو شامل: موم، زهر زنبور عسل، ژل رویال

عسلک

زنبورها شیره روی برگ درختان را می مکند و همان مراحل تولید عسل را روی آن انجام میدهند.

بره موم

این محصول از ترکیب صمغ درختانی چون نارون، شاه بلوط و… که به پای زنبور می چسبد بوجود می آید و دارای خاصیت ضد میکروبی  است. ویژگی آن خمیری و چسبناک است که بوی مطبوعی دارد و رنگ آن از سبز تا قهوه ای تیره متغیر است.

گرده گل

اندام نر گیاهان هستند که برای لقاح باید بر روی گل های ماده منتقل شوند که قسمتی از انتقال توسط زنبورها انجام میگیرد.

موم

ماده ای زرد رنگ و نرم که معمولا زنبور عسل آن را تولید میکند. موم ماده ای مقاوم در برابر رطوبت است، درصورتی که در برابر حرارت و فشار مکانیکی مقاومتی ندارد.

زهر زنبور عسل

طبق نظر انجمن آپی تراپی آمریکا، (زنبور درمانی) استفاده دارویی از محصولات ساخته شده بوسیله زنبورها، مثل عسل، گرده و زهر می باشد.

مواردی که از زهر برای درمان آنها استفاده میشود:

ضد التهاب: مواد موجود در زهر زنبور عسل مانند (ملتین، آدولاپین و آپامین) دارای خواص ضدالتهابی هستند.

آرتروز: درمان آرتروز با زهر زنبور عسل طبق اظهارات محققان که زهر زنبورعسل در طب سوزنی، اثر مثبتی بر روی مفاصل دردناک و متورم دارد، میتواند امکان پذیر باشد.

مسکن درد: سم زنبورعسل دارای خواص رفع کننده درد شدید است.

زهر زنبور عسل به مولتیپل اسکروزیس، سوختگی، تاندونیت، عفونت بهبود بخشیده است.

برخی حتی ادعا میکنند که زهر زنبورعسل به درمان آکنه، پسوزیاریس و زخم های ناشی از سرطان پوست نیز کمک کرده است.

ژل رویال

به این ژل در فارسی شاه انگبین می گویند. این ژل ماده ای است که از غدد مغزی زنبوران کارگر ترشح می شود و به تغذیه نبورهای نوزاد کمک میکند.

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران