روش میزان

ملاحظه تفاوت های فردی

اجرای روش میزان در کلاس پژوهش (۶)

توجه به تفاوت های فردی


خلاصه :

برنامه ریزی فعالیت ها با توجه به تفاوت های فردی در پژوهش

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از اصول میزان ملاحظه تفاوت های فردی است. به این معنی که هر فردی توانایی ها و مهارت هایی دارد و با توجه به علاقمندی های خود می تواند در پروژه های مختلف و فعالیت های گوناگون شرکت کند

با توجه به این موضوع در کلاس پژوهش نوع تعامل مربی با دانش آموز و برنامه ریزی برای فعالیت های مختلف شکل گرفته است.

در مرحله اول

تشکیل گروه ها بر عهده ی خود دانش آموزان است که با تکیه بر اصل کار گروهی و شناخت تفاوت های فردی و مهارت هایی که هر فرد دارد بچه ها یاد می گیرند که گروه های خود را با توجه به نیاز پروژه و مهارت هایی که هر عضو گروه می تواند برای انجام پروژه بکار گیرد ویا نیازی که در گروه احساس می شود گروه خود را تشکیل دهند

. برای مثال برای یکی از پروژه ها باید بچه ها به گروه های چهار نفره تقسیم می شدند. در ابتدا بچه ها با رفاقت و دوستی که با هم داشتند گروه های خود را شکل دادند.

درادامه طراحی پروژه یکی از گروه ها برای کار خود نیاز به پرینتر داشت. گروه دیگر به یک نفر با مهارت نقاشی و به همین ترتیب سایر گروه ها نیاز های مختلفی داشتند که از بین اعضا گروه خود امکان فراهم نمودن پرینتر و یا کسی که بتواند خوب نقاشی کند وجود نداشت. بنابراین به این نتیجه رسیدند که تنها بر اساس دوستی و رفاقت نمی توان گروه خود را تشکیل داد.

پس به این فکر رسیدند که قبل از تشکیل گروه با توجه به نیاز پروژه خود از توانایی ها و مهارت های اعضا گروه برای تشکیل گروه استفاده کنند.و سپس گروه خود را تشکیل دهند.

در مرحله دوم

طرح ریزی فعالیت ها و ارزیابی ها در کلاس پژوهش با توجه به مهارت های هر فرد صورت گرفت.

برای مثال تعدادی از دانش آموزان علاقه به کار های تولیدی الکترونیکی داشتند . فضای مورد نیاز آن ها در کلاس پژوهش فراهم گردید .گروه وسایل مورد نیاز خود را آورده و در ساعات آزاد خود برای انجام و تست اختراعات خود در پژوهش حضور پیدا می کردند.

گروه دیگر علاقه به مطالعات در مورد فضا داشتند . فضا مناسب برای مطالعه و تحقیق برایشان فراهم شده و پروژه ای در مورد آن برایشان طرح ریزی گردید.

تعدای از دانش آموزان علاقه و توانایی در نقاشی داشتند که فضای بروز این استعداد برایشان در پژوهش ایجاد شد و پروژه های مرتبط با نقاشی برایشان طراحی گردید.

مطلب مهم در پژوهش رشد و تقویت روحیه پرسشگری و پژوهش محوری دانش آموزان است که با توجه به تفاوت های هر فرد به شکل خوبی در طراحی ها و فعالیت ها بروز پیدا کرد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران