دلنوشت

توربین

توربین بادی


خلاصه :

توربین های بادی

به نام خدا

سلام

من می خواهم درمورد توربین های بادی صحبت کنم.

دلیل سه پره بودن توربین های بادی :

به گزارش برق نیوز، هرچه تعداد پره‌های توربین‌های بادی بیشتر باشد گشتاور بیشتر و سرعت دورانی کمتر می‌شود؛ اما توربین هایی که برای تولید الکتریسیته بکار می‌روند نیاز به عملکرد در سرعت‌های بالاتری دارند و در واقع گشتاور بیشتری نیاز ندارند.

 

بنابراین توربین‌های بادی با دو پره بهترین حالت طراحی و بازده را خواهند داشت، اما در این حالت توربین‌های بادی تحت تاثیر پدیده لرزش همانند انحراف در ژیروسکوپ‌ها قرار میگیرند.

 

همچنین از آنجایی که توربین‌های بادی همیشه باید در مقابل باد قرار گیرند، پره‌ها باید توانایی تغییر جهت عمودی را زمانی که تغییری در جهت باد ایجاد می‌شود داشته باشند.

 

این پدیده به حرکت یاو (Yaw motion) اشاره دارد. در سیستم‌های با دو پره، وقتی پره‌ها به صورت عمودی قرار می‌گیرند (در یک خط با برج و محور دوران توربین بادی)، مقاومت خیلی کمی در برابر حرکت yaw وجود خواهد داشت.

با افزایش تعداد پره‌ها شدت ارتعاشات کاهش می‌یابد؛ بنابراین در توربین‌های سه پره در مقایسه با دو پره میزان سر و صدا و استهلاک کمتر است.

خبر از انفجار توربین بادی توسط باد های شدید!

بادهای شدید، توربین‌های بادی را در صدر اخبار قرار داد. پرتاب قطعات مشتتعل توربین به اطراف، نگرانی‌هایی درمورد ایمنی این نیروگاه‌ها به وجود آورده است. 

تصویر متعلق به توربینی بادی در آردروسان اسکاتلند است که انفجار آن در اثر وزش بادهای شدید، آن را در صدر اخبار قرار داده است. انفجار این توربین روز گذشته و زمانی رخ داد که در اثر وقوع طوفان اقیانوسی در مناطق شمالی انگلستان، بادهایی با سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت این منطقه را درنوردیدند. اما سوال اینجاست که چه عاملی باعث انفجار این توربین شده است؟ 

به گزارش نیوساینتیست، یک فیلم آماتوری که از این حادثه گرفته شده، نشان می‌دهد که سر این توربین به دور محورش پیچیده است، و ظاهرا یکی از پره‌های آن قبل از آغاز آتش‌سوزی پوشش کامپوزیتی کربنی خود را از دست داده است.

هنوز مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی افتاده، اما توجهات روی توانایی توربین برای خاموش شدن خودکار در باد شدید متمرکز شده است. عملیات خاموش شدن توربین معمولا با خلاص کردن پره‌های توربین انجام می‌شود که باعث توقف چرخش پره‌ها می‌شود. یک توربین بادی به طور معمول زمانی‌که سرعت باد به ۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد خاموش می‌شود، اما مشخصا چیزی در آردروسان به درستی عمل نکرده و شاید باعث به وجود آمدن اضافه جریان در سیم‌پیچ‌های توربین شده که ممکن است همین امر منجر به آتش‌سوزی شده باشد. 

یک منشاء دیگر مشکل ممکن است بروز نقص در گیربکس (جعبه دنده) توربین باشد. وجود گیربکس تضمین می‌کند سرعت روتور توربین به نحوی تنظیم شده باشد که الکتریسیته تولیدی ژنراتور برای استفاده در شبکه برق مناسب باشد. 

این اتفاق اکنون از سوی شرکت Vestas به عنوان سازنده توربین و شرکت Infins of Edinburg به عنوان بهره‌بردار نیروگاه تحت بررسی قرار دارد. به گفته مسولان اینفینیس، به عنوان اقدامات احتیاطی این نیروگاه اکنون از شبکه برق جدا شده و تا زمانی‌که تحقیقات به نتیجه نرسد، نیروگاه مجددا به شبکه وصل نخواهد شد. 

این مساله که توربین قطعات بزرگی از مواد مشتعل را از خود به اطراف پراکنده کرده است، به یکی از نگرانی‌های مردمی تبدیل شده است که در نزدیکی چنین تاسیساتی زندگی می‌کنند. مسلما این مساله در آینده مجوز اعتراضات بیشتر را برای گروه‌های مخالف مزارع نیروگاه‌های بادی مانند Country Guardian فراهم می‌آورد.


 

برای کسب اطلاعات بیشتر روی کلمه آبی رنگ کلیک نمایید. کسب اطلاعات بیشتر

خب حالا بریم یک فیلم ببینیم.

منابع : سایت برق نیوز

لطفاً نظر دهید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران